-
Product Owner | DNB
-
Data Engineer, Data Core team | NBIM
-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
klima
Grieg investerer i startup som skal gi skip vind i seilene
Målet er å få kommersiell skipsfart til å bruke naturkreftene for å komme seg fremover igjen.
Det britiske klima-teknologiselskapet GT Wings har sikret seg en solid pengesekk for å ta fatt på et voksende marked: Å få kommersiell skipsfart til å bruke vindkraft igjen.
Det er norske Grieg Kapital, investeringsselskapet til Grieg Gruppen – en tungvekter i den norske maritime næringen – som leder runden med en investering på 25 millioner kroner. Med seg har de blant annet Blackfinch Ventures og One Planet Capital.
Målet med pengene er krystallklart: GT Wings skal gire opp produksjonen, bygge en robust global leverandørkjede og få systemet, som kalles AirWing, ut på verdenshavene.
Drivstoff- og utslippskutt
Timingen er god. Shippingbransjen er under massivt press. Fra 2025 ruller EU ut FuelEU Maritime, som innfører stadig strengere krav til hvor mye skipene kan slippe ut.
Da blir vindassistert fremdrift – altså et moderne seil – et av de mest kostnadseffektive grepene rederiene kan ta.
– Vindassistert fremdrift er i ferd med å bli en ledende teknologi for å dekarbonisere global shipping, og GT Wings har utviklet en skalerbar løsning som svarer på rederienes faktiske operasjonelle behov, sier Stian Grieg i Grieg Kapital i en pressemelding.
Han er imponert over selskapets bakgrunn:
– Styrken ligger ikke bare i teknologien, men også i teamet bak. De har folk med erfaring fra Formel 1, America’s Cup og ledende maritime miljøer. De kan virkelig sakene sine og har det som trengs for å lykkes internasjonalt, legger Jon Gjøsund til.
Jet Sail: Det nye seilet
GT Wings’ AirWing kalles et «Jet Sail». Dette er ikke de tradisjonelle seilene du ser på fritidsbåter, men et avansert system med høy energitetthet. Tanken er å gi maksimal skyvekraft uten å ta opp for mye av den verdifulle plassen på dekk – noe som er kritisk for lasteskip.
Det viser seg at markedet allerede er med på notene:
Ifølge en DNV-rapport er 52 skip allerede i drift med vindassisterte systemer.
Nesten dobbelt så mange er på vei inn i ordreboken.
Der teknologien tidligere mest ble ettermontert på gamle skip, ser man nå at den i stor grad bygges inn i nye skip fra bunnen av.
– Vi er veldig glade for å få med Grieg Kapital. De er et solid navn i den maritime industrien, og de støtter bærekraftig teknologi. Investeringen styrker oss i en tid med massiv vekst i etterspørselen etter troverdige utslippskutt, sier George Thompson, administrerende direktør i GT Wings, i pressemeldingen.
Det går ikke frem av meldingen hvor stor investeringen er i kroner.