Medgründer Pål T. Næss (t.v.) var den første Henrik Müller-Hansen ringte til da han hadde bestemt seg for å selge det meste av det de hadde, for å satse som gründer.

Fire megatrender som gjør at superinvestorene tar et milliardjafs av Norges tredje enhjørning

Nå står styrkene hos Insight Partners og Softbank klar til å støtte Henrik Müller-Hansen og Pål T. Næss på veien mot verdensdominans.

Publisert Sist oppdatert

Gelato hadde vært i dialog med VC-selskapene Softbank og Insight Partners i lengre tid, sistnevnte i flere år. Det hadde lenge føltes for tidlig, og hverken styret eller ledelsen i Gelato fant det riktig å kjøre en så stor transaksjon.

Da Henrik Müller-Hansen ble intervjuet i Shifters podcast før jul i fjor, så han at det imidlertid begynte å nærme seg. Riktignok var det for tidlig å røpe noen navn, men han så hvordan makrotrendene var på Gelatos side, og utover året i år har de bare blitt sterkere:

1. Forbrukerne ønsker personifiserte produkter. De vil ha noe de kan sette et unikt preg på, «ikke T-skjorter som er produsert i et opplag på 10 millioner fra et globalt klesmerke».

2. Den teknologiske utviklingen har skutt fart. Ikke minst står man overfor en revolusjon innenfor 3D-printing. Siden Gelato ikke eier sine egne maskiner, kan selskapet raskt tilpasse seg ny teknologi. Plattformen fungerer uansett om produksjonen skjer med en 3D-printer, en tekstilmaskin, eller et trykkeri – enten det er i Kina, Brasil, Japan eller Norge.

3. Interessen for å leve og handle miljøvennlig øker. Gelatos løsninger med å bestille globalt og produsere og distribuere lokalt legger til rette for nettopp det.

4. Utviklingen i creator-økonomien har ført til en global eksplosjon av små og mellomstore entreprenører. Med aktører som Shopify og WooCommerce, samt betalingsløsninger som Stripe og Klarna, er det nå blitt såre enkelt å sette opp netthandelsløsninger. Gelato kan her lett hekte seg på med sin «production on demand»-plattform.

– Når du kobler sammen alle disse trendene, sitter vi på en fantastisk, helt unik vekstmaskin. Samtidig har Gelato vært gjennom en periode med svært sterk vekst i det siste. Alt dette har drevet interessen fra Insight og Softbank. Nå så vi at det var riktig tidspunkt, sier Müller-Hansen da han møter Shifter etter at kjempeinvesteringen på 2,1 milliarder kroner ble kjent denne uken.

USA og Asia

Gelato-gründeren er full av begeistring for de nye investorene. Han beskriver Insight Partners som et svært sterkt VC-fond, med investeringer som Twitter, Wix, Shutterstock og Shopify. Selskapet har en svært sterk posisjon i USA, et land som akkurat nå utgjør rundt 25 prosent av markedet Gelato retter seg mot.

På den andre siden har man Softbank, som er store i det hurtigvoksende asiatiske markedet, der du også finner maskinpartnerne til Gelato. Produsentene Canon, Rico og Fuji Xerox er alle fra Japan – hjemmebanen til den globale investeringsgiganten.

I tillegg er det også slik at «råvarene» til mye av det entprenørene skaper, og som kan bestilles via Gelato-plattformen, fortsatt blir produsert i Asia – som for eksempel telefondeksler eller tekstiler. Riktignok er dette i endring på lang sikt, og man kan se for seg at 3D-printing vil føre til større produksjon av slike råvarer lokalt, men inntil videre vil Asia spille en viktig rolle.

– Vi ønsker at denne sourcingen skjer på en mest mulig effektiv og miljøvennlig måte.

Investorenes rolle

Müller-Hansen har særlig sansen for at de de nye investorene klarer å tenke visjonært.

– Jeg elsker Insights og Softbanks langsiktighet. Deres evne til å tenke stort. Skal man endre en global industri, er du nødt til å gjøre det, sier han.

Han skisserer hvordan de nye investorene vil spille en sentral rolle i den videre byggingen og utviklingen av Gelato.

– Man skal ha respekt for den fasen vi er inne i, når vi skal gå fra det vi er i dag til det vi ønsker å bli: den de facto markedsplassen for produksjon av personifiserte produkter over hele verden. Da vil jeg veldig gjerne ha en global investor eller to som står skulder til skulder med Gelato-teamet, for å støtte oss og dele erfaringer.

– Hvis man trenger input eller veiledning, er det da bare å slå på tråden å snakke sammen. Så å jobbe med denne typen selskaper krever et fundament der vi deler samme visjon. Det gjør både Insight og Softbank.

– Når du sier tar opp telefonen og ringe, snakker vi da om et utvidet team i perioder?

– Det er en konsekvens. Man får betydeglig mer operativ kraft. Grunnen til at disse investorene er blitt så store som de er blitt, er ikke fordi de elsker mikromanagement. Det er fordi de elsker å støtte, jobbe med selskaper som oss for å bygge det sammen. Det er en unik mulighet for Gelato å få tilgang til individer som har vært med å bygge noen av verdens mest kjente techselskaper, stille spørsmål og ta opp problemstillinger.

Han viser også til at det vil hjelpe i rekrutteringen av nye talenter, der de store investorene sitter på et enormt nettverk av dyktige mennesker som kan være mulige kandidater til å jobbe hos Gelato.

Et annet dagsaktuelt eksempel på drahjelpen fra investorene er hvordan det norske vekstselskapet nå sitter i en viktig forhandling med et stort plattformselskap.

– Insight har en historikk som investor i dette selskapet. Det er en relasjon som gjør forhandlingen vesentlig mer effektiv, når vi begge har samme investor. Så det er mange aspekter som hjelper den operative virksomheten.

Fart fra pandemien

– Dere har jo tidligere snakket en del om dramatikken da pandemien kom. Dere klarte jo raskt å komme på riktig kurs, og har hatt god vekst. Har denne utviklingen de siste månedene gjort dere mer interessante?

– Alle makro-trendene var der også før pandemien og endringene var uunngåelige, men krisen har akselerert dem. Endringene hos oss ble derfor også forsterket og fremskyndet. Steget fra en konsumenttjeneste til en global markedsplass ble helt klart akselerert av denne forferdelige pandemien. Men vi så at samfunnet gikk i den retningen før pandemien også.

Han vil imidlertid ikke koble selve investorinteressen til dette.

– Gelato var allerede posisjonert til å spille en sentral rolle i den globale e-handelseksplosjonen. Vi var i dialog med en rekke av disse investorene før pandemien. Så det ville skjedd uansett.

Enjørningskampen

Gelato var med denne investeringsrunden et par måneder unna å bli landets første enhjørning. Før sommeren tok både Cognite og Oda steget over den symbolske målstreken. Müller-Hansen bryr seg fint lite om at det ble bronseplass.

– Jeg er en person som heier på alle. Vi skal gå sammen som nasjon og se på det som en mulighet for å styrke det norske økosystemet av entreprenører. Norge har en veldig sterk makroøkonomisk standing. Flere store investeringsrunder i det siste gjør det situasjonen lettere for Gelato og de andre som nå følger etter. Så jeg er veldig glad for det alle andre har fått til, og ser alle andre som et springbrett til vår kapitalinnhenting.

– Hvordan setter man egentlig en verdivurdering for et selskap som dere?

– Prisen settes av markedet. Det skjer ganske automatisk så lenge du har flere interesserte aktører. Det er som en hvilken som helst auksjon. Jo større etterspørsel, jo høyere pris.

Beholder stor eierpost

I denne runden har han solgt om lag en prosent av selskapet, noe som etter Shifters beregning tilsvarer rundt 100 millioner kroner.

– Du har jo fortsatt en ganske stor andel som gründer, 19 prosent før denne transaksjonen, hvorfor beholder du såpass mye?

– Det er mange grunner til det. Men for det første sier jeg ofte at «vi er bare en prosent på vei». Vi har i prinsippet alt foran oss. For det andre legger jeg mitt liv og min energi i dette. Slik er det for de fleste gründere. Og da er det naturlig at jeg har en stor eierandel, som representerer interessen og troen jeg har på selskapet.

– Så dette er livsverket ditt, du har et evighetsperspektiv?

– Med fare for å høres for visjonær ut, så mener jeg at Gelato har en rolle å spille i å omdefinere hele den globale produksjonsindustrien.

Han tegner en fremtid der internasjonale storselskaper kobles sammen med små entreprenører verden over, med en produksjon som skjer med et minimum av svinn og avfall, og med korte transportdistanser.

– Det blir både raskere, grønnere og billigere. Det er en fantastisk konsekvens av noe som startet i Oslo for 14 år siden, som en ridiculous visjon. Vi mennesker er jo her for å produsere ting som andre kan bruke, og sørge for å forlate verden litt bedre.

Nye mål

Noen av de tidlige investorene har også solgt seg ned, mens noen av de eksisterende investorene pluss de nye har kjøpt seg opp.

– Det er vanlig at noen av de første investorene, gir muligheten til senere investorer å kjøpe seg mer.

Investeringsbanken Morgan Stanley har støttet Gelato i prosessen.

– Er det ikke mulig å gjøre slik store prosesser selv?

– Ingenting er umulig, men det umulige tar bare litt lenger tid. For vår del er det en mer profesjonell måte å gjøre en slik transaksjon på. Det er en stor organisasjon som settes opp for en slik prosess.

– I podcasten før jul sa du 1,3 milliarder i omsetning, og et solid overskudd. Blir de målene totalt revidert, nå med den nye kapitalinnhentingen og påfølgende satsingen?

– Ja, ofte er det jo litt slik. Når man setter seg ned med aktører som dette, setter man seg ned og reviderer planene.