CYBERSIKKERHET

Henter 36,5 millioner kroner til verktøy som avslører bedriftenes digitale sikkerhetshull

Tyske og norske investorer satser på Oslo-baserte Pistachio.

Mohammed Awais Aziz er gründer og daglig leder i Pistachio.
Publisert

Oppstartsselskapet Cybr ble startet som et tradisjonelt datasikkerhetsselskap i 2019, og har senere utviklet automatiserte løsninger for å utsette, og dermed forberede, kundenes ansatte for realistiske trusler via alt fra epost og sms til sosiale medier.

Nå har selskapet byttet navn til Pistachio, og hentet inn frisk kapital for å satse i Europa og Nord-Amerika.

Det tyske ventureselskapet Signals VC er ankerinvestor i runden på totalt 3,25 millioner euro, tilsvarende 36,5 millioner kroner. I tillegg kommer MP Pensjon inn på eiersiden.

Tech.EU skriver at samtlige eksisterende investorer også deltar i emisjonen. Blant dem er Skyfall Ventures og Idekapital.

Pistachio oppgir selv å ha rundt 100 kunder i åtte europeiske land, og skryter av en vekst i årlige abonnementsinntekter (ARR) på 325 prosent hittil i år. De månedlige abonnementsinntektene ligger nå på omkring 60.000 euro, om lag 670.000 kroner, ifølge selskapet. 

Det kommer etter et år med høy investeringstakt og knapp vekst på bunnlinjen. Årsregnskapet viser at omsetningen landet på 2,1 millioner kroner i 2022. Kostnadene økte kraftig i samme periode, noe som i stor grad var knyttet til økte lønnskostnader grunnet oppbemanning.

Resultatet før skatt endte i 2022 med et underskudd på 12,75 millioner kroner.

Gründerteamet består av produktsjef Jaan Kitsuk, daglig leder Mohammed Awais Aziz og driftssjef Joe Alexander Jones.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.