Oversikt

Kahoot var først: Her er høstens klasse med nordiske startups i Silicon Valley

En ny gruppe nordiske teknologiselskaper har landet i California og Innovasjon Norges TINC-progam. Målet er å skalere som proffene. 

Nordiske gründere på plass på Nordic Innovation House i Palo Alto høsten 2025. Åse Pettersen Bailey nummer åtte fra venstre.
Publisert

Silicon Valley er fortsatt verdens ubestridte sentrum for teknologisk innovasjon og venturekapital. For de utvalgte selskapene i Innovasjon Norges akseleratorprogram, TINC, handler de neste ukene om å teste hypoteser, skjerpe budskapet og få ærlige tilbakemeldinger i verdens tøffeste konkurransemiljø.

Åse Pettersen Bailey leder programmet fra Innovasjon Norges kontor i Palo Alto. Hun ser en tydelig rød tråd blant årets deltakere:

Silicon Valley er fortsatt verdens ubestridte sentrum for teknologisk innovasjon og venturekapital. For de utvalgte selskapene i Innovasjon Norges akseleratorprogram, TINC, handler de neste ukene om å teste hypoteser, skjerpe budskapet og få ærlige tilbakemeldinger i verdens tøffeste konkurransemiljø.

Åse Pettersen Bailey leder programmet fra Innovasjon Norges kontor i Palo Alto. Hun ser en tydelig rød tråd blant årets deltakere:

– Felles for alle selskapene er ønsket om å validere «product–market fit» og teste sitt internasjonale skaleringspotensial. De ønsker å styrke posisjoneringen sin, skjerpe verdiforslaget og bygge nettverk for å forstå det amerikanske markedet bedre, forteller hun.

Dette er TINC

TINC er et av Innovasjon Norges skalerings programmer og leveres av Innovasjon Norge i San Francisco & Silicon Valley. Programmet er for nordiske teknologi selskaper og våre partnere i TINC er Vinnova, Business Finland, KLAK, Icelandic Startups og Nordic Innovation House.

Dette er cohort #28 og så langt har 269 selskaper og 505 personer vært med i TINC siden starten i 2012. Kahoot! var med i den aller første cohorten.

Storytelling er nøkkelen

Overgangen fra en nordisk kontekst til den globale scenen krever ofte en justering av hvordan selskaper kommuniserer. Det holder ikke bare å ha den beste teknologien; man må kunne selge visjonen.

– Mange ønsker spesielt hjelp med hvordan de kommuniserer produktet sitt til investorer, kunder og partnere. Pitchtrening og storytelling utgjør derfor en viktig del av programmet, sier Bailey.

Gjennom workshops og 1:1-møter med mentorer, investorer og serigründere, blir selskapene utfordret på alt fra forretningsmodell til presentasjonsteknikk. Målet er å forme reisen fra en nordisk oppstart til et globalt selskap gjennom tidlig og, ifølge Bailey, ærlig feedback.

– Vårt nettverk gir dem direkte råd om hva som faktisk kreves for å lykkes globalt. TINC handler i stor grad om å utfordre status quo og bruke innsiktene til å ta beslutninger raskere og bedre. Beslutningshastighet, fokus og struktur er ofte helt avgjørende for skalering, påpeker hun.

Her er årets TINC-selskaper (les mer om selskapene lengre ned i saken)

Selskap Land Bransje / Kategori
AftraIslandCybersikkerhet (Attack Surface Management)
Bitfocus (Companion/Buttons)NorgeAV-teknologi og Kringkasting
brandr indexIslandMerkevareanalyse og SaaS
CaiatorSverigeIndustrielt salg og AI-automatisering
Geo4 DynamicsNorgeEnergi og Miljøteknologi (Deep Tech)
MainlyAISverigeKunstig intelligens (AI-utvikling)
Nåva SpaceNorgeRomfartsteknologi (Deep Tech)
PangoSverigeLogistikk og E-handel
Pilea InsightsNorgeProduktutvikling og Innsikt (SaaS)
SparkparkNorgeMikromobilitet og Logistikk-infrastruktur
SynplanNorgeHelseteknologi og Ressursstyring

Kilde: TINC / Innovasjon Norge

Sterk dynamikk og «Silicon Valley-tankesett»

Årets kull har allerede lagt bak seg en kick-off i Oslo og fire uker med digitale forberedelser. Nå som de er samlet fysisk i USA, trekker Bailey frem samspillet mellom gründerne som en av programmets største styrker.

– Dynamikken i gruppen er svært god. De er åpne, nysgjerrige, delingsvillige og raske til å hjelpe hverandre – akkurat slik «Silicon Valley-tankesettet» legger opp til.

Programdirektør Åse Pettersen Bailey.

Usikkerhet rundt fremtiden

Samtidig som årets kull er i full gang, henger det en viss usikkerhet over Innovasjon Norges fremtidige satsinger som følge av varslede budsjettkutt. 

På spørsmål om hvordan dette påvirker TINC, og om dette kan være siste runde, svarer Bailey avventende:

– Nedskjæringene i Innovasjon Norges bevilgninger vil naturlig nok påvirke arbeidet vårt med gründere fremover. Vi er nå midt i prosessen med å kartlegge konsekvensene, så det er for tidlig å konkludere. Men vi håper og ønsker å fortsette det viktige arbeidet med å skape verdi for norske og nordiske teknologiselskaper gjennom TINC-programmet.

Bli bedre kjent med deltakerne

Aftra (Island)

Aftra er en løsning utviklet av hackere, med et mål om å gjøre cybersikkerhet enkelt, målstyrt og handlingsrettet for toppledelsen. Aftra bygger bro mellom IT og ledelsen, og hjelper organisasjoner med å forstå sin angrepsflate ved å gjøre det digitale fotavtrykket om til klar innsikt på styrenivå. 

Aftra løser utfordringene knyttet til økt press fra datakriminalitet og krav til etterlevelse, og hjelper organisasjoner med å ligge i forkant av cyberrisiko – samtidig som toppledelsen styrkes i møte med et komplekst sikkerhetslandskap.

Bitfocus (Norge)

Bak enhver konsert, bedriftsstrømming, e-sport-sending eller kringkasting skjuler det seg et operasjonelt kaos. I dag må tekniske operatører håndtere hundrevis av enheter, som alle snakker ulike tekniske språk og krever egne kontrollere. Det stjeler tid. Det skaper ustabilitet. Det krever store ressurser. Å avvikle en stor produksjon i dag føles som å skyte opp en rakett med 10 000 forskjellige fjernkontroller. Denne fragmenteringen er en usynlig skatt som hele bransjen må betale.

Selskapet fokuserer på å transformere arbeidsflyter i AV- og kringkastingsbransjen. Selskapet utvikler kraftig og brukervennlig programvare som hjelper profesjonelle med å forenkle komplekse prosesser og styrke digital historiefortelling. 

I 2018 lanserte selskapet open-source-programvaren Companion. I dag har Companion rundt 700 000 installasjoner verden over. I mars 2025 lanserte de Buttons, deres første kommersielle produkt med funksjoner rettet mot profesjonelle kringkastere.

Brandr (Island)

brandr index er en datadrevet SaaS-plattform som måler faktisk merkevarestyrke ved å analysere hvordan kunder og ansatte oppfatter selskapet – langt utover enkle målinger av kjennskap.

Forsøker å løse et problem de fleste virksomheter står overfor i dag: De investerer tungt i merkevaren, men mangler en pålitelig og vitenskapelig metode for å tallfeste prestasjonene eller knytte dem til økonomiske resultater.

Luups (Norge)

Luups kombinerer hjertet i ekte brukergenerert innhold med effektiviteten til AI. Selskapet samler inn, verifiserer og strukturerer medieinnhold, og gjør det klart til publisering for medier, reiseliv og andre innholdstunge bransjer.

Caiator (Sverige)

Caiator automatiserer salget av industrielle reservedeler med en agent-basert plattform som håndterer forespørsler i løpet av sekunder. Den integreres med leverandørenes systemer for å identifisere riktige deler, generere umiddelbare pristilbud og eliminere manuelt arbeid, slik at salgsteamet kan fokusere på å selge.

Geo4 Dynamics (Norge)

Geo4 Dynamics er et deep tech-selskap som nå står foran kommersialisering av kaldt plasma-modulen «NOVA». Dette er et patentert avfall-til-energi-system som omdanner fuktig og farlig avfall til ren grunnlast-energi – med 50–70 % lavere kostnader og 40–50 % mindre CO2-utslipp per MWh sammenlignet med forbrenning.

MainlyAI (Sverige)

Startupen vil løse den enorme kompetansekrisen innen AI med en samlet plattform for hele livssyklusen til kunstig intelligens. Selskapets alt-i-ett-løsning kombinerer generativ AI og klassisk maskinlæring, og gjør utviklere i stand til å eksperimentere, bygge, trene og produksjonssette ferdig AI – uten behov for doktorgrad.

MainlyAI gjør det mulig for brukere å raskt skape AI-løsninger og tjenester, fra enkel automatisering til komplekse prognoser. Dette gjøres via en spesialtrent, agent-basert kodegenerator koblet mot et bibliotek av ferdige komponenter og integrasjoner fra ledende leverandører. I tillegg leverer de all nødvendig infrastruktur og orkestrering for å trene og drifte løsningene dine.

Internt kaller de konseptet «grounded vibing». Innen AI er struktur og transparens avgjørende, noe ren «vibe-coding» mangler. Men når man kombinerer flyten fra generativ koding med struktur, rammeverk og retningslinjer i et node-basert miljø, får man neste generasjons utviklingsplattform. Målet er å forenkle utvikling og integrasjon av avansert AI, slik at team kan fokusere på innovasjon og bygge briljante løsninger sammen

Nåva Space (Norge)

Nåva Space utvikler neste generasjons romdrakter drevet av kunstig intelligens. Draktene bruker biometriske data og miljødata i sanntid for å forutse sikkerhetsrisikoer og tilpasse ytelsen. Teknologien har bruksområder innen både sivil industri og forsvar (dual-use).

Pango (Sverige)

Pango.ai bygger et agent-basert operativsystem for logistikk innen netthandel. Selskapet hjelper raskt voksende merkevarer med å automatisere komplekse logistikkoperasjoner, slik at de kan skalere uten å måtte ansette flere.

Selskapet har høy fart. På bare 8 måneder har Pango signert noen av Sveriges mest effektive merkevarer (inkludert NinePine). De fremhever at det kan være verdt å merke seg at omsetningen de siste fire ukene alene har økt fra $40 000 til $160 000.

Pilea Insights (Norge)

Pilea Insights hjelper selskaper med å samle fragmenterte kundetilbakemeldinger og gjøre dem om til en strukturert og prioritert arbeidsliste (backlog). 

Pilea integreres sømløst i eksisterende arbeidsflyter og verktøy, og henter innsikt fra notater, spørreundersøkelser, CRM og supportsystemer.

Denne intelligente plattformen fungerer som en «supersmart kollega» som alltid vet hva kundene ønsker seg som neste steg. Løsningen innfrir alle GDPR-krav, med automatisk sladding av personopplysninger (PII) for å ivareta brukernes personvern.

Sparkpark (Norge)

Sparkpark er et deep tech-selskap som bygger infrastruktur for sanntidsposisjonering i den fysiske verden – opprinnelig for delt mikromobilitet, men nå også for global varehandel. 

Etter lanseringer av selskapets høypresisjons parkeringssystem i Dublin og Denver South, mener Sparkpark det bevist at byer endelig kan forvalte elsparkesykler og sykler basert på nøyaktighet, regelverk og faktiske driftsdata fremfor gjetting.

Det som gjør situasjonen spesielt interessant nå, er at samme kjerneteknologi videreutvikles sammen med H&M. Her Sparkpark RFID-basert vareposisjonering i sanntid for logistikk i stor skala. 

Utfordringene er ulike, men behovet for infrastruktur er det samme: Både byer og varehandelen mangler pålitelige data («ground-truth») om hvor ting faktisk befinner seg. Sparkpark er nå i en fase der norsk mobilitetsteknologi skalerer internasjonalt, samtidig som den blir en logistikkmotor for den globale motebransjen.

Synplan (Norge)

Synplan hjelper sykehus med å bruke sykepleiere og annet helsepersonell mer effektivt, samtidig som tidkrevende administrative oppgaver fjernes. Gjennom et samarbeid med Mayo Clinic Platform har Synplan en unik inngangsbillett til det amerikanske markedet.

Å forstå og engasjere seg i USA er avgjørende; landet står for over 50 % av verdens tilgjengelige kapital, og hele 37 % av den amerikanske investorkapitalen finnes i California. Synplan er nå til stede i Silicon Valley gjennom TINC-programmet for å bygge relasjoner til fremtidige investormiljøer og potensielle partnere blant de store helseteknologiselskapene. Målet er å bygge nettverket som skal sikre kapital og samarbeid når selskapet går inn i skaleringsfasen.