FRILUFTsliv

Goldfish-gründer og Bård Eker går sammen om å lage det ultimate friluftsproduktet

Vil bygge et sirkulært produkt som varer «evig».

Multifunksjonelle produkter fra VÆR Equipment.
Publisert

Er det en regnponcho? Ja. Er det en sovepose? Ja. Er det en isolert hengekøye? Ja. Er det et telt? Ja. Er det en Tarp? Ja.

– Vi har som mål at det skal være enklere å komme seg ut i naturen. Produktene skal være enkle, hvor vi tenker sirkulært, og veien fra bod til bruk. Du skal på plass til alle elementer i en kit, og tar du med den i sekken, har du alt du trenger for å overnatte ute, sier daglig leder i Vær Equipment (Tidligere MSE Multifunctional Survival Equipment), Henrik Sollie.

Henrik Sollie, daglig leder i VÆR Equipment.

Han har tidligere bygget de eksklusive Goldfish-båtene med sin bror Pål.

I 2017 valgte han å gi seg, og 48-åringen tenkte ikke at han skulle inn i et selskap i så tidlig fase igjen, men han mente ideen var for god til å la være.

Produktideen er sammen med Eker Design (Bård Eker) klekket ut av to friluftsentusiaster, Tor Berge og Håkon Nordberg, som skulle lage et produkt ment for forsvaret.

Tanken er at produktkolleksjonen skal innholde alt du trenger for å overnatte ute i naturen. Alt fra en tarp, hengekøye, poncho hvis det regner, til en sovepose. Tekstilene er modulære og multifunksjonelle, det betyr de kommer i deler, og kan settes sammen til ulike bruksområder.

Med ideen på plass, så trengte Vær Equipment en erfaren daglig leder.

Skal vare evig

– Jeg så raskt at her lå det en stor mulighet. Ingen har løst den sirkulære modellen ennå, sier han.

Det han sikter til, er at tekstilindustrien må omstille seg 180 grader til å bli bærekraftig. EU kommer med stadig strengere krav.

Det mulitfunksjonelle friluftsproduktet er bygget med det som utgangspunkt.

For det første, er det ment å vare nesten evig. Blir det ødelagt, repareres det. Og brukes det ikke, så kjøper selskapet det tilbake.

– Vi må derfor være i direkte kontakt med kunden, uten fordyrende mellomledd, eller brukeren, som vi liker å kalle det. Vi skal være kompromissløse på kvalitet, og vi vil bygge det sammen med brukeren.

Isolert hengekøye med myggnetting kan også brukes som et klesplagg.

Produktet er ennå ikke klart, og de første prototypene ankommer i disse dager.

– Det første produktet vi tar frem nå, er en fjellduk og en poncho. Vi prøver å kombinere flere produkter i én, slik at sekken blir lettere, sier Sollie.

Han forklarer at de lager ulike moduler som kan kombineres sammen, slik at det får ulike funksjoner og bruksområder.

Kopierer strategi fra Goldfish

– Er dette en liten nisje?

– Det er 1,5 millioner nordmenn som overnatter ute hvert år. Veldig mange synes det er vanskelig å overnatte ute, de vegrer seg. Vi håper at dette produktet vil gjøre det lettere. Men jo mer ekstremt du bruker det, jo mer nytte vil du ha av det.

– Hva har du lært fra Goldfish-reisen som du tar med deg inn her?

– Tankegangen om å være direkte på brukerne. Det kutter mellomleddene, gir bedre marginer, men det viktigste er inputen du får fra kundene direkte. Hvis det går via flere ledd oppnår man aldri den kobling og dialog mellom produktutvikler og bruker som er nødvendig for å skape de beste produktene., sier han,

Han påpeker at en tettere kundedialog, gjør det mulig å motivere for bruk, forstå hvorfor det ikke blir brukt, reparere og gi innbytte.

– Vi får ikke til ordentlig sirkulæritet uten å være tett på kunden.

– Hva er «gå til marked»-planen?

– I april lanserer vi en nettbutikk. Vi skal også bygge et community og ha fokus på markedføring her i Norge. Markedet er potensielt stort, og vi skiller ikke på geografi, men Norge blir det prioriterte markedet. Det vil gi nærhet og erfaring, så satser vi enda større i 2025 med en større bredde i produktene, sier han.

Han forteller at de har engasjert noen ambassadører, at de skal lage eventer, merke stier og bygge opplevelser.

– Vi tenker at gründerne i selskapet kan bidra mye. De er ofte på turer og ekspedisjoner, og det vil vi bruke. Vi ønsker å få inn entusiastene.

– Hva blir største utfordring?

– At vi ikke er kjent. Det er mange dyktige aktører der ute i dag, med mye større bredde. Vi er ikke en «one stop shop» med det første, men vi er heller ikke avhengige av de store volumene, sier han.

– Hvor mye kapital trenger dere?

– Vi skal hente fem millioner, på en 20 millioners verdivurdering før penger, delvis privat og delvis gjennom folkefinansiering. Vi håper at den summen skal ta oss et stykke på vei og at vi skal kunne bli lønnsomme med det.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!