Oslo 20170710. Wilh. Wilhelmsen (WW) er en global, maritim industrigruppe med lokaler p Lysaker Brygge. Foto: Terje Pedersen / NTB

Dette er bedriftene og gründerne Wilhelmsen ser etter

Wilhelmsen-konsernet investerer i oppstartsbedrifter både direkte og gjennom et nytt VC-fond. Slik går du frem for å få shipping-giganten på eiersiden.

Publisert Sist oppdatert

Wilhelmsen er et multinasjonalt milliardkonsern med over 15.000 ansatte i 60 land, og børsnotert på Oslo Børs med en verdi på 7,2 milliarder kroner. I 2019 hadde konsernet en omsetning på nesten 7,5 milliarden kroner.

Noen av disse pengene brukes til å investerer i oppstartsbedrifter. Det er spesielt innenfor forretningsområdene Wilhelmsen Ships Service og Wilhelmsen Ship Management, at selskapets representanter jakter case.

Selskapene driver innenfor blant annet linjeagentur, bunkers, forsikring, IT-løsninger for drift av skip, produksjon og distribusjon av kjemikalier, logistikktjenester, skipsdrift, bemanning og avansert konsulentbistand innen bygging og vedlikehold av skip.

– Vi er ydmyke nok til å skjønne at det er mange flinke folk utenfor Wilhelmsen. Vi ønsker å investerer i selskaper som utfordrer og gjør at vi kan tilby enda bedre tjenester til kunder over hele verden, sier finansdirektør i Wilhelmsen, Christian Berg.

Berg har selv investert i oppstartsbedrifter privat. Han er blant annet styreleder i videokonferanse-selskapet Whereby.

Gjennom Wilhelmsen forteller han at han jevnlig har møte med gründere som jobber med løsninger for maritime bransjer. I tillegg investerte Wilhelmsen nylig i VC-fondet Motion Ventures.

Basert på hvordan man kategoriserer det, har Wilhelmsen investert i og vært med på å utvikle 8-10 oppstartsbedrifter, inkludert Ivaldi, som driver med 3D-printing for den maritime industrien.

–Hva er nedre og øvre grense for hvor mye penger dere går inn med?

– Vi har ikke en fastsatt grense på hvor mye, eller lite, vi investerer. Vi vurderer vært case individuelt. Hvis det er et team med et produkt vi har troen på om som kan hjelpe oss til å «shape the maritime industry», vil vi ikke være låst til et rammeverk.

– Vi har enkelt oppsummert to fremgangsmåter når vi investerer i startups: Vi kan gjøre det direkte eller vi kan anbefale dem videre til Motion Ventures, som er et mer tradisjonelt VC, der vi er med-investorer.

– Vi er med hvis vi finner hverandre. Gode selskaper og ideer får penger og tilgang til kunnskap og erfaring fra Wilhelmsen-ansatte.

– Hvor stor andel tar dere av et selskap, nedre og øvre grense i første runde?

– Vi har ikke satte grenser på eierskap. Vi er opptatt av gründerne skal se på oss som en samarbeidspartner, ikke eier.

– Hva er et ideelt gründerteam?

– Hvilken forståelse har de for problemstilling og hvor nysgjerrige og utfordrende de er.

– Hva bør man ha klart før man tar kontakt med deg, og hva er den beste måten å ta kontakt på?

– Man må ha en klar formening om hva de mener Wilhelmsen kan tilby utenom penger. Vi ønsker å være en aktiv investor og har både vilje og ressurser til å utvikle selskapet. Ikke minst har vi en dyp domenekunnskap innenfor maritim industri.

– Man kan gjerne ta kontakt på e-post. Jeg vil være rask til å sette dem i kontakt med riktig person eller team hos oss.

– Følger dere opp investeringene?

– Ja!

– Hva er din turn-off, det verste en gründer kan gjøre eller være i møtet med deg?

– Jeg er ikke så veldig interessert i å høre om verdivurdering. Det er noe man vil komme til på et tidspunkt, men vi er først og fremst opptatt av selskapet og gründerne, ikke hva de mener de er verdt.

– Og som nevnt tidligere, er vi ute etter startups hvor Wilhelmsen kan bidra med mer enn bare penger.

– Hvordan er prosessen fra første møte til endelig investering?

– Det er alltid en person i organisasjonen som har en aller annen form for ekspertise på området en startup opererer i. Første møte vil typisk være med meg og/eller en som til daglig jobber med det respektive området.

– Hvor veien går viderer derifra, kommer helt an på stadiet eller kvaliteten på bedriften, men inkluderer flere møter med personer i Wilhelmsen, og eventuelt våre samarbeidspartnere, for å vurderer mulighetene til selskaper.

– Hvor lang tid tar en slik prosess?

– Det er ikke en kjempelang prosess, men kan ta fra noen uker til måneder.

– Hvor lang tidshorisont har du på en investering, og hvilken exit-strategi har dere?

– Vi har ikke en fast tidshorisont eller exit-strategi. Dette er det viktig at vi blir enige om.

– Hva opplever dere som største painpoint til startups?

– Det å få de første 2-3 kundene til å ta i bruk, kanskje betale litt for å bruke tjenesten og ta seg tid til å komme med tilbakemeldinger og hjelpe bedriften, er både vanskelig og avgjørende for suksess.

– Hvorfor skal en gründer velge deg som investor fremfor andre, din 30 sekunders pitch?

– Det er få selskaper i Norge som er så internasjonale som Wilhelmsen. Vi har utallige forretningsområder innen det maritime. Det vil alltid være kompetanse i organisasjonene som gründere kan trekke på for å utvikle selskapet.

– I tillegg kan vi være en døråpner til både potensielle kunder og markeder. Kanskje blir vi kunde selv også!

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer