Barndomskompisene Stian Bødtker Berentsen og Petter Steensland står bak Svipps.

Gründerne måtte jobbe for å bli tatt seriøst hos bilaktører. Nå står alle på kundelisten, og Svipps drar inn millioner på å frakte biler

– Det var mye "Svipps-Vipps"-vitser i de første salgsmøtene, sier gründer Petter Steensland. Nå har selskapet bikket 10.000 fullførte oppdrag, og Startuplab satser millioner på bilfrakt-konseptet.

Publisert Sist oppdatert

De første avtalene var de vanskeligste å lande. Svipps kunne for to år siden vise til et samarbeid med bildelingstjenesten Hyre, men det var åpenbart ikke nok.

Pitchen var å utvikle «Norges mest effektive plattform for formidling av transportoppdrag på hjul, for å skape optimal logistikk-flyt for bilbransjen og deres kunder». Endelig skulle de banke dører, men mange sa nei, takk.

Riktignok viste alle interesse, men det var seigt å komme i gang.

– Det var mye "Svipps-Vipps"-vitser i de første salgsmøtene. Vi sto der i nystrøkne skjorter, med lua i hånda, for å bli tatt seriøst, sier Petter Steensland.

– Vi sleit rett og slett med å overbevise dem, få dem til å tro at vi var et seriøst selskap, at vi kunne levere noe de kunne implementere hos seg, sier gründeren.

Økt omsetning

Et halvannet år senere leverer selskapet tjenesten til et titalls norske kunder; bilforhandlere, abonnement- og utleieaktører og verksteder, deriblant Toyota, Tesla, Bertel O. Steen, Möller Bil, Polestar, Fleks, Imove, Riis Bilglass og Nettbil.

Svipps flytter bilene fra a til b, fullt forsikret og til faste priser.

I juni passerte selskapet 10.000 fullførte oppdrag, og de lønner i dag over 60 sjåfører i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Svipps har også inngått en forsikringsavtale med IF Forsikring, og Startuplab satser nå to millioner kroner på konseptet. Selv tjener Svipps penger per kjøreoppdrag.

– Vi måtte rett og slett være seige og ta tiden til hjelp, sier Steensland.

– For flere har jo nå i etterkant innrømmet at de ville se om vi var der et halvt år senere - eller om vi rett og slett kom til å gå konkurs, legger han til.

Nå viser fjorårets regnskap tvert imot et hopp fra 188.000 kroner til 2,2 millioner kroner i inntekt. Driftsresultatet beløper seg til cirka en halv millioner kroner i minus.

Så langt i år har Svipps omsatt for over 3 millioner kroner første halvår.

I vekst

Steensland hadde jobbet i ti år som markedsfører i bilbransjen da han først kom på ideen om å lage en tjeneste for smartere frakt av biler. Problemet, mente han, var at bileiere bruker altfor mye tid på å kjøre bilen til og fra et verksted.

Gründeren fikk raskt med barndomsvenn og nå daglig leder i Svipps, Stian Bødtker Berentsen, på prosjektet.

Han jobbet sist fire år i Oda, blant annet med forbedring av hele operasjonen.

– Det som gjorde at vi til slutt knakk koden var å vise til faktiske resultater, sier Berentsen om Svipps' kundene som etter hvert kom på løpende bånd.

– Vi solgte ikke bare en eller annen drøm. Det var riktignok ikke et veldig høyt antall oppdrag, men vi kunne vise til god gjennomføring på de vi hadde, sier han.

Nå teller de cirka tusen oppdrag i måneden, og det blir ifølge duoen stadig flere. Et typisk eksempel kan være henting og levering til verksted. Her er tjenesten hos flere aktører inkludert i serviceavtalen og fremstår som gratis for overfor kunden.

– Når for eksempel vår kunde Nettbil etter hvert begynte å reklamere for gratis henting og levering av bilene, begynte de å selge enda flere biler. Det grepet ga også oss en veldig fin volumøkning, sier Berentsen, men understreker:

– Vi jakter ikke en feit margin, men et oppdragsvolum som gjør at vi hele tiden kan bygge dette til å bli større og bedre, sier han og viser til at de startet i Oslo og allerede nå er i Bergen, Trondheim og Stavanger - med de samme kundene.

– Dette ønsker vi bygge videre på, også når vi skal til utlandet, sier Berentsen.

Færre kontaktpunkter

Selskapet utelukker det ikke for fremtiden, men de tar per i dag ikke private bestillinger. Steensland mener det er bedre å gå på én kunde med 60.000 biler fremfor 60.000 kunder med én bil.

– Distribusjonen blir også enklere for oss når vi kun fokuserer på å selge til bedrifter. Færre kontaktpunkter gir oss også et større spillerom, og dessuten trenger vi ikke å bygge en enorm organisasjon, supplerer Berentsen.

Få kunder betyr også at det er lettere å følge opp tett for å sikre læring og grunnlag til forbedring av plattformen, tjenesten og leveransen, forteller han videre.

– Det gjør at vi kan fokusere på å bygge funksjonalitet, som igjen resulterer i reell verdiskapning for kunde og sjåførene våre. Dette fokuset er spesielt viktig i en liten organisasjon i sterk vekst, sier Berentsen.

Svipps' ambisjoner strekker seg ut av landet, allerede i neste år - og om et par år er Europa et "hjemmemarked" å regne.

– Vi bygger plattform og tjeneste basert på læringen vi gjør nå, og har stor tror på at markedet for denne tjenesten kommer til å vokse kraftig ila de neste årene.