-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Eviny Ventures ansetter!
-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
mobilitet
Diskuterte aldri strafframmer for elsparkesykkel
Stortinget diskuterte aldri strafferammene for promillekjøring på elsparkesykkel før de nye reglene ble vedtatt.

– I ettertid, når vi ser straffenivået i flere av dommene, er det lett å spørre om strafferammene burde vært diskutert i forkant av at det nye regelverket trådte i kraft, sier stortingspolitiker Sveinung Stensland (H). Stensland, som sitter i justiskomiteen, til Stavanger Aftenblad.
Han reagerer på to ting: At straffen er for streng og forskjellsbehandlingen de tiltalte opplever.
– Det blir helt feil å bruke de samme normene som gjelder for dem som i alkohol eller ruspåvirket tilstand har kjørt bil. Skadepotensialet er langt større om det er en bil den påvirkede personen kjører, sier Stensland.
I Stavanger er flere dømt til bøter på over 80.000 kroner. I Oslo ble boten i en tilsvarende sak satt til 15.000 kroner.
– Jeg reagerer på det store spriket som vi ser i disse dommene, og jeg er enig med Brynjar Meling, som sier at disse sakene må behandles av Høyesterett, slik at vi får et riktig straffenivå i disse sakene.