retail

Gründerbrødre vil gjøre netthandelen personlig: Henter kapital til AI-løsning

Truste AI har også landet avtaler med Sport 1- og Intersport-kjedene, blant flere. 

Gründerbrødrene Eirik og Stian Bekkeheien satser på å gjøre netthandel personlig med sin AI-assistent.
Publisert Sist oppdatert

Sandesbaserte Truste AI har signert flere avtaler med store kjeder, inkludert Sport 1- og Intersport, Life og Vertical Playground. 

Selskapet har utviklet en AI-løsning som fungerer som en digital butikkmedarbeider, og bak står brødrene Stian og Eirik Bekkeheien

– Det man normalt mister i en nettbutikk er muligheten til å stille spørsmål til en fagperson, sier Stian. 

– Med Truste AI løser vi dette siste problemet, og gir kundene en svært effektiv handleassistent, tilgjengelig døgnet rundt. 

Teknologien integreres direkte i nettbutikker og viser relevante spørsmål og svar knyttet til hvert produkt, forteller gründerne videre. Kunder kan også stille egne spørsmål. 

Butikkdatasystem-leverandøren Flow Retail integrerer nå også løsningen i sine systemer. Dette betyr at ansatte i fysiske butikker vil få tilgang til AI-assistenten, opplyser selskapet. 

Henter kapital

Samtidig med kundeveksten har investeringsselskapene Øgreid og Troll Ventures gått inn på eiersiden. Øgreid er et familieeid investeringsselskap med blant andre det norske hårstrikkselskapet Bon Dep i porteføljen, mens Troll Ventures ledes av retail-ekspert Roy-André Tollefsen.

Troll Ventures investerte også tidlig i bergensbaserte Ticketco

– Vi har sjelden sett et så konkret og effektivt bruksområde for kunstig intelligens, sier Tollefsen.

– Mange snakker om AI, men Truste AI viser hvordan teknologien faktisk kan løfte både brukeropplevelse og resultater i praksis. 

Gründerne ønsker ikke å dele størrelse på investering eller verdivurdering.