karbonmarked

Etter å ha solgt forrige startup for 200 millioner, meldte teamet fra Istanbul seg på Antler-programmet i Norge 

Nå har investorene fra forrige selskap kommet inn i karbonkvote-startupen Carbon Centrum, mens Antler fyller på med mer.

Goksen Atalay, Evren Yazici og Onur Guven. Foran: Cağrı Selçuklu.
Publisert Sist oppdatert

Designer og seriegründer Cağrı Selçuklu er fra den tyrkiske storbyen Istanbul, men da han skulle starte sitt første tech-selskap, falt valget på Estland og Tallin. 

Det var sen vinter 2019, rett før pandemien brøt ut, og Duckt ble til for å levere programvare-tjenester innen mikromobilitet og smarte byer, blant annet for bysykler. 

Etter to år ble selskapet kjøpt opp av Silicon-valley-baserte Acton i mars 2022 for 200 millioner kroner. 

Samtidig følte Cağrı seg ferdig i jobben i Acton, som han fikk gjennom oppkjøpet. Det kriblet i fingrene etter å gjøre noe nytt som kunne bidra på en positiv måte for samfunnet.

Selçuklu, som hadde bodd 15 år i Istanbul med sin norske norske kone, flyttet familien til Hamar med en ny idé. Han ville gjøre noe for fremveksten av karbonmarkeder. 

Etterspørselen etter karbonkvoter øker kraftig, og er ventet å fortsette å øke frem mot 2030 i takt med at EU strammer inn regulatorisk. Likevel er rundt halvparten av all økonomisk aktivitet ikke omfattet av et karbonmarked som for eksempel EUs kvote-system.

Spørsmålet var om det lot seg gjøre å bygge selskapet fra Norge? 

Meldte seg på Antler-programmet

– Vi tenkte; hvorfor ikke? Norge virket å være det perfekte stedet å bygge en impact-startup fra. 

Han meldte seg på Antler-programmet sammen med gutta fra det gamle teamet; Goksen Atalay, Evren Yazici og Onur Guven.

Nå var de fire tyrkere i en norsk kohort som utviklet selskapet Carbon Centrum. I korte trekk gjør selskapet det mulig for bedrifter å tilby sine ansatte økonomiske insentiver for å ta miljøvennlige valg. 

Hvis det høres kjent ut, er det kanskje fordi Fauna Eco er bygget på en lignende tanke. Fauna kobler klimabevisste forbrukere med klimabevisste bedrifter, og gir poeng for grønne valg. En annen startup, Ducky, som nylig ble slukt av Visma, har også metoder for å tallfeste utslippene ved forbruk.

Måler scope 3 i sanntid

Men Carbon Centrum må sies å gå lengre. Selskapet skal gjøre det mulig å måle såkalte scope 3-utslipp, altså indirekte utslipp fra en bedrifts verdikjede. Mens scope 1 måler direkte miljøpåvirkning, for eksempel utslipp fra bedriftens biler, måler scope 2 utslipp som fra produksjonen av strømmen som brukes i bedriften. Scope 3 tar blant annet for seg utslipp fra leverandører og ansatte.

Carbon Centrums løsning tar utgangspunkt i tilgjengelige data i en app, innenfor begrensninger på personvern, og regner ut, «i sanntid», klimaeffekten av reiser, matvalg og forbruk for hvert individ. 

Målet er å gi brukerne en egen karbon-ID, et personlig klimaavtrykk, som igjen kan gi brukerne betalt dersom det er lavere enn FN standarder, og på den måten skape en «offset» - en form for kvote som kan selges til «utslippere» som trenger den. Karbon-IDen skal sikres gjennom et partnerskap med den norske fintechen Neonomics. 

Opptil 2000 kroner i året for å leve miljøvennlig

Selskapet tilbyr flere digitale løsninger for å gjøre det mer attraktivt å kutte egne utslipp, som leaderboards og slike ting ved siden av de økonomiske insentivene, som faktisk kan bli litt. Selçuklu anslår at det kan bli mulig å få opp til 2000 kroner i året for de som virkelig tar de riktige klimavalgene. 

– Man skal også kunne omsette karbon-IDen til en form for grønne kreditter og få bedre betingelser hos banker og forsikringsselskaper, sier han.

Målemetoden lover å være et langt skritt fra dagens mindre presise «guesstimates» basert på spørreundersøkelser og egenrapportering. Tilliten er det den tyske sertifiserings-giganten Dekra som skal bidra til gjennom et nylig inngått samarbeid.

Carbon Centrum planlegger å ta seg betalt for onboarding og andre tjenester rettet mot aktive brukere. Så skal de få en liten sum for hver transaksjon på plattformen. 

Antler har investert i to runder

Det tyrkiske teamet fullførte Antler-programmet først av alle, og ble sikret en tidlig Antler-investering i sommer. Innovasjon Norge bidro med en million i støtte i august. 

Nå har selskapet gjennomført en kapitalrunde på 1,3 millioner euro, 30 prosent over målet, og til en verdsettelse på 5 millioner euro. Investorene EIT Innoenergy, Logo Ventures og Techone Venture Capital kom inn sammen med enkelte engleinvestorer og Antler som fulgte opp sin første investering.

De siste fire månedene har teamet flikket på den første versjonen av produktet som allerede er forbi testfasen og har fått sine første pilot-kunder hvorav en stor innen eiendom i Norge og holdingselskapet som eier en av Tyrkias største banker med 60.000 ansatte.

– Hvordan er det å bygge selskap fra Norge sammenlignet med andre steder? 

– Det er plusser og minuser. Det er flere folk i Istanbul, så det er enklere å finne ansatte. Samtidig tar alt litt lengre tid i Tyrkia, mens det å starte noe går fort i Norge. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.