Dintero-gründer Daro Navaratnam.

Dintero mer enn doblet omsetningen og forbedret resultatet, men helst skulle gründeren brent av mer penger

Rekrutteringsprosessen ble en real tålmodighetsprøve for Dintero. Nå jakter fintech-selskapet et nytt marked hvert år.

Publisert Sist oppdatert

Dintero har utviklet en åpen markedsplass hvor butikker og andre aktører kan sette sammen skreddersydde betalingsløsninger, med tjenester som Visa/Mastercard, Vipps, Swish, faktura og delbetaling, blant annet. Forhandlinger om gebyrer tar Dintero seg av, og selskapet hevder at mange av kundene deres har halvert kostnadene sine ved å ta i bruk løsningen.

Årsregnskapet for i fjor viser at selskapet, som ble etablert i 2017, vokser stødig. I fjor omsatte Dintero for 6,2 millioner kroner, mot 2,6 millioner kroner året før. Samtidig forbedret selskapet resultatet, fra -1,8 millioner kroner til -1,2 millioner kroner.

Det er bedre enn budsjettert på begge målepunktene. Men til tross for gode tall, er ikke gründer og daglig leder Daro Navaratnam helt fornøyd.

– Vi forventet mer underskudd. Det er ikke et mål å ha minst mulig underskudd nå, sier han.

Helst skulle Navaratnam nemlig hatt enda høyere kostnader i fjor, særlig på lønnsposten.

– Vi ønsker å finne de beste folkene som passer inn i vår kultur og vår misjon, og derfor tar rekruttering lengre tid. Det er ikke så lett å finne den riktige kompetansen. Det sliter vi litt med nå.

Tålmodig rekruttering

Han forteller om hard konkurranse om teknologitalentene, fra startups så vel som etablerte bedrifter. Den opplevelsen er han ikke alene om.

– Vi er opptatte av å finne de beste hodene som også passer inn i vår kultur og deler våre ambisjoner, sier Navaratnam og legger til:

– Det er mange som vil ha gode tech-folk, og det er for få som utdannes i Norge.

Staben til Dintero har riktignok doblet seg siden i fjor. Salgsorganisasjonen er betydelig styrket, og det har også kommet folk inn på teknologisiden.

– Det tok litt lenger tid enn vi ønsket, sier gründeren, men legger til at selskapet nå har fått tak i flinke folk, og viser blant annet til Magnus Oplenskedal. Han har doktorgrad fra NTNU i Maskinlæring og AI, og har fått rollen som Head of Data Science i Dintero.

Navaratnam forteller videre at Dintero har vurdert folk i utlandet, men avventer å ansette folk som sitter langt unna fordi han mener det da blir vanskeligere å bygge en god selskapskultur. Riktignok har Oslobedriften et kontor i Skien.

– Vi snakket mye om kultur og hvordan Dintero skal bygges videre, som gjorde at de sluttet hos sine arbeidsgivere og startet hos oss, sier Navaratnam om de ansatte i Skien.

Et nytt land i året

I vår hentet Dintero 10 millioner kroner i frisk kapital; ifølge gründeren «mer enn nok» for å skalere virksomheten ut i Europa. Fintech-selskapet ble priset til 200 millioner kroner, og fikk blant andre Schibsted på eiersiden.

Første test utenfor hjemmemarkedet er Sverige - hjemlandet til den store konkurrenten Klarna. Der er Dintero godt i gang, og har så langt fått over 100 kunder i landet, ifølge selskapet.

– De har de samme behovene der som i Norge. De trenger en aktør som hjelper dem å sy sammen betalingsmetodene, og som har bra tech-support, sier Navaratnam.

Hovedmålgruppen til Dintero er de små og mellomstore bedriftene (SMB). Likevel har selskapet fått flere større aktører på kundelista, deriblant altmulig-kjeden Jula.

– Vi tenker ikke nett eller butikk. Det handler om å ta betalt på en ny måte, slik man har sett med QR-koder i restauranter under pandemien. Det vil komme flere nye kundereiser i ulike bransjer, og da skal vi være der, sier Navaratnam.

Fremover satser selskapet på å gå inn i et nytt land årlig. Hva neste steg på veien er, er fortsatt uvisst - men Storbritannia er nærliggende, avslører gründeren. Selskapet fikk blant annet britiske investorer på eiersiden i forrige emisjon. Det er imidlertid en del ubesvarte spørsmål knyttet til Brexit som må avklares før Dintero kan satse for fullt på øyriket.

For ordens skyld: Schibsted har eierinteresser i Shifter gjennom E24.