Farmasiet satser tungt på at folk vil droppe turen til apoteke.

Farmasiet kvittet seg med kjent merkenavn og kjøpte seg inn i distribusjonen: Nå har de satt salgsrekord fire måneder på rad

Samtidig snuser en rekke potensielt tunge konkurrenter på markedet.

Publisert Sist oppdatert

I månedene etter at nett-apoteket Farmasiet.no tok nytt navn og kvittet seg med Komplett-merkevaren i fjor høst, har de satt ny salgsrekord hver måned.

Samtidig viser ny statistikk for netthandel i Sverige, som rapportert av Breakit, at dette markedet vokser hurtigst av alle på den andre siden av landegrensen. Svenske nett-apotek har nå en markedsandel på 11 prosent, og veksten i fjor var på solide 36 prosent. Til sammenlikning anslås det at kun én prosent av norske apotekvarer handles på nett.

Tips oss!

Vet du noe vi bør vite om?

Tips oss!

– Dette er en lavmarginbransje med mange reguleringer. Man har kanskje ikke vært tøff nok tidligere, til å satse nok når det har vært dyrt å drive, sier CEO Hans Kristian Furuseth i Farmasiet, som ble hentet til selskapet i fjor høst, fra jobben som sjef for Zalando i Norden og Storbritannia.

Til tross for en til nå trå utvikling, satser selskapet, som er det eneste helnorske apoteket i landet, på «kraftig vekst» fremover. De har et uttalt mål om å omsette for én milliard kroner i 2023, og forteller at de per nå ligger foran skjema.

– Terskelen ligger i at veldig få vet at nettapotek eksisterer. Omtrent halvparten av nordmenn vet at de kan kjøpe reseptbelagte legemidler på nett. Nå er det opp til oss å opplyse folk.

Nøkkelen til suksess, tror Furuseth, blant annet ligger i et nytt samarbeid som skal sikre gratis levering innenfor et to-timersvindu.

Farmasiet.no

  • Var Komplett Apotek frem til høsten 2019, da selskapet byttet navn og eierstruktur etter flere år med skuffende resultater.
  • Er eid 50/50 av Canica og Verdane.
  • Kjøpte seg inn i Porterbuddy høsten 2019, og lanserer nå levering innen et 2 timersvindu i stor-Oslo.
  • Har omtrent 30 ansatte, eller 60-70 inkludert de som jobber eksternt med lager, IT og markedsføring.
  • Ledes av Hans Kristian Furuseth, tidligere sjef for Zalando i Norden og Storbritannia.

Konkurrentene kommer

Samtidig er det gryende tendenser til økt interesse for dette markedet, også her til lands. Nylig kunne Shifter fortelle at Kolonial er i ferd med å konkretisere en storstilt utvidelse av sitt sortiment, og apotekvarer er blant satsingsområdene.

Samtidig rykker Amazons inntog i Norge stadig nærmere, og så sent som i januar tok netthandelens Megalodon ut flere internasjonale patenter på blant annet merkenavnet Amazon Pharmacy, ifølge CNBC. Da selskapet kjøpte det amerikanske nettapoteket Pillpack i 2018, raste aksjekursen til flere internasjonale apoteker.

Likevel er Farmasiet foreløpig eneste rene nettapotek i Norge, men de «tradisjonelle» apotekene; Apotek1, Vitus Apotek og Boots, har også lansert løsninger for netthandel- og hjemlevering.

– Vi er veldig paranoide, og jobber som om det kommer en stor aktør. Men vi er hakket mer redd for de store, svenske nett-aktørene. Vi må ta den plassen før noen andre, sier Furuseth, men legger til:

– Vi er veldig positive til mer konkurranse. Jeg tror det vil løfte hele markedet. Vi mangler egentlig en konkurrent, og det hadde vært fint å ha noen.

– Forventer du at svenskene kommer hit med det første?

– Det krever en del å sette opp, så jeg tror ikke at de kommer snart. Men vi må jobbe som om de gjør det.

– Det er høye krav til lager, lisenser, og levering. Og det er viktig, men fordyrende. Det norske apotekmarkedet er hakket mindre attraktivt, men jeg tror det er gode muligheter for å bygge en stor netthandel her, sier Furuseth.

Den viktige logistikken

Kort tid etter at Komplett Apotek ble til Farmasiet i oktober 2019, og eierskapet ble delt likt mellom Stein Erik Hagens Canica og Verdane, gikk nettapoteket inn med et millionbeløp i helt hjem-tjenesten Porterbuddy. Da hadde de allerede brukt leveringstjenesten en stund.

Nå har de i samarbeid utviklet et leveringsalternativ som garanterer gratis levering på døren innennfor et vindu på to timer til kunder i stor-Oslo med reseptbelagte legemidler i handlekurven.

– Jeg har konkurrert med Amazon før, da jeg var i Zalando. Å ha en posisjon i markedet med utbygget verdiforslag og logistikk, er viktig, sier Furuseth.

– Både Kolonial og Amazon har i større grad kontroll på hele verdikjeden fordi de har alt fra lager til pakking og levering «inhouse». Hvorfor ikke gå for samme taktikk?

– Vi tror mer på en partnerskapsmodell. Det er bare fint at Porterbuddy tar på seg leveranser for Komplett og Fjellsport, for det er viktig med stort volum. Vi tror veldig på partnere.

– Likevel sammenligner dere dere med Kolonial?

– Vi ser på dem som en konkurrent om å ha Norges beste verdiforslag, og nå, med to timers-vindu for levering av reseptmedisin, mener jeg at vi leder.

I en tidligere versjon av saken kunne det fremstå som at Farmasiet lanserte levering innen to timer fra bestilling. Det riktige er at de garanterer levering innen et totimersvindu, fordi, som daglig leder Furuseth sier: «folk er ikke hjemme i seks timer i strekk».