Kapital

Farmforce henter strategisk kapital – belgiske Edaphon leder runden

Den norske agtech-bedriften Farmforce har lukket en Serie A-runde.

Farmforce hjelper småbonden med sporing og regelverk.
Publisert

Eksisterende eiere Investinor, MP Pensjon og NorgesGruppen putter også inn friske penger. Beløpet er ikke offentlig.

Kort om Farmforce

  • Grunnlagt: 2012 (spunnet ut fra Yara)

  • Hovedkontor: Oslo

  • Kunder: 65 selskaper i 32 land

  • Spesialitet: Digital sporing og småbonde-styringsverktøy i råvarekjeden

Farmforce leverer SaaS for såkalt «first-mile»-sporing av råvarer – altså alt som skjer fra jordet til fabrikkporten. 

Selskapet håndterer nå data fra 1,5 millioner bønder og 1,1 million felter i 32 land. Løsningen hjelper mat- og råvareselskaper å etterleve EUs nye avskogingsregelverk (EUDR) og gir bonuser for klimatiltak på gårdsnivå.

– Kapitalen og kompetansen fra Edaphon lar oss rulle ut nye produktfunksjoner raskere og nå enda flere bønder, sier Anne Jorun Aas, CEO i Farmforce.

– Farmforce ligger midt i infrastrukturknutepunktet som trengs for et regenerativt matsystem, sier Vincent Vliebergh, Managing Partner i Edaphon.

Neste steg Pengene skal gå til videre produktutvikling og global ekspansjon, særlig utenfor kjernemarkedet kakao – blant annet i kaffe, nøtter og tropisk frukt.