Didrik Dimmen blir ny sjef i Auk Eco.

Flowmotion-Didrik satser sammen med No Isolation-gründeren: Lengtet tilbake til startup-livet

Didrik Dimmen har tenkt mye på hvorfor Flowmotion floppet og Remarkable ble en vekstrakett. Nå tar han erfaringene med seg inn som ny toppsjef i hjemmedyrkingsstartupen Auk Eco.

Publisert Sist oppdatert

Etter at han gikk på en spektakulær smell med konkursen i Flowmotion, gikk Didrik Dimmen videre til vekstlokomotivet Remarkable.

– Det var jo flere grunner til at jeg begynte i Remarkable. På mange måter var jeg på 60 prosent power. Det var seigt på slutten av Flowmotion, og det preget meg nok mer enn jeg turte å innrømme. Jeg hadde rett og slett ikke overskudd til å starte noe nytt. Inntrykket var at Remarkable var veldig flinke, og jeg ville se hva en annen hardware-startup hadde gjort riktig, i kontrast til det vi hadde gjort, forteller Dimmen.

I utgangspunktet liknet det en hel del. Begge selskapene hadde hatt eventyrlig suksess med forhåndssalg, Flowmotion med sitt kamerastativ på Kickstarter, Remarkable med sitt lese- og skrivebrett solgt via egen nettside.

– Vi hadde lik fart i starten, men så krasjet vi, og de fortsatte. Dette ville jeg lære av, hva kunne vi blitt i Flowmotion, sier 28-åringen som var markedssjef i det studentstartede hardware-selskapet.

Flowmotion vs Remarkable

Etter litt over et år i Remarkable ser han tydelige forskjeller mellom det Flowmotion gjorde og det Magnus Wanberg og Remarkable har gjort.

– Vi kjørte litt for mye på intuisjon, og skulle hatt en mer strukturert approach. Blant annet burde vi hatt en tydeligere konsekvensanalyse av de viktigste valgene vi tok, hva de hadde å si i det lange løp. Jeg personlig var også litt for dårlig til å spørre om råd. Det var mye gønning og litt lite refleksjon.

– Var dere litt for lite ydmyke?

– Tja. Men når ting også gikk veldig bra i starten, og det var full gønnings, trodde man at man skulle klare det. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok, men vi kunne nok unngått mange av feilene om vi hatt oppsøkt mer støtte på det vi hadde lite erfaring fra.

Det er et annet element i dette også. Mange har vist til hvordan Magnus Wanberg har et ekstremt fokus på det han holder på med. Han definerer det viktigste han skal jobbe med, og jobber med det. Det som ikke tjener selskapet, har ikke noe for seg.

– Det er jo slik at gründere, og her er jeg skyldig selv, ofte liker å lære noe nytt og prøve nye ting. Det er en balansegang, men det er ikke sikkert det alltid er riktig ut fra et strategisk perspektiv. Så jeg har sett hvor avgjørende det er å sette rammer, identifisere det viktigste og utelukkende fokusere på det. Det er mye som kan være gøy, som ofte også er irrelevant.

– Jeg tror flere ting i Flowmotion kunne gått bedre hvis vi hadde vært flinkere til å fokusere. Jeg personlig brukte tid på mye rart i starten. Man går vel gjennom de klassiske feilene første gangen.

Ville ut å fly

Didrik Dimmens opphold i det storvokste vekstselskapet Remarkable ble ikke så langvarig. Det kriblet voldsomt etter å gå tilbake til startup-livet. Han brukte fritiden til å drodle ideer med andre gründere. Han var mentor for startups, både som en vennetjeneste og i mer formelle former hos Katapult. Dimmen elsket rett og slett å snakke om det å bygge team og selskap. Han måtte bare tilbake.

– En av lederne mine i Remarkable sa at «Didrik, han er som en fugl med vinger som han ikke får spent ut. Han vil bare fly.» Det er en god metafor for hvordan jeg følte det. Skaperlysten tar overhånd.

– Jeg visste alt vi hadde gjort feil i Flowmotion, og nå brant jeg etter å begynne på nytt.

Selv har han også vært gjennom personlige endringer. Som tidligere BMX-stjerne og Twin Tip-kjører var han en individualist, en som likte å prestere og få oppmerksomhet for det. Etter startup-krasjen med Flowmotion og læringsperioden i Remarkable er han blitt en lagspiller.

– Nå handler det ikke bare om meg selv.

Fra rådgiver til CEO

Et av selskapene han hadde vært rådgiver for, var hjemmedyrkingsstartupen Auk, startet av Marius Aabel. Den tidligere No Isolation-gründeren har utviklet det som skal være den første helautomatiske plantedyrkeren for hjemmebruk. Ved å styre vann, lys og næring skaper Auk ideelle dyrkeforhold, så du kan lage din egen lille plantasje av urter og grønt hjemme på kjøkkenet.

– Jeg syntes det var utrolig kult. De hadde et enormt potensial, og solgte allerede veldig bra uten å ha laget en eneste produktvideo, bare en enkel nettside. De rir på en megatrend, som har skutt videre fart gjennom koronatiden, og sannsynligvis bare vil fortsette nå fremover. Jeg så at Auk hadde grunnlaget for å skape et veldig, veldig lønnsomt selskap.

Dessuten likte han miljøsiden av selskapet. Ikke bare var konseptet i seg selv «grønt», Marius Aabel hadde også vært opptatt av at produktet skal være bærekraftig i hele livsløpet. Produksjonen skal foregå i Norge. I valget av materialer bruker selskapet treverk fra Halden og aluminium fra Raufoss. Plasten er laget av biologisk materiale, ikke av olje-produkter, og kan resirkuleres.

– Det som er et kult produkt på overflaten, er også noe av det mest miljøvennlige hvis du går i dybden.

Konkurrentene

Auk skal ikke bare være en dyrkingskasse. De bygger også opp en abonnementstjeneste på frø, jord og næringskapsler, med jevnlige leveringer. De skal også selge tilleggsprodukter, der du for eksempel kan konfigurere dine egne potter eller bestille egne bord til å ha kassen på.

– Du sier at det er en megatrend med dyrking hjemme eller i nærmiljøet. Med slike megatrender popper det jo gjerne opp mange startups. Det er vel mange konkurrenter der ute?

– Det finnes mye rart, alt fra selvvanningspotter til kapselsystem og store dyrkeskap. Det er ingen helautomatiske system slik som Auk, som både er enkelt å bruke, billig nok for forbrukere og gir funksjonaliteten til de proffe systemene.

Akkurat som i arbeidet med AV1 og Komp i No Isolation, har Marius Aabel vært opptatt av at produktene skal se lekre ut, i tillegg til å være funksjonelle.

– Nordisk design står sterkt internasjonalt, fastslår Dimmen.

Lederstilen

– Det har ikke slått meg at du er en som er opptatt av mat og at ting skal være «grønt».

– Jeg bor jo alene og lager veldig enkel mat, så da er jeg også litt dårlig til å lage mat. Men jeg digger planter, og synes det er utrolig gøy. Den interessen er blitt enda større etter at jeg ble introdusert for Auk.

– Du tar over lederjobben fra en gründer. Det er et stort ansvar?

– Jeg og Marius har snakket lenge om dette, og hva vi tror om det. Han er i mye større grad oppfinneren, han digger å finne opp. Mitt perspektiv er å bygge selskapet og organisasjonen, ta det ut i markedet. Det er en perfekt kombo.

Aabel selv går over i en rolle som produktsjef.

– Han har jo gjort en veldig god jobb hittil, og har bygget opp et veldig hyggelig team og en god atmosfære. Samtidig ønsker han at noen andre skal komme med det kommersielle perspektivet. Han kan ikke se noe kulere enn at Auk blir brukt av millioner av mennesker, men lar gjerne noen andre ta føringen på organisasjonsutviklingen herifra. Det er en stor tillitserklæring å få komme inn som daglig leder så tidlig et selskap.

– Du blir toppsjef for første gang. Hva vil du si er din lederstil?

– Jeg har veldig høy tillit til de ansatte og de får mye ansvar. Min rolle er å lede fra «the back», sette retning. Det er viktig for meg å skape psykologisk trygghet i teamet. Vi skal kunne se andres feil og innrømme egne feil, ta imot ufiltrert feedback, uten at det føles utrygt. Et selskap er ikke mer enn en gruppe mennesker som jobber mot et felles mål, og da må vi bygge hverandre opp og spille hverandre gode.