Jonas Rinde er CEO av Spotics

Eks-Huddly-CEO Jonas Rindes nye eventyr Spotics: Skal angripe et 11 milliarder dollar-marked

Har hentet 10 millioner og skal hente ytterligere 30 millioner for å gjøre det samme for lyd som de fikk til med video i Huddly.

Publisert Sist oppdatert

– Det begynte med at vi så på 360 video og den plundrete arbeidsflyten, Men så fikk vi en idé om hvordan gjøre flyten enda mer effektiv. Det startet som et internt prosjekt på SINTEF, men det var såpass lovende at vi valgte å spinne det ut i et eget selskap, sier Audun Solvang, CTO og medgründer i Spotics.

Men Spotics er ikke video, det handler om lyd.

– Målet er å få til det samme for lyd med Spotics, som vi fikk til med video i Huddly, sier medgründer og CEO Jonas Rinde.

Han var tidligere CEO av Huddly, og også han har bakgrunn fra Tandberg/Cisco-miljøet som har produsert en rekke suksessfulle video-startups.

Audun og Jonas jobbet blant annet sammen i Tandberg, og nå er de medgründere i Spotics.

Jonas Rinde

  • Født 1976
  • Var CEO i video-selskapet Huddly hvor han var med å øke inntektene fra 1,6 millioner dollar til 20,2 millioner dolla.
  • Bakgrunn fra tech/produkt/utvikling ivideokonferanseselskapene: Tandberg, Cisco og Acano

Så hva er Spotics?

– Produktet i dag er et mikrofonsystem, med mikrofonmygger og en «ambient»-mikrofon og basestasjon. Mikrofonene er trådløse og kommuniserer med basestasjonen. Verdien ligger imidlertid i at det også er et system for post-produksjon, så det kombinerer hardware-utstyr med software som automatiserer post-produksjonen, sier Solvang.

Post-produksjonen er den mest tidkrevende delen av prosessen for noen som spiller inn lyd som skal publiseres.

Det er her all bakgrunnsstøy fjernes og kvaliteten skal heves slik at det er behagelig å høre på.

– Med Spotics slipper man alle stegene. Det er nok å kjøpe utstyret, så gjøres postproduksjonen automatisk i skyen. Vi har også implementert AI-teknologi som kan fjerne kompleks bakgrunnsstøy og legge til metadata, sier han.

– Dette er 95 prosent software i tillegg til at vi har kontroll på hardwaren, så kan vi spesialtilpasse kvaliteten. Det betyr at du ikke trenger å ha et studio for å ta opp. Du kan ta opp en samtale på en café og softwaren kan fjerne all bakgrunnsstøy, eller du kan velge å ha med «ambient lyd», sier han.

Rent teknisk kan systemet produsere WAV-filer og MPEG-H, som er siste generasjons lydformat. Og opptaksfilene sendes opp til skyen for prosessering via telenettet. Men trenger du et kjapt opptak umiddelbart, så er det tilgjengelig, men da ikke like godt prosessert.

Hør en demo her:

Målgruppe

– Er det et behov for Spotics?

– Vi går inn i et 11 milliarder dollar-marked og løser noe som ingen har lyktes med tidligere. Responsen fra våre pilotkunder er at løsningen er etterlengtet og at den er enkel å ta i bruk ved at du kan ta opp hvor som helst uten at du trenger et studio, sier CEO Jonas Rinde.

Han forteller at de fokuserer på taleforståelighet og hørbarhet og at målgruppen er alt fra store profesjonelle medieprodusenter som NRK til mindre podcast-fabrikker, youtubere og podcastere.

– Det er mange som kanskje ikke vet det, men vi er i verdensledende innen signalprosessering i Norge, sier Rinde.

Han poengterer at hovedfokuset har vært på video, og selskapene som har fått mest oppmerksomhet har vært video-selskaper, men i det siste har vi også fått en del eksempler på lydselskaper som spinnes ut fra SINTEF.

– Minuendo, Sensibel og Ocean Space Acoustics er noen eksempler, understreker styreleder i Spotics og Investeringssjef i SINTEFs venturefond Sintef V, Inge Hovd Gangås.

Jonas Rinde, CEO i Spotics

Markedsstrategien

– Hva er go to market-strategien til Spotics?

– Nå jobber vi med en rekke pilotkunder. I Huddly hadde vi god erfaring med partnerskap med globale aktører som Google. I Acano jobbet vi med Tata og Vodafone. Vi har det samme tankesettet i Spotics, sier Rinde.

– Hvilke partnere kan dere jobbe med her?

– Vi jobber med noen spennende caser akkurat nå, men det kan vi ikke dele.

– Men hva slags type partnere?

– Det kan være alt fra teknologi-partnere på mikrofon-teknologi, det kan være strømmetjenester som Spotify som begynner å bli store på podcast, for eksempel en Spotify-certified-løsning, og det kan være store aktører innen post-produksjonsverktøy, sier han.

Forretningsmodellen

– Hva er forretningsmodellen?

– Vi selger utstyret, så har vi vår software som vi vil lage en abonnementsform på. Pakker og priser er basert på hvor mye media du produserer. For eksempel vil det være en pris for en youtuber eller podcaster som produserer en episode i uka, og en annen pris for større aktører som NRK eller Rubicon, sier han.

Hardwaren vil selges gjennom profesjonelle lydbutikker og gjennom egen nettside, direkte til konsument.

– Hva er prisen på dette?

– Hvis vi ser på hva man trenger for å skape tilsvarende lyd med eksisterende utstyr i markedet, så ligger det på rundt 50.000 kroner, men den store kostnaden er ikke utstyret, men den manuelle tiden brukt på postproduksjon, sier Rinde, og legger til at de ikke har noen konkrete priser klare ennå.

Selskapet har flere patenter og flere på vei, og vil ikke dele hvordan systemet ser ut. Ikke engang en skisse vil de vise til Shifter.

Inge Hovd Gangås, investeringssjef i SINTEF Venture. Foto: Thor Nielsen

Investorer

– Hvem har tegnet seg som investorer så langt?

– Vi hadde en runde i november hvor vi hentet 10 millioner kroner, hvor vi blant annet fikk med oss StartupLab, Trond Riiber Knudsen, Investinor, Davide De Picciotto, Haitoukin og Invest42 i tillegg til SINTEF Venture V. En god samling av gode investorer, sier han.

Nå skal de hente ytterligere 30 millioner kroner og har fått kommitert 10-15 millioner av disse, bekrefter styreleder Hovd Gangås.