shifters julekalender

Denne startupen leverer sponsor-teknologi til Norsk Toppfotball, Altibox og Northug

Shifter pakker opp én splitter ny startup hver dag frem til jul.

Lars Ole Høiby, Glenn Myklebust og Kim-André Rønning utgjør Spect8-teamet. Oppstartsselskapet jobber med blant annet Norsk Toppfotball (Eliteserien og OBOS-ligaen), Norges Fotballforbund, Altibox, Norsk Tipping og Northug.
Publisert Sist oppdatert

🎅 Shifters julekalender

I dagens kalenderluke:

Spect8, et oslobasert oppstartsselskap som måler verdien av sponsoravtaler.

Den nylanserte SaaS-programvaren Foocus skal nemlig gjøre det enklere for alle i idretts- og underholdningsbransjen å vite hva de er verdt som sponsorobjekter - og hva de kan gjøre mer eller mindre av for å øke sin verdi ytterligere.

– Samtidig vil sponsorer kunne få målt og rapportert verdiskapningen som skjer i sine samarbeider på tvers av de fleste kanaler i nær sanntid, sier gründer Glenn Myklebust.

Oppstartsselskapet jobber blant annet med Norsk Toppfotball (Eliteserien og OBOS-ligaen), Norges Fotballforbund, Altibox, Norsk Tipping og Northug.

– Litt enkelt sagt prøver vi å koke en markedsanalytiker og durkdreven markedsfører sammen i en gryte og krydre det med forskjellige API-er, data, automatisering og kunstig intelligens, legger han til.

Myklebust har tidligere jobbet i Mindshare og GroupM - og er ifølge egne ord over snittet sports- og musikkinteressert, noe som gjorde veien til å starte Spect8 kort.

– Rammevilkårene for alle som jobber kommersielt innen idrett og underholdning har endret seg drastisk de senere årene som følge av utviklingen i medielandskapet. Som fans konsumerer og engasjerer vi oss på nye måter og i andre kanaler enn tidligere, og i økende grad på digitale og sosiale medier. Når det også er stadig færre av oss som ser sport på lineær tv, endres også landskapet for sportsrettigheter, sier gründeren.

Han fortsetter:

– Dette gjør det mer krevende for klubber, utøvere, forbund - og også sponsorer - å skape kommersielle verdier, og det er stadig er flere i denne bransjen som føler de ikke sitter på rett innsikt, rett kompetanse eller nok ressurser til å utnytte vekstmulighetene i det moderne medielandskapet. Dette gjør at forskjellene mellom de mange små, og de få store vokser stadig større. Vi mener det derfor er et økende behov etter enkle men smarte verktøy og løsninger som hjelper kultur og idrett å henge med i utviklingen.

«Enormt stort marked, i hvert fall internasjonalt»

Spect8 er så langt egenfinansiert og støttet med midler av Innovasjon Norge og StartupLab, men selskapet jakter i disse dager mellom 8 og 12 millioner kroner.

– Som et b2b-marked vil jeg si det er enormt stort, i hvert fall i et internasjonalt perspektiv. Vi har jo også flere målgrupper for vår løsning, siden den kan brukes av både rettighetsholdere, utøvere, artister og sponsorer. Bare det globale markedet for sponsing mener jeg nå har nådd 60 til 70 milliarder dollar årlig og vokser jevnt.

– Når det gjelder klubber, utøvere, artister, forbund osv, ser vi også et betydelig markedspotensial, sier Myklebust.

– Hvilke bevis har dere for at dere er på rett vei så langt?

– Vi er veldig fornøyd med hvor mange, og ikke minst profilerte kunder, vi har fått på kundelisten på relativt kort tid noe som har gitt oss en god omsetning fra reisens begynnelse. I tillegg gir økende interesse både fra inn- og utland, kombinert med positiv feedback fra brukere, en god følelse for at vi er på rett vei, sier han.

– Det at vi ble plukket ut som del av Startuplabs akselerator tok vi også som en god bekreftelse på at vi har fått en god start på prosjektet, sier gründeren.

– Hvilke mål sikter dere mot i første omgang?

– Til nå har vi hatt fokus på å bygge ferdig første versjon av løsningen, og sørge for at eksisterende kunder bruker plattformen og er fornøyde. Kortsiktig har vi et mål om å doble omsetningen i 2023, samtidig som vi ønsker å etablere oss i et eller flere internasjonale markeder. Planen er lagt og vi har begynt å jobbe med realisering av målsetningene allerede, men vi holder kortene foreløpig tett til brystet.

– Hvordan tilbringer du julen?

– Som en gründer i småbarnslivet hvor jobb og familietid litt for ofte sklir over i hverandre, skal oppmerksomheten rettes fullt og helt på familiekos, barneglede, musikk og god mat, sier Myklebust.

– Om det kommer snø, kan det hende jeg tar på nisselua og går et par skiturer også.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!