-
Product Owner Investeringskjerne - Bergen/Oslo | DNB
-
Innovation-to-Market Specialist | Highsoft
-
Product Owner | DNB
-
Data Engineer, Data Core team | NBIM
-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
media
Instagram inntar TV-skjermen: Vil utfordre YouTube i stua
Instagram utvider nedslagsfeltet for sitt kortvideo-format og lanserecr en egen TV-opplevelse. Målet er å fange seerne når tålmodigheten for spillefilmer tar slutt.
Instagram annonserte tirsdag at de utvider visningen av Reels – selskapets korte videoformat – fra mobilskjermen til TV-en. Selskapet starter nå en pilotering av «IG for TV», en ny brukeropplevelse designet spesielt for TV-skjermer, med Amazon Fire TV som første plattform.
Trekket markerer en tydelig strategi om å ta opp kampen mot YouTube, som i dag har en dominerende posisjon på TV-markedet i mange hjem.
Kampen om «sofatid»
Ved å flytte Reels til den store skjermen, håper Instagram å kapre brukere i situasjoner der man tradisjonelt «flipper gjennom kanaler».
Tanken er å være alternativet når du sitter i sofaen og vurderer Netflix, men innser at du ikke har oppmerksomhetsspenn nok til en hel film eller episode. Instagram ønsker at du da skal bytte til deres TV-app for rask, lettbeint underholdning.
Reels-formatet (som kan sammenlignes med TikTok-videoer) beholdes, men tilpasses TV-formatet.
Slik fungerer det
«IG for TV» vil være personalisert for hver enkelt bruker. Appen viser reels basert på innhold og skapere du allerede følger og interagerer med i mobilappen.
For å gjøre opplevelsen mer oversiktlig på en stor skjerm, vil videoene organiseres i kanaler og kategorier basert på temaer som humor, musikk og livsstil. Dette skal gjøre det enklere å utforske nytt innhold.
Innrømmer at de er sent ute
Allerede i oktober uttalte Instagram-sjef Adam Mosseri at de planla en dedikert TV-app.
Under Bloombergs «Screentime»-arrangement innrømmet Mosseri at selskapet burde ha gjort dette tidligere.
– Vi utforsker TV. TV er en stadig viktigere flate, det har vært veldig viktig for YouTube [...] og det har vært veldig viktig for TikTok. Så vi ønsker å finne ut hvordan vi kan være til stede på en overbevisende måte på alle relevante enheter, sa Mosseri, og la til at det var en «feil» av selskapet å ikke utforske en TV-app for flere år siden.
Det er verdt å merke seg at den nye satsingen «IG for TV» ikke må forveksles med «IGTV», som var Instagrams tidligere forsøk på en app for langformat-videoer. Den tjenesten ble lagt ned i 2022.