Kunstig intelligens

Google lanserer ny AI-drevet søkeopplevelse i Norge

Fra og med i dag kan norske brukere ta i bruk «AI-modus», en ny og mer avansert måte å bruke Google Søk på. Funksjonen rulles ut i nettleseren og i Google-appen, og lover å gi svar på mer komplekse spørsmål.

Google lanserer AI-modus i Norge.
Publisert

Google introduserer i dag en betydelig endring i sin søketjeneste for norske brukere. En ny fane merket «AI-modus» vil nå dukke opp på resultatsiden, og med et klikk får brukerne tilgang til en søkeopplevelse drevet av kunstig intelligens.

Dette skjer etter at flere uavhengige kilder på nettet har rapportert at Google har redusert antallet treff i søkeresultatene fra 100 til kun 10, noe som kan få store konsekvenser både for AI-modeller og for bedrifter som er avhengig av søketrafikk.

Ifølge Google er den nye modusen designet for å forstå lange og detaljerte spørsmål, på en måte som ligner hvordan man ville spurt en ekspert. Dette skal gjøre det enklere å planlegge, lære seg nye ting eller utforske et tema i dybden.

Svarer på sammensatte spørsmål

Tradisjonelt har søk bestått av korte nøkkelord. Med AI-modus oppfordrer Google brukerne til å stille mer sammensatte spørsmål. 

Som eksempel trekker selskapet frem et spørsmål som: «Hva er forskjellen på ulike måter å brygge kaffe på? Lag en tabell som sammenligner forskjeller i smak, brukervennlighet og utstyr som trengs.»

Systemet skal da kunne bryte ned spørsmålet, hente relevant informasjon fra ulike kilder på nettet, og presentere et sammenfattet svar. Brukerne kan deretter stille oppfølgingsspørsmål for å grave enda dypere i materien.

I tillegg til tekstbaserte søk, støtter AI-modus også spørsmål stilt med stemme eller ved å laste opp et bilde.

Vil sende trafikk videre

En bekymring ved AI-drevne svar er ofte om brukere vil slutte å klikke seg videre til de opprinnelige nettsidene. Google understreker i sin pressemelding at det fortsatt er sentralt for dem å hjelpe folk med å oppdage innhold fra hele nettet.

Selskapet hevder at AI-oversikter fører til at brukere besøker et større mangfold av nettsteder, spesielt for komplekse spørsmål. De hevder også at klikkene som kommer fra AI-søk er av «høyere kvalitet», noe som betyr at brukerne tilbringer mer tid på sidene de besøker. Lenker til kildene vil fortsatt være en sentral del av søkeresultatet.

Under utvikling

Google er åpne om at teknologien er ny og i stadig utvikling. De anerkjenner at ikke alle svar vil være perfekte fra start, men at systemene forbedres kontinuerlig.

«Målet er å vise AI-genererte svar så ofte som mulig, men som med alle ferske AI-produkter er vi i stadig utvikling,» skriver selskapet. Hvis systemet er usikkert på kvaliteten på svaret, vil det i stedet vise tradisjonelle søkeresultater.

Norske brukere kan prøve den nye funksjonen i Google Søk og Google-appen for iOS og Android fra og med i dag.