Helseteknologi

Har fått kongelige og eldre i hele verden til å sykle

Vestlandsbedriften Motitech feirer ti år. Nå er målet å vokse i alle de elleve landene de er etablert i. 

Teknologi for eldre: Daglig leder Torbjørn Langeland (på sykkelen) og gründer Jon Kjenes demonstrerte produktet under jubileumsmiddagen.
Publisert

Akkurat nå kan det hende noen tar seg en sykkeltur på sine gamle trakter i Sverige, Danmark, Island, Canada, England, Skottland, Wales, Australia, Irland, Finland - eller Norge - inne på et sykehjem eller i sin egen stue. 

Alt startet med et lite prosjekt der Bergen kommune og filmselskapet Bus og media skulle lage motivasjonsvideoer til eldre i Bergen. De filmet lokale kjente veier, slik at eldre kunne se videoene mens de syklet på en tilpasset ergometersykkel. Målet var å øke den fysiske aktiviteten blant de eldre. 

Det som begynte med tre filmer fra Bergen og én fra Seim i Alver (der gründeren er fra), har nå blitt en base med 2200 filmer. Selskapet selger abonnement på dette, under navnet Motiview. I tillegg selger de også noe sykkelutstyr, men det er programvaren som er hovedproduktet. 

Motitech

  • Gründet av Jon Kjenes i 2013. 
  • Har 16 ansatte, fordelt på England, Canada og Frekhaug utenfor Bergen. 
  • Per desember 2023 har de 16.000 brukere fordelt på 600 ulike steder og 11 land. 
  • Selger Motiview - en programvaretjeneste med tilpassede videoer og musikk som skal motivere eldre til å være mer fysisk aktive. 
  • Eies av Ferd Sosiale Entreprenører (21 prosent) og gründeren og den lokale menigheten. 
  • Regnskapet for første år, 2013, viste salgsinntekter på 138.400 og et driftsunderskudd på 338.808. Ti år senere var inntektene på nesten 16 millioner og driftsresultatet på 3,7 millioner kroner. 

Erfaring fra bedehuset

Gründer Jon Kjenes hadde bakgrunn som motorsykkelmekaniker, hadde buss- og lastebilsertifikat, og jobbet som barne- og ungdomsarbeider - da han startet opp Motitech. Kjenes tror det er særlig én erfaring som kom godt med da han startet som gründer. 

Feirer: Gründer Jon Kjenes i Motitech skjærer det første stykket av jubileumskaken.
Hyllest: Ordfører Sara Hamre Sekkingstad stakk innom da hun hadde en pause i kommunestyremøtet. — Dere er med på å øke livskvaliteten til eldre over hele verden. Det er imponerende å se hva dere har fått til, sa Sekkingstad.

 — Jeg hadde erfaring som evangelist fra indremisjonsarbeidet, og kunne snakke på inn- og utpust, sier han og ler.  

Noen uker før jul har Motitech invitert samarbeidspartnere gjennom ti år for å feire det første store jubileet til bedriften, fortelle om det som har vært og det som skal komme. 

I lokalene ved navn Dampen i Knarvik er det fullsatt. Snart kommer tapas og kake på bordet. 

Lei vanlig filmproduksjon

Kjenes tar oss tilbake til begynnelsen. I 2012 var han litt lei av vanlig filmproduksjon. Han ønsket å lage film som kunne brukes til noe meningsfullt. 

Så kommer historiene og bildene av rekken av statsministre og kongelige som har fått testet sykkeltekologien. 

2018: Prins William av Storbritannia og hertuginne Kate besøker Norge. Her prøver prins William en sykkel fra Motitech til forlystelse for hertuginne Kate, kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon under besøket på Mesh torsdag ettermiddag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Shifter var med da de fikk møte de britiske kongehusarvingene Kate og William

Årets sosiale entreprenører

 I 2017 ble Motitech kåret til årets sosiale entreprenører av Ferd. Året etter kom Ferd Sosiale Entreprenører inn på eiersiden og de eier i dag 21 prosent av selskapet. Resten eies fremdeles av gründer Kjenes og det lokale bedehuset. 

Kjenes trappet fra som daglig-leder-posisjonen på grunn av sykdom, men har hele tiden vært aktiv i styret i bedriften. De siste tre årene har Torbjørn Langeland vært daglig leder. 

 — Hva er dere mest stolt av å ha fått til? 

— Alt det vi ser på som resultater. Vi får kontinuerlig bilder og gode historier fra brukerne av produktet vårt. Det er ikke kunstig reklame, det er ekte, sier Kjenes. 

– De ekte historiene gjør at vi når bredt ut med markedsføring og engasjerer raskt nye kunder, sier Langeland. 

– Hva har vært mest utfordrende?  
–  Markedet vi jobber mot er gigantisk, men veldig uforutsigbart når det gjelder salg og omsetning. Det gjør det vanskelig å planlegge. Mange ønsker å jobbe med forebygging, men det kan samtidig være utfordrende for kommuner og eldreomsorgen å investere i forebygging, sier Langeland. 

Seig kjøpsprosess

Motitech har erfart at kjøpsprosessen kan være seig, selv om kundene er helt enige i målene og ønsker å jobbe med forebygging av helsen til de eldre. De har for eksempel måtte forholde seg til mange ulike etater og ledere i samme kommune i salgsprosessen, og det er ikke alltid klart hvem som tar avgjørelser eller sitter på pengesekken. 

Motitech vil nå jobbe for øke antall brukere og kunder i eksisterende 11 land. 

– Videre vekst er viktigste for oss nå. Det er et vanvittig potensial. Nå vil vi fortsette å skape oppmerksomhet og få samarbeidspartnere og investorer til å være med på den videre reisen. Vi skal bygge stein på stein, sier Langeland. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.