Design

Designeren gikk lei store konserner – flyttet til Bali og jobber kun med startups

Mikael Kristianslund gikk lei mange møter og trege prosesser. Derfor spesialiserte han designbyrået inn mot  oppstartsmiljøet. I vinterhalvåret tar han med seg familien og jobber fra Bali.

Mikael Kristianslund satser på strømlinjeformede designprosesser for startups.
Publisert Sist oppdatert

– Mange tenker på hjemmekontor som noe negativt, men her ved Canggu (Bali) er det mange som jobber digitalt. Både gründere, folk som driver nettbutikker og yogalærere. Jeg jobber fra et coworkingspace som er delvis utendørs med palmer rundt, her treffer jeg mange spennende folk, sier designer Mikael Kristianslund. 

Han driver Luft Design sammen med en kompis. Etter å ha jobbet for store selskaper som Capgemini, Storebrand og Varner gikk han lei månedslange prosesser med mange møter før selve jobben begynte. 

Da hans eget startup-eventyr – cleantech-selskapet Sparkway – ikke klarte å hente penger og ble satt på vent, valgte han å bli i oppstartsmiljøet. Nå jobber han spesifikt inn mot andre startups som trenger designtjenester, fra branding til UX. 

Ingen lysstoffrør eller nøkkelkort i sikte på coworkingsspacet på Bali.

– Jeg fant ut at jeg likte bedre å designe for startups. Man har større impact på små bedrifter, og har mer kontroll over produktet. Det gjør det morsommere, selv om det kanskje ikke er like lukrativt. Når man jobber med startups krever det at man strømlinjeformer prosesser og lager gode rammer. På den måten kan vi droppe lange kontraktsprosesser og mange møter. Vi holder den biten til et minimum, for å gjøre det så kostnadseffektivt som mulig

Foreløpig har han jobbet med blant annet Accountflow, Vespa.ai, Rentelligent, Brua og Huddlestock. I tillegg til flere amerikanske startups. 

– Som konsulent for store selskaper vil man gjøre alt grundig. Det kan ta flere måneder og lage noe enkelt. Hos startups lager man noe kjapt, hiver det på veggen og ser om «it sticks». 

Selv om Kristianslund liker høyt tempo, opplever han ofte at gründere trykker enda hardere på gassen. 

– Mange founders ønsker ofte bare «litt design på slutten» for å få produktet til å se bra ut. Vi oppfordrer ofte nye kunder til å ta et steg tilbake, for å sikre at vi lager noe brukerne faktisk ønsker. Det beste er selvfølgelig å tenke design helt fra starten av, mener han. 

Design på abonnement

Likevel har gründer-erfaringen, i både av Sparkway og Luft Design, hjulpet han å forstå hvorfor mange er stressa. 

– Jeg lærte at det å drive startup er hektisk og mange ting skal på plass. Man har ikke så mye «headspace», så jeg skjønner at gründere ikke alltid kan bruke masse tid på design. Derfor tror jeg nettopp en enkel designtjeneste med fastpris kan være smart. 

Kristianslund jobber remote fra Bali i vinterhalvåret med kona og to små barn.

 Bransjekunnskapen har gjort at Luft leier ut kompetansen sin på det Kristianslund omtaler som et «design-abonnement».

– Hva er forskjellen på design-abonnement og å bare leie inn en konsulent på timebasis?

– Startups er ofte litt skeptiske til timepris. De vil ikke at man skal sitte å bruke mange timer. Avtaler man fastpris, har man oppstartsmøter og skriver kontrakt, de timene må da ofte bakes inn i prisen. Tanken med månedsabonnement er at vi setter vilkårene på forhånd, og deretter har fastpris per måned, ikke per prosjekt. Så kan man eventuelt pause etter én uke, da har man tre uker til gode, forklarer Kristianslund. 

– Savner du Norge nede på Bali?

– Vi har vært her siden november, og skal være her ca. et halvår. Den største ulempen er å være borte fra familie og venner. Jeg savner litt norsk mat og å gå på ski innimellom, men det funker overraskende bra å jobbe med norske selskaper herfra. Et morgenmøte i Norge blir kl. 13 for meg. Da får jeg møtefri dag frem til kl. 13, sier designeren.

Mikael på motorsykkeltur på Bali.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.