sextech

Full tenning: Slik fikk Ohdoki utløst potensialet for vekst og overskudd på sin «Handy»

Og nå har private equity-aktører for alvor begynt å utforske sexindustrien.

Jens Petter Wilhelmsen er gründer og daglig leder i Ohdoki.
Publisert Sist oppdatert

Ohdoki (tidligere Sweet Tech) og gründerne Jens Petter Wilhelmsen og Alexander Bjørkmann står bak sextech-produktet «Handy» som er rettet mot menn, eller «penis-eiere» som de selv sier. 

Enten det skyldes at selskapet opererer i en tabubelagt sektor, eller bare svak investor-tro på konseptet, har det vært krevende for Wilhelmsen å få med seg vekstkapital. Selskapet er, med unntak av en runde med folkefinansering, bootstrappet fra den spede begynnelsen til der det står i dag. 

Og det er ifølge Wilhelmsen et riktig bra sted å være.

– Vi har bevist at vi kan ta et hardware-produkt med tilhørende programvare ut i markedet med relativt lite finansiering totalt sett. Nå taler regnskapene våre for seg selv, sier han.

I 2022 kom omsetningen på 49 millioner kroner, og driftsresultatet (før renter og skatt) endte på 6,2 millioner for det fem år gamle selskapet. 

Sjefen peker på flere årsaker til resultatet som faktisk ble enda bedre enn budsjettert. 

Midt i kapitalkrisen gjennomførte de en restrukturering av organisasjonen med permitteringer og kuttet kostnader der det var mulig. 

– Vi så på produktene vi hadde i pipeline og bestemte oss for å fokusere på Handy, sier Wilhelmsen

Det innebar blant annet bortvalg av produkter rettet mot kvinner. 

– Vi gikk igjennom alt vi hadde av avtaler og underleverandører og undersøkte hvordan vi mer effektivt kunne distribuere store volumer med varer globalt.

Det ble bestemt at de ville videreutvikle det såkalte «Handyverse», som Wilhelmsen beskriver som «hele opplevelsen rundt det å eie en Handy». Produktet er blant annet koblet opp til video og kan kombineres med annet innhold via programvare. Samtidig får Ohdoki andeler av produsentenes inntekter, gjennom et affiliate-program. I 2022 kom rundt to millioner kroner av omsetningen via denne kanalen.

– Veksten i brukere har vært fantastisk, vi har nå mellom 5000 og 7000 påkoblede hver dag.

PE øyner muligheter

En scaleup med positiv bunnlinje i 2022 burde få det til å vibrere i lommeboken til selv de mest konservative investorene. En gjeng som i hvert fall har bestemt seg for å satse, er aktører innen private equity. 

I mars 2023 kjøpte det canadiske PE-selskapet med det iøynefallende navnet Ethical Capital Partners MindGeek, som blant annet kontrollerer det kontroversielle nettstedet Pornhub, verdens største pornoplattform. Nederlandske Waterland Private Equity kjøpte nylig både Kondomeriet og Nytelse.no via selskapet EQOM. I 2021 slo to av største aktørene, Wow Tech Group og Lovehoney seg sammen. De to selskapene står bak de mestselgende sex-produktene rettet mot kvinner (eller «klitoris-eiere» da, i moderne språkdrakt).

– Bransjen har vært oversett i mange år, med rette, det har vært alt for mange cowboyer i sentrale roller, men nå ser smarte penger muligheter her, sier Wilhelmsen.

Salget hos Kondomeriet skjøt i været under pandemien, opp fra 100 millioner i 2017 til 195 millioner i 2021, en trend som gikk igjen internasjonalt. 

Men som med all annen varehandel, har gjenåpning av økonomien og inflasjon og renteoppgang lagt en demper på stemningen i det siste. Wilhelmsen bekreftet at flere av de store aktørene nok opplever at salget går tregere nå. 

– Det har vært litt sånn «boom and bust». Mange har rapportert om kraftige fall i hardware-salget, men dette er gjerne produkter som ikke er spesielt teknologiske. Vi har vokst hele tiden og fortsetter å vokse, sier han. 

For 2023 er ambisjonen 50 prosent vekst, opp til 7 millioner dollar i omsetning. 

 – Det skal være bærekraftig vekst, og det kommer selvsagt an på utviklingen i makroøkomomien. Det viktigste for oss er uansett at aksepten for sextech har økt i befolkningen gjennom pandemien.

Møter kritikerne med helseperspektiv

Sist Shifter omtalte Wilhelmsen og Handy fikk vi kritiske tilbakemeldinger om at vi bidro til å fremme et selskap som tjener penger via en pornografi-bransje som opprettholder flere negative sider i samfunnet. 

Wilhelmsen svarer på kritikken ved å vise til at Ohdoki er et selskap som først og fremst fokuserer på å bygge en trygg og sikker teknologi som hjelper mennesker. 

– Det er synd at noen ser det slik. Fra vårt ståsted er masturbasjon naturlig, og det burde ikke være tabu- eller skambelagt. – Vi aksepterer at pornografi og masturbasjon går sammen, samtidig er vi ikke et content-selskap, men et teknologi- og hardware-selskap, sier han. 

– Vi er veldig bevisst at produktet kan hjelpe de som har behov for intimitet og følelser som andre kanskje tar for gitt. Det skal vi ikke overse. 

Wilhelmsen viser til den tidligere proffbokseren Nils Arne Morka som har stått frem i mediene med sykdommen ALS som gradvis lammer kroppen. 

Morka mottar ingenting fra Ohdoki, men har selv valgt å promotere produktet deres i egne kanaler. 

Mest overrasket over alt teamet får til selv

Fra en sofa i Hong Kong forteller Wilhelmsen at planen fremover er å etablerer seg i Florida for å bygge opp en salgsavdeling i USA. 

– Jeg er overbevist om at det finnes partnere i USA som vil gi oss tilgang på kapitalbasen vi trenger for å utvikle nye produkter. Samtidig har vi det ikke travelt, vi skynder oss sakte. 

Det foreligger ingen planer om hente kapital i år, men det kan bli aktuelt i 2024, og da med en strategisk investor. 

– Dere har karret dere opp uten mye investorhjelp. Hvilke grep har vært viktigst når du ser i bakspeilet? 

– Det som kanskje overrasker meg mest i dag, er hvilken utrolig kapasitet et lite team har til å lære nye ting på kort tid og utføre mange oppgaver selv under enormt press. Jeg hadde kanskje ikke trodd at vi skulle klare å håndtere så komplekse problemstillinger på kort tid som vi har gjort.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.