Internasjonalisering del 2

Dette lærte Midio-teamet på «studietur» til Palo Alto

Startupen har flere sukssesrike gründere i ryggen som investorer, og rådet fra dem er soleklart. 

Anders Bondehagen og Jacob Løvenskiold i Midio på studietur i USA.
Publisert

– I USA er det flere investorer og potensielle ansatte som har erfaring med å bygge produkter i vårt marked. Dette, og muligheten for å nå flere fra starten, er våre viktigste grunner til å etablere oss tidlig utenfor Norge.

Det sier gründer Anders Bondehagen i Midio

Nå er teamet akkurat kommet hjem etter to uker i San Francisco og Palo Alto.

Gründerne som har et mål om «revolusjonere backendutvikling», har utviklet et eget programmeringsspråk som skal gjøre det mulig å utvikle sammen med ikke-utviklere. 

Selskapet fikk nylig med seg en rekke erfarne gründere og VCer på eiersiden, blant folk med bakgrunn fra Oda, Sanity, Ardoq, Enode, Scrimba og Tise, samt internasjonale investorer Tiny.vc og The Nordic Web Ventures.

I USA var det læring det handlet om.

Jacob Løvenskiold, Kristian Hasselknippe og Anders Bondehagen i Midio.

– Vi har møtt flere titalls investorer og gründere for å evaluere det amerikanske markedet og hvordan vi skal forholde oss til det, sier Bondehagen. 

Etablering, vekst og kapital

Han mener innsikt og oppsøking av informasjon om alle aspekter ved en overgang til et nytt marked, er ekstremt viktig. 

Og det mangler ikke på ting å finne ut av. På listen står praktiske utfordringer rundt eventuell endring av selskapsstruktur. Men også forskjeller i lønninger mellom land, opsjonsordninger, skattemessige forhold, flytting og visum. 

– Det er flere ting enn man først tror. Vi har laget en detaljert oversikt over prosessen, slik at vi får med oss alle implikasjoner, fordeler og ulemper og kan ta høyde for dette før vi iverksetter, sier han og forteller at de hovedsakelig har søkt råd rundt etablering i USA, vekststrategi, og kapitalinnhenting. 

En ekstra bonus er «pay-it-forward mentaliteten» i Silicon Valley, kulturen for å yte noen en tjeneste uten å forvente en i retur. 

– Veien til å få møte toppsjefer som vil du skal lykkes, er kort, sier han. 

Kommer til å bruke mye tid i USA

I Midio er tankegangen at dersom man skal bygge et solid selskap, er det viktig å utvikle seg så raskt som mulig og tenke globalt fra dag en. 

Slik Bondehagen ser det er USA det største software-markedet i verden og har mesteparten av kapitalen, kompetansen og brukerne for lignende tjenester.

– Rundt 60 prosent av alle SaaS-selskaper i verden har hovedkontor i USA. På kapitalsiden er det enda større konsentrasjon mot USA. I Europa er det 199 VC-fond med 44 milliarder dollar under forvaltning, og i USA er det 2,400 fond med 271 milliarder dollar under forvaltning. Silicon Valley er i endring, med mer online-konferanser og hjemmekontor, men maskinen kjører fortsatt for fullt og vi ser ikke tegn til at det endrer seg vesentlig de neste årene.

Teamet er forberedt på at de kommer til å bruke mye tid på vestkysten av USA. 

– Med 9 timer tidsforskjell til California er det utfordrende å drive disse prosessene fra Norge, i tillegg til at man raskt bruker opp «reisevisum-kvoten». Det er derfor naturlig for oss at flere av gründerne flytter til USA, for å kunne jobbe mer effektivt på sikt.

Besøk på Shack15.

Bygge fra Norge så langt det lar seg gjøre

Programvareselskapet er på flere måter en ideell kandidat for å vurdere flytting til i Silicon Valley, men det var først etter å ha vært i kontakt med andre norske selskaper, som allerede har etablert seg internasjonalt, at brikkene begynte å falle på plass. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Det unisone svaret vi har fått fra gründere vi har møtt i San Fransisco, er at hver dag vårt produkt ikke er i markedet der flertallet av brukere og journalister er, er en tapt dag, sier Bondehagen som likevel ønsker å bygge fra Norge så langt det lar seg gjøre. 

– Vi liker oss her og ønsker å bidra til et sterkt norsk økosystem for teknologibedrifter. Vi vil gjerne ha en sterk tilstedeværelse i Norge og beholde den tekniske avdelingen her. 

Samtidig trekker behovet for gode rådgivere og ansatte med erfaring fra å bygge liknende selskaper. Midio peker også på det å møte brukerne der det er flest av dem. 

– Dersom vi skal bygge videre fra Norge vil nok den største utfordringen være å jobbe på tvers av tidssoner på en effektiv måte, samt å bygge relasjoner med brukere, investorer, og rekruttering. Vi kan overvinne dette ved å bygge et sterkt «online community» og en god remote-first kultur i selskapet.

– Har det norske virkemiddelapparatet en rolle å spille i prosessen med å internasjonalisere selskapet deres? Kunne man tilrettelagt på en annen måte?

– Vi har hatt dialog med Nordic Innovation House i Palo Alto, men analysene vi gjør er for det meste basert på vårt eget nettverk og egne erfaringer. Nordic Innovation House gjør en god jobb med å hjelpe norske selskaper som ønsker tilstedeværelse i USA. Slike initiativer bør man støtte opp under.