HANDEL

Henter 12 millioner kroner til «nervesystem» for moderne netthandel

Spillmilliardær Morten Klein og finske risikokapitalister satser på norsk løsning som skal ta netthandel til et nytt nivå.

Danielle Tschudi er gründer og daglig leder i Outshifter.
Publisert Sist oppdatert

Utgangspunktet for oppstartsselskapet Outshifter var en del av mastertesen til gründer Danielle Tschudi da hun studerte ved Kunstakademiet i Oslo. Ideen gikk ut på å gjøre kjøp fra ulike nettbutikker tilgjengelig på andre flater; for eksempel å kjøpe en bok direkte der du leser anmeldelsen.

– Underveis sendte jeg en søknad til Innovasjon Norge, og fikk penger. Først fikk jeg litt hetta og tenkte: «shit, nå må jeg jo gjøre dette», sier Tschudi, som også har bakgrunn fra Cambridge School of Visual & Performing Arts og er flere ganger norgesmester i rytmisk sportsgymnastikk.

Siden 2019 har hun og medgründerne Georg Michelet og Angelo Sepulveda utviklet en betaversjon av API-plattformen, som flere store samarbeidspartnere nå piloterer. Mediekonsernet Egmont og budtjenesten Wolt er blant selskapene som tester tjenesten.

– Vi sørger egentlig for at enhver flate kan operere som en markedsplass, med en «drop shipping»-modell, sier gründeren, men henvisning til modellen hvor selgeren godtar kundeordrer, men ikke holder varelageret.

Selskapet har nå hentet inn 12 millioner kroner i en emisjon som priser selskapet til mellom 80 og 120 millioner kroner. Blant de nye eierne er det finske ventureselskapet Maki, som ble startet av en av de første investorene i Wolt, Ilkka Kivimaki, og spillmilliardær Morten Klein. Eksisterende aksjonærer, deriblant Skyfall Ventures, skyter også inn ny kapital.

LES OGSÅ: Mens Oda-sjefen vil bygge opp egen logistikksatsing i Europa, drømmer andre om en norsk versjon av Amazon Prime

Slik fungerer teknologien

Outshifter lar leverandører dele tilgang til produktdataene sine med flere tredjeparter samtidig. Selskapets API standardiserer og synkroniserer denne dataen mellom leverandørens handelssystemer (for eksempel Shopify eller Squarespace) og salgskanaler (for eksempel nettbutikker, digitale medier, apper og markedsplasser).

– Det er et veldig enkelt, men kraftfullt verktøy for å administrere distribusjon av produktdata, lyder Tschudis innsalg.

Partnerskapet med nevnte Wolt sørger for eksempel for at flere leverandører kan selge sine produkter via appen, mens den finske handelsplattformen, som nylig ble solgt til Doordash for 69 milliarder kroner, kan skalere raskere når de utvider sitt tilbud innen detaljhandel.

LES OGSÅ: «Gigantoppkjøpet av Wolt får betydning for hele Norden»

– På den ene siden er vi et verktøy for leverandører for å skalere sin digitale distribusjon og administrere hvem som får tilgang til produktdataen deres, og gjøre dette på en veldig skalerbar måte.

– På den andre siden får «channels», som vi kaller det, et verktøy der de kan integreres med oss gjennom én API, i stedet for å bygge integrasjoner med alle de ulike «e-commerce»-systemene som leverandørene bruker. Det koster veldig mye tid og penger om du skal opprettholde de integrasjonene selv, sier Tschudi.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Idrettsmentaliteten

Da selskapet hentet penger forrige gang, i oktober 2020, uttalte Tschudi til Finansavisen at selskapet tok sikte på å være «Europas ledende dropshipping-plattform» innen utgangen av andre kvartal 2021.

Når kalenderen nå viser april 2022, har selskapet et godt stykke frem dit. Underveis har utfordringene i stor grad ligget i at hele forretningen er avhengig av tredjeparter. Det har for eksempel tatt et helt år å få de nødvendige tilgangene hos Shopify. Tschudi er derfor langt mer forsiktig når hun nå snakker om ambisjonene.

– Jeg har litt idrettsmentaliteten; vi snakker ikke om det, men går ut og gjør det. Jeg er ingen fan av den amerikanske holdningen, der man går ut med store ambisjoner og sier hva man skal gjøre. Det er lite lurt taktisk overfor konkurrenter, og så kan jo ting skje.

– Målet nå er at noen utvalgt partnere får teste produktet, samtidig som vi bygger opp teamet. Deretter skal vi skalere internasjonalt, sier hun.

Gründerteamet Georg Michelet, Angelo Sepulveda og Danielle Tschudi i Outshifter.

Nervesystemet for en bransje i endring

Ifølge Tschudi hadde selskapet tilbud inne fra flere store internasjonale investorer i denne runden. Selskapet valgte derimot å holde seg til noen de kjente fra før, samt nevnte Maki, som kjenner bransjen svært godt - og har satset tungt på store omveltninger i dette markedet.

– Vi observerer at «e-commerce»-bransjen er i stadig endring og har stor tro på software som gir retailere nye og kraftige verktøy for å skape gode kundereiser samt møte kundene sine på de plattformer og flater hvor kundene er. Det gir rom for å ta kontrollen tilbake og bli mindre avhengige av eksisterende giganter. I dette bildet tror vi Outshifter vil spille en viktig rolle for retailere og for aktører som i dag har sluttkundens oppmerksomhet, sier Jon Kåre Stene, som er partner i Skyfall og medgründer i Oda.

Det er i tråd med teorien som ligger til grunn for Outshifter.

– Vi tror den monolittiske infrastrukturen i e-commerce kommer til å bli historie. Det er nå flere og flere aktører som «disrupter» små deler av infrastrukturen, og det blir stadig flere muligheter for å bygge sterke, dynamiske løsninger på tvers av et nettverk av frittstående tjenester. Vi håper at Outshifter kan bli som et nervesystem som muliggjør at data kan flyte trygt mellom disse ulike systemene, sier Tschudi.