-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
helse
Helse-gründeren sikret Oda og Dr. Dropin en plass i utlandet. Nå er det kø utenfor hans egen startup
Knapt ett år gamle Livity vil fange opp sykdom før den oppstår. – Det er sylskarpt, og det funker, sier Livity-gründer Geir Anders Haga, backet av en lang rekke kjente investorer.

– Jeg har hatt flere øyeblikk som har ført meg hit, sier Geir Anders Haga og deler det første fra 2019.
Han bodde i Australia på det syvende året, jobbet som strategikonsulent i et dagligvareselskap. Livet var travelt, men godt. Så kom telefonen.
– Faren min var syk. Jeg sa opp jobben på dagen og flytta hjem til Norge på 14 dagers varsel.
Haga ble senere kjent med Oda-medgründer Jon Kåre Stene - og fikk etter hvert ansvaret for å etablere både Oda og senere Dr. Dropin i utlandet.
– Vi forsøkte å gjøre reaktiv helse så effektiv som mulig, sier han om utenlandssatsingen til den norske legetjenesten.
– Altså: Hvordan kan vi behandle flest mulig pasienter per legetime? Det er en viktig driver, men samtidig litt absurd. Skal vi bli best til å reparere bilen hver gang den ryker, eller ha et serviceprogram som gjør at den ikke ryker?
– Blir vant til å jobbe med ting du ikke kan
Haga forteller videre om en voksende egeninteresse for proaktiv helse, om hvor mange sykdommer som aldri blir forebygget, men som med bare enkle grep kunne ha blitt reversert.
Haga etablerte følgelig Livity på tampen av fjoråret, en digital legetjeneste som kan kartlegge helsen din, analysere resultatene og gi konkrete råd og oppfølging fra lege for nettopp å forebygge sykdom og forbedre livskvaliteten.
– Jeg tror lærdommen fra både Oda og Dr. Dropin er at du blir vant til å jobbe med ting du ikke kan. Du lander i et nytt land, aner ikke hvordan ting fungerer, og må bare finne ut av det. Da blir du mindre redd.

Haga testet den aller første versjonen av Livity på seg selv - og ble overbevist:
– Jeg har alltid vært sunn, har løpt ultramaraton og levd greit. Så får jeg beskjed via tjenesten: «Hei, Geir Anders - du har prediabetes.» Jeg var på vei mot diabetes type 2 uten å vite det, sier gründeren - og peker på en samfunnskostnad på rundt 160.000 kroner i året hvis man får sykdommen.
– Helt uventet, men samtidig veldig bra, fordi jeg kunne ta grep med én gang. Små, enkle justeringer. Det ble mitt «wake-up call» på hva forebyggende helse faktisk betyr.
– Jeg pleier å si at helse er som en løk
Haga har i år fått om bord investorer som Antler, Startuplab og CTO-Roundtable, i tillegg til Trond Riiber Knudsen, Pål Wibe og Jan Haudemann-Andersen, blant flere. Selskapet har også fått støtte fra Innovasjon Norge.
Hans tidligere Oda-kollega, og nå Skyfall-partner, er rådgiver i selskapet.
– Jeg pleier å si at helse er som en løk. Innerst har du individet, kroppen og livet ditt. Det neste laget er de rundt deg - familie, venner, kolleger, sier Stene og fortsetter:
– Ytterst er samfunnet, med kostnader, ressursknipe og klasseskjevhet. Forebyggende helse gir gevinst på alle nivåer.
Stene viser til Neko Health, Spotify-gründerens helsetjeneste med over 100.000 personer på venteliste.
– Det viser hvor stort behovet er, men modellen er lite skalerbar fordi den er fysisk, sier han.
– Med teknologi og AI kan du «skalere legen» og levere proaktive helsetjenester i stor skala med høy kvalitet.
– Vi skyter ikke med hagle, men finner ut hva som gir mening for deg
Stene understreker at Livity ikke skal digitalisere helse for å «skremme folk», men hjelpe dem med å forstå.
– Vi skyter ikke med hagle, men finner ut hva som gir mening for deg, sier han - og Haga supplerer:
– Folk vet at de burde trene, sove mer og spise bedre. Problemet er ikke mangel på råd - det er for mange. Vi prøver å gjøre det superpersonlig. Vi sier: «Dette er én ting du skal gjøre nå.» Det er sylskarpt, og det funker.

Gründeren viser til en egen venteliste med bedrifter som ønsker å komme i gang, herunder et tosifret antall «velkjente» B2B-kunder innen forskjellige bransjer og industrier, som bank, advokater, ingeniører, logistikk, retail, teknologi og en barnehage, forteller han.
– Vi har brukt pilotkunder til å teste og lære, og nå har salget virkelig tatt av. Vi signerte nylig en sparebank, og de tok det til alle ansatte på første møte.
Nå er planen å skalere i Norge - og så løfte tjenesten ut.
– Behovet stopper ikke her. Når vi går inn i nye land, trenger vi bare en partner som tar prøver fysisk - resten har vi digitalt, sier Haga og legger til:
– Det viktigste er å ha folk som deler verdiene. I Oda satte vi opp Finland på ekte startup-måte. I Tyskland ble det mer «corporate». Det funket dårligere. Du må ha folk som skjønner hva det vil si å bygge fra bunnen.