Administrerende direktør og gründer Henrik Müller-Hansen i Gelato.

Insight Partners og Softbank kjøper seg inn i Gelato

Internasjonale storinvestorer satser 2,1 milliarder kroner på Oslo-selskapet Gelato.

Publisert Sist oppdatert

Det norske teknologiselskapet Gelato har gått fra å være en tjeneste der kundene bestiller trykksaker direkte, til å være en plattform for e-handelsaktører som gjennom et API kan få produsert og levert sine produkter hvor som helst i verden.

Nå satser flere internasjonale storinvestorer 2,1 milliarder kroner på konseptet, som ble gründet av daglig leder Henrik Müller Hansen i 2007. DN omtalte saken først.

Emisjonen ledes av det New York-baserte oppkjøpsfondet Insight Partners, som har Shopify og Twitter i porteføljen.

Softbank er også med. Det japanske teknologikonglamoratet har på kort tid investert flere milliarder kroner i noen av Norges fremste gründerbedrifter, deriblant Kahoot, Autostore og Oda.

I tillegg skyter flere fond forvaltet av Goldman Sachs Asset Management penger inn i selskapet, samt noen eksisterende aksjonærer, deriblant Dawn Capital, John Hepburn (styreleder i Gelato), SEB pensjonsfond og Tellef Thorleifsson (administrerende direktør i Norfund).

– Vi har ikke ønsket å eie fysiske eiendeler, men har satset på å utvikle teknologien og nettverket av produsenter som nå gjør det mulig for både små og store selskaper å produsere og levere produkter på en måte som både gir raskere vekst, tilgang til større og nye markeder - og som er bra for miljøet, sier Müller-Hansen.

De friske pengene skal først og fremst bruker på å akselerere veksten til Gelato i USA og Asia, og gjøre det mulig for selskapet å utvide antallet produksjonssteder og å gå inn i nye produktkategorier, inkludert 3D-printing, opplyses det i en pressemelding.

Krise og kunst

Gelatos gigantiske investeringsrunde kommer etter et smådramatisk år for selskapet.

Ved inngangen til koronakrisen var det nervøs stemning hos et av Norges mest lovende vekstselskaper. Konferanser og selskaper var med ett avlyst, og etterspørselen etter trykksaker sank til bunns. Men de merket seg vekst på et litt uventet område, nemlig trykt veggkunst, når mange satt hjemme og begynte å tenke at de ville ha det litt penere rundt seg.

Så da krisen slo inn, fremskyndet de utviklingen av en API-løsningen som gjorde at både små og store aktører kunne koble seg til den nye plattformen, og selge sine egne produkter via Gelato. Det har gitt rask vekst etter den innledende nedturen da verden stengte ned.

Ikke minst viste selskapet også at det intrikate logitisikksystemet som de har bygd opp over mange år, fortsatte å virke selv om mye av verdens transportsystemer knaket i sømmene. Nøkkelen lå i at Gelato produserte og leverte produktene lokalt gjennom sine partnere, selv om de ulike trykksakene ble bestilt via den globale tjenesten. Dermed har den nye norske enhjørningen hatt gode kort på hånda da de skulle ut og hente kapital hos de store VC-selskapene.

Alt dette var med i analysen som overbeviste Insight Partners om å investere, ifølge oppkjøpsfondets administrerende direktør Adam Berger. Han blir nå en del av Gelatos styre.

– Gelatos modell snur opp ned på måten kreative aktører kan selge og levere varer på. Ved bruk av selskapets teknologi kan for eksempel kreative entreprenører produsere, levere og få betalt for produktene de selger til en kunde, uten å måtte investere i lagerbeholdning, produksjon eller logistikk, som igjen bidrar til å utjevne forskjellene mellom store og små aktører. Gelato har lykkes med å skape en hyper-lokal produksjon i global skala, sier Berger.

Gelato hentet sist penger i 2019, da eksisterende investorer skjøt inn 140 millioner kroner. Allerede da varslet selskapet en «betydelig større runde», som i utgangspunktet skulle komme i 2020.

Mens en rekke andre norske teknologiselskaper har rushet til Euronext Growth, har Henrik Müller-Hansen derimot ment at dette ikke er veien å gå ennå.

– Jeg tror børsen kan være et alternativ på litt lenger sikt. Men det finnes mange alternativer på litt lenger sikt. Men akkurat her og nå er vår strategi for våre kommende tre til fire årene veldig tydelig. Vi skal ekspandere med flere produkter og i flere vertikaler, sa han til Shifter i en podcast i fjor.

Han sa da også at Gelato hadde ambisjoner om å gå i pluss i år. Ambisjonen var da en omsetning på 1,3 milliarder kroner, og en positiv kontantstrøm på 100 millioner kroner.