OPPKJØP

Instabox sluker Porterbuddy

Samtidig blir Verdane storeier i det svenske logistikkselskapet.

Publisert Sist oppdatert

Norske Porterbuddy har siden oppstarten i 2019 blitt blant de ledende på det norske markedet innen levering av ting og tang hjem på døren til folk.

På kundelisten står blant andre Komplett, Clas Ohlson og Jernia. Selskapet konkurrerer mot aktører som Bring og PostNord, og kunne i fjor vise til salgsinntekter på 56 millioner kroner, opp fra 7,9 millioner kroner i debutåret.

Veksten har tiltatt i år, og i fjor høst fortalte gründer Henrik Gerner-Mathisen Shifter at han forventet en dobling av volumet.

Nå kjøper det svenske selskapet Instabox hele Porterbuddy for en ukjent sum, melder Dagens Næringsliv og svenske Dagens Industri. Instabox tilbyr frakt av varer for netthandelsaktører, og levering til utplasserte «henteskap», ikke ulikt det Posten gjør i Norge.

Ved forrige emisjon, i 2020, ble Porterbuddy priset til 200 millioner kroner. Blant investorene den gang var Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica og det nordiske oppkjøpsfondet Verdane.

Verdane lanserte nylig Europas største bærekraftsfond, på 3 milliarder kroner. I Porterbuddy-avtalen konverteres deres aksjer i det norske selskapet til Instabox-aksjer. Verdane skal også ha skutt inn et betydelig nytt beløp, samt lovet ytterligere investeringer, og blir dermed storeier i det Instabox, ifølge DI.

En del investorer selger seg også ned eller ut av Porterbuddy/Instabox som følge av dette oppkjøpet. Ifølge Proff.no sitter de ansatte i selskapet på mindre enn 15 prosent av aksjene i Porterbuddy.

Nylig ble Instabox priset til 7 milliarder kroner.