-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
politikk
Innkjøpsmakt på nær 800 milliarder - slik vil politikerne bruke den
Shifter har spurt hva partiene vil gjøre for å styrke oppstartsselskapers mulighet til å selge til det offentlige og hvordan innkjøpsmakten skal brukes mer på innovative anskaffelser.

Norge kjøper inn varer og tjenester for nær 780 milliarder kroner årlig.
Kun tre prosent av dette er såkalt innovative anskaffelser, der problemet eller utfordringen som må løses er beskrevet, men der det ikke finnes en fullgod løsning på markedet. Dette er én måte innovasjon i samarbeid mellom private og offentlige aktører kan foregå på.
På motsatt side er det anbud som etterspør konkrete produkter, og man må kvalifisere innen disse rammene for å nå opp.
Shifter har tidligere skrevet om oppstartsselskapet Tidewave i Stavanger som lager produkter for å forebygge trykksår, noe som koster Norge 900 millioner kroner årlig. Selskapet opplever å få anbuds-nei fordi madrassen de har laget er for moderne, og ikke passer inn i anbudsbeskrivelsene.
Shifter har stilt tre spørsmål til alle de politiske partiene om tilrettelegging for mer bruk av offentlige anskaffelser, om bruk av offentlige innkjøp for å styrke norsk næringsliv og om de konkrete innspillene fra seriegründer Karen Dolva om bruk av mer sentrale og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp fra oppstartsstartselskaper.
Spørsmålene er stilt til representantene i Næringskomiteen eller ledelsen i partiet. Her er alle partier som har svart:

Ida Lindtveit Røse, KrF
– Hva vil ditt parti gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– I KrF heier vi på gründerbedriftene og de små og mellomstore bedriftene våre. Derfor vil vi arbeide for at hele den offentlig sektor skal ha incentiver til å langt oftere enn i dag velge innkjøp fra oppstartsbedrifter og norske SMB-bedrifter. Dette vil være en viktig nøkkel for at flere oppstartsselskaper vokser raskere og derved kan ekspandere også internasjonalt.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– Vi vil arbeide for både å endre lov om offentlige anskaffelser og tilhørende forskrifter, slik at lokale og regionale aktører kan prioriteres i kommunale og fylkeskommunale anbud, at større kontrakter kan deles opp for at små bedrifter kan konkurrere og at vi ser på muligheter for å senke innkjøpskrav der det er mulig. Samtidig vil vi arbeide for at konkurransegrunnlaget ved offentlig innkjøp utformes på en måte som gjør det mulig for SMB-bedrifter å delta.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Erfaringer fra utlandet viser at nasjonale ordninger kan medvirke til at innkjøp fra oppstartsselskaper blir lettere. Dette vil vi arbeide for å teste, også i Norge.

Hans Andreas Limi, Frp
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– Fremskrittspartiet mener at det offentlige må motiveres til å gjøre langt flere innovative innkjøp enn i dag. Det viktigste vi som politikere kan gjøre, er å definere problemet, og deretter gi private aktører frihet til å finne den mest kostnadseffektive og innovative løsningen på problemet. Derfor vil vi forenkle regelverket, redusere unødvendige krav, og skape et større rom for å ta i bruk nye løsninger. Er det noe vi sårt trenger i offentlig sektor, så er det nettopp innovative løsninger, og det skapes best i samarbeid med det private.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– I dag preges mange offentlige innkjøp av omfattende krav, omfattende prosesser, og politiske føringer som gjør det unødvendig vanskelig for små og nystartede selskaper å delta. Klima- og miljøhensyn skal for eksempel vektes med minimum 30 prosent, noe som i praksis ofte utelukker mindre aktører som ikke har kapasitet til å navigere store byråkratiske hindre.
– Derfor ønsker Fremskrittspartiet å forenkle anbudsprosesser, redusere overstyrende krav, og styrke bestillerkompetansen i det offentlige. Vi vil gjøre det enklere for norske oppstartsbedrifter å konkurrere, vokse og få innpass i hjemmemarkedet – slik at det offentlige også indirekte kan bidra til å skape norske arbeidsplasser.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Både private og det offentlige er tjent med at vi skaper forutsigbarhet i anskaffelsene. Det er derfor nødvendig at de ulike kommunale og fylkeskommunale modellene for anskaffelser erstattes av en enhetlig modell, som sørger for lik håndheving og forutsigbarhet.

Nikolai Astrup, Høyre
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– Høyre mener mer bruk av innovative anskaffelser er svært viktig, og det må være en tydelig føring til både statlige og kommunale innkjøpere at innovative anskaffelser benyttes i langt større grad enn i dag, og at innovasjonsgraden i ordinære anskaffelser også økes. God veiledning og kompetente innkjøpsmiljøer er svært viktig i dette arbeidet. Høyre ønsker å gjeninnføre StartOff-programmet, som regjeringen har lagt ned. StartOff var et viktig verktøy for å koble offentlig sektors behov med innovasjonskraften i oppstartsselskaper. Det er for tungvint og byråkratisk for mange mindre selskaper å delta i offentlige anbudskontrakter. Offentlige anbud må i langt større grad vektlegge behovet som søkes løst, fremfor å definere hva slags løsning som skal anskaffes. Det er mange måter å løse et behov på, og alt for ofte er det predefinert hva slags løsning som skal anskaffes. Da blir det gjerne en litt bedre versjon av det man allerede har.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– Hvordan vi bruker de 800 milliardene har ikke bare enorm betydning for hvor innovativ og effektiv offentlig sektor blir, men også for hva slags næringsliv vi får. Altfor ofte definerer innkjøpere løsningen på behovet man har, fremfor å definere behovet og stille seg åpne for ulike løsninger. Da blir det lett å ekskludere mange spennende tilbydere fra listen, og gå for en litt bedre versjon av det man hadde fra før. Det oppleves som trygt, men ekskluderer i praksis veldig mange mindre selskaper og tilbydere fra å delta i offentlige anbud.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Vi er positive til større samordning mellom ulike offentlige innkjøpere. Det finnes gode eksempler på dette allerede i dag. De tidligere Hordalandskommunene har for eksempel et samarbeid om digitaliseringsprosjekter, der Bergen sitter i førersetet. Kommunene i Agder samarbeider med Universitetet om testing og utrulling av velferdsteknologi. Samtidig er det mange eksempler på fragmenterte innkjøp med lav innovasjonsgrad, basert på veldig små anskaffelsesmiljøer.

Erling Sande, Senterpartiet
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– Senterpartiet er opptatt av at offentlige innkjøp skal brukes mer aktivt som et verktøy for innovasjon og næringsutvikling i Norge. Vi mener det er viktig å stimulere til bruk av innovative anskaffelser, eksempelvis gjennom tiltak for at kommuner i større grad samarbeider med norske leverandører ved innkjøp av velferdsteknologi.
– Vi mener det er viktig å styrke kompetansen i kommuner og fylker slik at de kan gjennomføre innovative anskaffelser på god måte.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– Senterpartiet mener at en større del av offentlig innkjøp må bidra til å bygge opp norsk næringsliv og arbeidsplasser. Senterpartiet vil føre en aktiv næringspolitikk som tilrettelegger for et livskraftig og mangfoldig næringsliv over hele landet, det innebærer også at offentlige innkjøp i større grad bør brukes strategisk til å støtte oppstartsselskaper og norsk næringsliv, fremfor å kjøpe fra store internasjonale aktører. Dette er viktig også med tanke på norsk forsyningssikkerhet og beredskap.
Viktige grep i den sammenhengen er å:
- Stille krav om at offentlige innkjøp i større grad skal vektlegge beredskap, samfunnsnytte, innovasjon og lokal verdiskaping – ikke bare laveste pris.
- Legge til rette for at oppstartsselskaper og småbedrifter får bedre tilgang til offentlige kontrakter, blant annet gjennom å dele opp store kontrakter i mindre deler.
- Prioritere norske leverandører der det er mulig innenfor EØS-regelverket, for å sikre at verdiskapingen skjer her hjemme.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Senterpartiet er generelt skeptisk til mer sentralisering. Vi mener at kommuner og fylker må ha frihet til å gjøre innkjøp som passer deres behov. Vi mener likevel det er viktig at det utvikles nasjonale veiledere og verktøy som gjør det enklere for kommuner og fylker å velge innovative løsninger, også fra oppstartsselskaper. Videre mener vi at store statlige virksomheter, som for eksempel forsvaret handler, norsk, og gjerne lokalt og regionalt.

Alfred Bjørlo, Venstre
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– Venstre mener det er et betydelig rom for at norske oppstarts- og vekstbedrifter kan levere flere nye, innovative løsninger til offentlig sektor. Problemet er at norsk offentlig sektor i dag har for lite dialog med næringslivet og i for liten grad etterspør innovasjon og nye måter å løse sine utfordringer på.
– I tillegg er det etter vårt syn et stort paradoks at når det endelig ble etablert et program for slike innovative offentlig anskaffelser spesielt rettet mot oppstartsselskaper, det såkalte StartOff-programmet, valgte Ap/Sp-regjeringen med støtte av SV å avskaffe dette uten nærmere begrunnelse.
– Venstre mener at offentlige innkjøp må brukes mer aktivt som en motor for innovasjon. Derfor vil vi blant annet gjeninnføre StartOff-programmet, og realisere et økt hjemmemarked for oppstartsbedrifter gjennom enklere og forbedrede innovative offentlige innkjøpsordninger. I tillegg ønsker Venstre å iverksette kompetansehevingsprogrammer for å styrke bestillerkompetansen i offentlig sektor når det gjelder anskaffelser knyttet til digitaliseringer og nye innovative løsninger.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– Venstre mener at de offentlige innkjøpene må bidra langt mer direkte til næringsutvikling i Norge enn de gjør i dag. Når det offentlige årlig bruker nesten 800 milliarder kroner på varer og tjenester, må det også stilles krav til at dette i større grad fremmer norsk innovasjon og verdiskaping. Derfor ønsker vi å realisere et økt hjemmemarked for norske oppstartsselskaper gjennom enklere og bedre innkjøpsordninger.
– Vi vil at kriteriene i offentlige anskaffelser utformes slik at det blir enklere å velge løsninger fra sosiale entreprenører og norske oppstartsbedrifter fremfor store utenlandske selskaper. Slik kan vi legge til rette for at offentlige midler stimulerer til vekst og utvikling i Norge, samtidig som vi styrker innovasjonstakten og gjør det mer attraktivt å starte og drive bedrift her i landet.
– Vekstbedrifter og gründere opplever også at det er svært krevende å komme i posisjon for salg til offentlig sektor. Derfor ønsker Venstre å styrke ordninger som «innovasjonspartnerskap» for å bedre tilrettelegge for at oppstartsbedrifter kan posisjonere seg for salg til offentlig sektor.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Vi mener at staten bør ta en tydeligere rolle i å åpne markedet for oppstartsbedrifter gjennom mer samordnede og nasjonale ordninger. For å realisere et økt hjemmemarked vil vi legge til rette for enklere og forbedrede innovative offentlige innkjøpsordninger, slik at oppstartsselskaper faktisk får mulighet til å levere til offentlig sektor.

Rune Støstad, Arbeiderpartiet
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag?
– Arbeiderpartiet vil bruke offentlige anskaffelser som en drivkraft for innovasjon og omstilling. Vi har nylig lagt frem en ny lov om offentlig anskaffelser som blir viktig fremover. Vi har foreslått endringer som skal gjøre det enklere å bruke lokale leverandører og om innovative anskaffelser. Forenklede prosedyrer og anskaffelser vil gjøre det enklere for kommuner, fylker og stat å velge innovative løsninger.
– Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
Et viktig grep her er å tilpasse kontraktstørrelsen slik at mindre bedrifter og oppstartsselskaper enklere kan konkurrere. Dette foreslår vi i den nye loven om offentlige anskaffelser. Vi ønsker at lokalt næringsliv skal hevde seg i konkurransen om de offentlige kontraktene. Vi legger til rette for det i lovforslaget, og så må det offentlige følge opp når de lager anbudene. Mange bedrifter, også oppstartsbedrifter, kan ha stort potensial for eskalering og internasjonal vekst dersom de kan vise til kontrakter med det offentlige her i markedet hjemme.
– Hva tenker dere om forslagene fra Dolva om mer sentralisering og nasjonale ordninger for godkjenning og innkjøp?
– Det er viktig at det offentlige legger til rette for at oppstartsselskaper og små2 og mellomstore bedrifter er i stand til å konkurrere om offentlige kontrakter. Dette gjelder uansett om det er en stor nasjonal kontrakt eller en mindre ute i kommunen. Og uavhengig av hvilken sektor det er snakk om. Ofte har oppstartsselskap gode ideer som kan spare offentlige for store summer og bidra til mer effektiv offentlig sektor. Dette ser vi innen utdanning og ikke minst innen helse.

Rasmus Hansson, MDG
– Hva vil dere gjøre for å tilrettelegge mer for bruk av innovative anskaffelser enn i dag? Hvordan vil dere jobbe for å bruke offentlig innkjøp for å styrke norsk næringsliv?
– MDG har jobbet lenge og mye for å gjøre offentlige anskaffelser og statlig eierskap (Eierskapsmeldingen) til et mer aktivt virkemiddel for å fremme miljø, bærekraft og ikke minst norsk innovasjon/oppstart: Krav om miljøandel (har fått inn «skal» og «30% », men må konkretiseres mer enn nå), kompetanseløft for innkjøpere, åpning for lokale tilbydere (ikke bare nasjonale), prioritere tjenestekjøp (jobber) mer på bekostning av varekjøp (dingser), ikke minst åpning for mer risiko så innkjøpere får dekning for å ta risiko på nye/norske/mer miljøvennlige etc produkter, ikke bare alltid safe med «trygg» mainstream vare/tjeneste. MDG i Næringskomiteen har lagt inn forslag og merknader, en del av dem flertall, i diverse saker som har berørt offentlige innkjøp og statlig eierskap.