hardware

Huddly vokser, men dropper salgsplaner etter Trump-toll

Videokonferanseselskapet Huddly leverte en omsetningsvekst på 37 prosent i første kvartal og styrket bruttomarginen.

Huddly-sjef Rósa Stensen
Publisert Sist oppdatert

Huddly melder om en sterk start på året med en omsetning på 45 millioner kroner i første kvartal, en økning på 37 prosent fra 33 millioner i samme periode i fjor. 

Veksten er i hovedsak drevet av kanalsalg, som økte med hele 55 prosent. Selskapet forbedret også bruttomarginen til 53 prosent, opp fra 48 prosent i Q1 2024.

Huddly trekker frem at salget til strategiske partnere har skutt fart i kvartalet, en trend de forventer vil fortsette. KI- og programvareinnovasjon, spesielt gjennom multikamera-løsningen Huddly Crew, pekes ut som en viktig vekstmotor.

Avslutter strategisk gjennomgang

Til tross for de positive tallene, har styret i Huddly besluttet å avslutte den strategiske gjennomgangen som ble igangsatt etter interesse fra en global industriell aktør. Årsaken er økt markedsusikkerhet i AV-bransjen etter at USA innførte nye tolltariffer i april. 

Ifølge Huddly har dette ført til at beslutninger utsettes og at «M&A-vinduet i praksis er lukket for øyeblikket». Styret utelukker imidlertid ikke å vurdere strategiske muligheter senere hvis markedsforholdene bedrer seg, og påpeker at prosessen har styrket relasjoner med globale aktører.

Fremover fokuserer Huddly på sin forretningsplan mot 2027. Sentrale aktiviteter inkluderer en global utrulling av Huddly-kameraer hos Microsoft, oppstart av leveranser til Shures IntelliMix-romsett denne måneden, og en kommende lansering av den nye C1-videobaren i samarbeid med Lenovo og Microsoft.