Pasteur Institute i Frankrike er blant de som har utviklet en test for corona-viruset. Nå leder imidlertid eksperter i Singapore an med en test som ifølge medierapporter gir enda raskere resultater.

Fem gode virusnyheter fra teknologiens verden

Corona-krisen utløser innovasjon på høygir.

Publisert Sist oppdatert

Nød lærer naken kvinne å spinne, sies det. Så også når det kommer til dødelige virus. Ebola-krisen i 2014 viste hvordan man ved hjelp av massivt samarbeid mellom helsefaglige miljøer på flere kontinenter klarte å utvikle en vaksine i en hastighet verden aldri hadde sett maken til, langt mindre hadde turt å håpe på.

Oppi strømmen av dårlige nyheter og det som kan se ut som en gryende pandemi, er det positive ting der ute.

1. Raskere diagnostisering

Mens stadig flere vestlige land melder at de mangler testutstyr, har Singapore lansert en ny hurtigtest av coronaviruset. Den skal være 99 prosent sikker i sin sak, og tar mindre enn halvparten av tiden de vanlige testene tar, ifølge South China Morning Post. Nå har byen innført obligatoriske tester på alle besøkende med symptomer, selv om de ikke kommer fra risikoområdene. Singapore har allerede sendt test-utstyr til Myanmar, og øker nå produksjonen av testutstyret.

2. Raskere vaksineutvikling

Arbeidet og koordineringen av utviklingen av en vaksine virker til å være bedre enn noensinne, blant annet ved hjelp av plattformteknologi. Flere miljøer verden over melder om fremgang.

Israelske forskere hevdet nylig at de bare var uker unna en vaksine mot viruset. Nå melder kinesiske myndigheter at de kan ha en vaksine klar til bruk i april. Sistnevnte er bare for «nødsituasjoner», ifølge South China Morning Post i Hong Kong. Det ligger i kortene at denne da ikke vil kunne ha vært gjennom de tidkrevende testene som en vaksine vanligvis må gjennom, før den slippes løs på folk flest. Israelerne skal imidlertid ha jobbet med å utvikle en vaksine mot en annen type coronavirus de siste fire årene, og dette skal ha gjort at de har et forsprang mot viruset som nå sprer seg, ifølge en pressemelding fra Galilee Research Institute.

3. Mindre «fake news»

Utbruddet styrker kampen mot falsk informasjon i sosiale medier. Mark Zuckerberg varslet i en Facebook-post at selskapet gjør et krafttak for at folk skal få tilgang på troverdig og nøyaktig informasjon, særlig med tanke på hva man kan gjøre for å hindre spredning av smitte.

Når du søker på «coronavirus» på Facebook, får du nå opp en lenke som kan ta deg videre til Verdens helseorganisasjons informasjon om viruset. Algoritmen til Facebook er nå også satt opp til å prioritere coronavirus-artikler i feeden, dersom du er i et område som WHO har rapportert om spredning. Facebook gir også bort så mange gratisannonser WHO måtte ønske. Selskapet blokkerer dessuten brukere fra å kjøre annonser som utnytter krisen til egen vinning.

Zuckerberg skriver også at helsefaglige eksperter nå bruker aggregerte og anonymiserte Facebook-data, inkludert kart over mobilitet og befolkningstetthet, for bedre forstå spredningen av viruset.

4. Hygienen bedres

Folk vasker ikke bare hendene bedre som følge av viruset, men flere transportselskaper har meldt at de nå gjør ekstraordinære tiltak for å bedre rensligheten ombord, med hyppigere vask av kabiner og vogner.

Flyselskapet Delta er blant de som tar det til et ekstra nivå. Ifølge teknologimagasinet Wired «tåkelegger» de kabinen på fly inn til USA med desinfiserende damp. Dampen skal etter sigende drepe bakterier og virus som måtte befinne seg på overflatene rundt i flyet. I tillegg tilbyr de et eget kit til passasjerene, som inneholder hansker, desinfiserende wipes og en mini-mopp.

Norway Health Tech trekker frem den norskutviklede desinfiserings-roboten Decon-X. Den desinfiserer lukkede rom med hydrogenperoksid og fjerner 99,9999 prosent av virus, bakterier og sporer. I tillegg gir den beskjed til brukeren når jobben er gjort, slik at det ikke er helseskadelig for helsepersonell. Denne teknologien brukes i om lag 100 norske helseinstitusjoner og kan muligens få et salgsløft også internasjonalt nå. Også selskapet Resani kommer snart på markedet med ny teknologi for forbedret håndhygiene, ifølge meldingen fra Norway Health Tech.

5. Mer effektivt smittevern

Både i Singapore og Kina har de tatt nye metoder i bruk for å spore smitten. Noe av dette går på personvernet og bevegelsesfriheten løs på en måte mange her hjemme ville reagert på, men virker til å ha effekt. I Singapore har man hatt en egen WhatsApp-gruppe der innbyggerne har kunnet bli informert om tid og sted for smittetilfeller, slik at de kan ta sine forholdsregler. Gründerfabrikken Antler fortale her i Shifter hvordan man dessuten tok temperaturen på alle ansatte.

Vår kommentator Heidi Berg i Shanghai er blant de som har rapportert om omfattende teknologiske tiltak i Kina. I storbyen Shenzhen har Tencent levert en løsning for byens t-bane og taxier. Når passasjerer har gått inn i en t-bane vogn eller satt seg i en taxi, må de scanne en QR-kode og legge inn sitt telefonnummer. Denne informasjonen kan brukes for å identifisere alle som har vært i nærheten av smittebærere.

Alibaba har i sin hjemby Hangzhou rullet ut en enda mer omfattende løsning: Basert på hvor du har vært i byen får du en fargekode i Alipay. Om du for eksempel har vært i et område med mange syke, vil appen vise rødt, og du vil bli nektet inngang en rekke steder.

Her hjemme har skaperne bak den norske isolasjonsbåren Epiguard opplevd økt interesse etter utbruddet av coronaviruset. S elskapet har laget en «transportkuvøse» som beskytter omgivelsene mot smitte, samtidig som pasienten får nødvendig behandling. Allerede tidlig i februar fortalte de om hvordan mange hadde tatt kontakt. Medtech-selskapet melder nå at de har kapasitet til å øke produksjonen ytterligere på fabrikken i Fredrikstad ved behov.

Kjære leser! Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.