EU

Kalte milliardbot for «bullshit» og stengte EUs annonsekonto

X deaktivterer EU-kommunisjonens annonsekonto etter milliardbot, men sier det ikke har sammenheng. 

Elon Musk har mange roller, deriblant eier av det sosiale mediet X.
Publisert Sist oppdatert

X har deaktivert EU-kommisjonens annonsekonto på plattformen etter at selskapet ble ilagt en bot på 120 millioner euro, tilsvarende rundt 1,4 milliarder kroner. 

Ifølge X var deaktiveringen ikke på grunn av boten, men på grunn av kommisjonens bruk av X sitt annonseringssystem, melder TechCrunch.

EU-kommisjonen ga X sin første bot under EUs Digital Services Act. Kommisjonen kalte X sitt blå hake-system «villedende» og sa at det betalte verifiseringssystemet gjør brukere sårbare for identitetstyveri og svindel.

Kommisjonen sa også at X sitt annonsearkiv ikke oppfylte kravene til åpenhet og tilgjengelighet.

X-eier Elon Musk beskrev boten som «bullshit» og skrev på X: «Hvor lenge før EU er borte? AbolishTheEU».

X sin produktsjef Nikita Bier anklaget deretter EU-kommisjonen for å ha logget inn på en «sovende annonsekonto for å utnytte en svakhet i vårt annonsesystem».

– Som dere kanskje vet, mener X at alle bør ha lik stemme på plattformen vår. Men det virker som dere mener at reglene ikke skal gjelde for deres konto, skrev Bier.

Som følge av dette ble kommisjonens annonsekonto «avsluttet», ifølge Bier.

En talsperson for EU-kommisjonen sa til TechCrunch at kommisjonen «alltid bruker alle sosiale medier-plattformer i god tro».