omstrukturering

Flytter verdiene for å unngå konkurs

John Fredriksen-støttede Arundo Analytics må ta drastiske grep. Nå flyttes innmaten over i et nytt selskap, og småaksjonærer risikerer å bli stående igjen på perrongen.

Gründer Tor Jacob Ramsøy og CEO Martin Lundquist i Arundo Analytics.
Publisert

Selskapet, som ble startet av tidligere McKinsey-partner Tor Jakob Ramsøy i 2015, har hentet inn ca. 760 millioner kroner (75 millioner dollar) siden oppstart og var i 2017 priset til to milliarder kroner. 

Nå er kassen tom, og selskapet gjennomgår en omfattende restrukturering for å unngå skifteretten.

Ifølge Finansavisen ble aksjonærene informert i et brev 12. desember om at situasjonen er kritisk uten en «strukturell omstart».

Planen innebærer at immaterielle rettigheter, ansatte, kunder og merkevare overføres til den nye enheten Arundo Analytics Solutions.

  • Eksisterende datterselskaper legges brakk eller avvikles.

  • Målet er å nå break even i løpet av tre til fem måneder.

Flere tunge investorer har indikert interesse for å bli med på redningsaksjonen, blant andre engleinvestor Trond Riiber Knudsen og gründer Tor Jakob Ramsøy

Arundo har i dag løpende abonnementsinntekter (ARR) på under 5 millioner dollar.

Selskapet skisserer nå en ny strategi som skal innebære at man går bort fra brede globale kampanjer mot Fortune 500-selskaper, og satser på relasjonsdrevet salg mot nordiske industriselskaper for å forkorte salgssykluser og redusere cashburn.