Arendalsuka

Fra flopp til 500-millioners avtale:
– Vi skal halvere sykefraværet og bli den neste enhjørningen

Simon Laugsand og medgründerne måtte endre retning flere ganger før de knakk koden for hvordan de skulle tjene penger på det de brenner for. 

Simon Laugsand er daglig leder og gründer i Abel Technologies.
Publisert

– Vi gikk syv år uten å ta ut lønn. Det har vært beinhardt arbeid, sier tromsøværingen Simon Laugsand, gründer og daglig leder i Abel Technologies. 

Shifter møter gründeren inne på en travel streetfood-restaurant under Arendalsuka. 

– Vi gikk syv år uten å ta ut lønn. Det har vært beinhardt arbeid, sier tromsøværingen Simon Laugsand, gründer og daglig leder i Abel Technologies. 

Shifter møter gründeren inne på en travel streetfood-restaurant under Arendalsuka. 

Selskapet har laget en digital plattform for helseveiledning, som skal hjelpe folk å ta gode helse - og livstilsvalg.  

Han forteller at selskapet nylig har landet en avtale med Nordea Liv til en verdi av en halv milliard kroner. 

– Nå er vi det raskest voksende helseteknologiselskapet i Norge, sier Laugsand. 

Det legemeldte sykefraværet var i Norge på 6,1 prosent i første kvartal i år. Laugsand mener Abel kan hjelpe til med å halvere sykefraværet og hjelpe tre av fire sykmeldte - som er sykmeldt på grunn av lettere psykiske plager og lettere muskel- og skjelettplager. 

– Vi ønsker å bidra til at sykefraværet reduseres fra seks til tre prosent, sier Laugsand. 

– Å jobbe med helsen til de ansatte - er ikke det rollen til bedriftshelsetjenesten? Er det dere er?  

– Bedriftshelsetjenestene tar for seg forhold på jobb. Vi jobber også med forhold utenfor jobb. Vi ser ikke på bedriftshelsetjeneste og for eksempel treningssentre som konkurrenter, men potensielle samarbeidspartnere, sier Laugsand. 

CTO fra Telenor 

Selskapet tiltrekker seg også en rekke toppfolk fra ulike bransjer. 

Den siste ansettelsen er Kent Vilhelmsen som teknologidirektør. Han kommer fra samme stilling i Telenor Linx.. 

Selv om tallene og resultatene nå peker oppover, har veien dit vært alt annet enn plankekjøring. 

Det startet med at Laugsand, hans fetter Håkon Laugsand og medspiller Ridge J. Robinson fra USA ønsket å skape noe for å bidra til bedre helse hos folk flest.

Alle tre har helse - og treningsbakgrunn. Fetteren med to mastergrader innen helse og treningsfysiologi, Robinson med sportsmanagement og som utvikler, Laugsand med utdanning innen treningsfysiologi, klinisk ernæringsfysiolog og treårig økonomiutdannelse. 

Simon Laugsand (i midten bakerst) møtte sin medgründer Ridge J. Robinson på fotballbanen i USA, til høyre for ham.

Ønsket hjelp til gode rutiner

Laugsand flyttet hjem for å spille fotball for Tromsø i 1.divisjon i 2015. Da kom kameraten Robinson på besøk og ble en stund. De lagde seg gode rutiner under besøket - spiste sunt, trente bra og fikk nok søvn.

– Han ønsket å fortsette med det da han kom hjem igjen og laget en app tilpasset slik at jeg kunne veilede og motivere ham til det, forteller Laugsand. 

Gründerne Simon Laugsand og i Abel Technologies og
Gründerne Simon Laugsand (til venstre) og Ridge J. Robinson i Abel Technologies da det startet, hjemme i leiligheten til Laugsand på den tiden.

Da var selskapet i gang. Først med en app for å ta gode livstilsvalg basert på veiledning rettet mot sluttbrukere, deretter en app man kunne bruke uten veiledere, og så en SaaS-helseplattform rettet mot helsepersonell som veileder andre. Etter den siste pivoteringen hadde de troen. 

– Vi hadde 3000 helsepersonell som brukte plattformen i testperioden, men de ble ikke med videre. De ville helst holde seg til sin profesjon, som psykolog eller fysioterapeut - og var ikke interessert i å veilede bredt slik vi ønsket. 

Utdannet 500 helseveiledere 

Dermed pivoterte selskapet igjen. Denne gangen gikk de i gang med å en egen etterutdanning for helseveiledere. Selskapet har så langt utdannet 500 helseveiledere. Det er ikke en utdanning som gir studiepoeng, men en etterutdanning for personer med en helseutdanning i bunn. 

I tillegg startet selskapet å forske på effekten av helseveiledningen, i samarbeid med Universitetet i Oslo, Universitetet i Tromsø, Høyskolen Kristiania, Oslo Universitetssykehus, Diakonhjemmet Sykehus og SINTEF. Kombinasjonen av ulike tilnærminger har gitt resultater. 

Den siste pivoteringen skjedde i januar 2024. Da startet selskapet å tilby veiledning til bedrifter - der man bruker appen til sluttbrukere, plattformen for veiledere, de egne utdannede veilederne - baserer det de gjør på funnene i egen forskning. 

– Vi skreddersyr helseveiledning til den enkelte medarbeider, og på den måten hjelper vi noen av Norges største selskaper med å få ned sykefraværet, sier Laugsand. 

Abel Technologies
Her er noen av de ansatte i Abel Technologies i Tromsø. Selskapet har gått fra 30 i januar i år til 115 ansatte i august. Innen februar skal selskapet ha 200 ansatte.

Du må bli ansvarliggjort

– På hvilken måte gjør dere det? 

– Vi har en videosamtale med hver enkelt medarbeider én gang i uken, der de får skreddersydd oppfølging. For at veiledning skal fungere må det være tilpasset ditt liv og du må bli ansvarliggjort, ellers får man ikke endring i atferd. 

I 2024 hadde selskapet en omsetning på 73 millioner kroner. I år er målet 100 millioner kroner. 

– I fjor 11-doblet bunnlinjen seg og marginene ligger i dag på ca. 20 prosent, sier Laugsand. 

Selskapet har nå blant annet Hydro, Equinor og Vy på kundelisten. Laugsand forteller at selskapet har seks av de ti største selskapene på børs på kundelisten til selskapet. 

– En av forskningsrapportene våre viser en reduksjon i sykefravær hos en bedrift på 60 ansatte fra ni prosent til 1,5 prosent. Vi mener vi kan hjelpe Norge å redusere sykefraværet fra dagens syv prosent ned til tre prosent, sier Laugsand. 

I snitt har selskapene redusert sykefravær med 50 prosent med hjelp fra Abel. 

Målet er ikke å vokse veldig raskt, men å hele tiden levere kvalitet. 

– Får pengene tilbake om det ikke virker 

– Kundene får pengene tilbake om det ikke virker. Enkelte bedrifter tjener åtte ganger så mye på besparelsene av sykefraværet som det de betaler for tjenestene våre, sier Laugsand. 

Selskapet tar mellom 500 og 2000 kroner per måned for veiledning av ansatte, avhengig av hvor mye veiledning de ansatte i selskapet skal ha. 

– Hvordan er det å vært gjennom mange pivoteringer og nå ha kommet dit at pilene peker oppover og dere går med overskudd? 

– Jeg tror nesten ikke helt på det. Nå er det jo en megasuksess. Men vi har til enhver tid minst ti utfordringer vi skal løse, og jobber hele tiden for å utvikle tjenesten, sier Laugsand. 

– Hva tror du har gjort at dere har holdt ut alle motbakkene underveis? 

– Motstandsdyktighet, og at vi tenker som i toppidretten. Vi jobber hele tiden sammen som et team. Når vi får nye ansatte inn snakker vi med dem om hva som skal til for at de ha det best mulig og yte sitt beste. Vi ønsker være Norges beste arbeidsplass. 

– Vi må «live what we preach», ellers går det ikke.