likestilling

Den nye SHE-sjefen vil hente inn penger og menn for å gjøre næringslivet mer likestilt

Når Astrid R. Skaugseth tar over jobben etter Heidi Aven, vet hun hva som må på plass for å lykkes.

Astrid R. Skaugseth har bidratt inn mot SHE-konferansen og SHE Index, der hennes tidligere arbeidsgiver EY har vært sponsor
Publisert Sist oppdatert

Samtidig som SHE rigger seg til en større kapitalinnhenting, melder Astrid R. Skaugseth overgang fra konsulentselskapet EY, der hun de siste årene har hatt flere lederstillinger, deriblant som nordisk bærekraftsansvarlig.

– Jeg satt jo trygt og godt i det i EY, men jeg ønsker å være med på denne reisen sammen med SHE Community. SHE har et viktig budskap og intitiativer som jeg ønsker å bidra til. Med Heidi Avens visjoner og drive, og meg med min bakgrunn og erfaring tror jeg vi blir et veldig bra team, sier Skaugseth når hun møter Shifter til en videosamtale om den nye jobben.

Ved siden av jobben i EY har hun også studert bærekraftsledelse ved Universitetet i Cambridge.

– Mangfold er en nødvendighet for å lykkes og for å nå FNs bærekraftsnål, fastslår hun, og legger til:

– Det skaper bedre beslutningsprosesser, økt innovasjonskraft og langsiktig verdiskapning.

Astrid Skaugseth har lang fartstid bak seg i konsulentbransjen før hun nå går "all in" i SHE.

Emisjon

Målet er å ekspandere ytterligere internasjonalt med SHE, både konferansen og plattformen. I første omgang har SHE invitert inn eksisterende eiere til å bidra, samt et utvalg andre investorer som har vist interesse. De sikter seg inn på en emisjon på rundt fem millioner kroner, for så å kjøre en større runde på 15 millioner kroner senere.

Foruten investeringsrunden får Skaugseth en heftig start når hun tar over kapiteinsbindet etter Heidi Aven. Hun går i ilden på SHE-konferansen i Oslo Spektrum allerede nå på torsdag, deretter i Stockholm 24.mars og Helsinki 30.mars. Målet er å ta ytterligere grep internasjonalt, og slik bidra til enda større samfunnsendring.

– Dersom vi skal gjøre noe med kjønnsbalansen i næringslivet, må vi få flere menn på banen. I dag er andelen kvinnelige toppledere rundt 15 prosent, og det kommer den til å være hvis vi bare fortsetter å repetere den sannheten alle vet; at forskjellene er store. Vi må ha gode diskusjoner og konkrete mål og handlinger, understreker Skaugseth, og med det mener hun blant annet:

– Flere menn må være klar over hvilke fordeler de har ved at de er «menn», og engasjere seg aktivt i arbeidet for mangfold og likestilling – ikke være passive tilskuere. Dette er ment på en positiv måte, understreker Skaugseth.

Mangfold på papiret er ikke nok

Med «fordeler» mener hun blant annet nettverkene inn mot andre menn. Skaugseth viser til at menn historisk sett har vært flinkere til å bygge nettverk enn det kvinner har vært. Nå har kvinnene kommet etter, men egentlig ønsker hun sterke nettverk med både kvinner og menn som jobber for mer mangfold og likestilling – sammen.

Det handler også om at vi kvinner må tørre å være åpne og si hva vi synes er ugreit. Det hjelper lite å ha mangfold i på papiret, hvis ikke alle i staben blir inkludert i praksis.

– Vi må klare å skape positive ringvirkninger nedover i organisasjonene, hvis vi skal framskynde utviklingen.

Gode rollemodeller

– Blir ikke situasjonen organisk bedre etter hvert som de gamle pampene forsvinner ut av arbeidslivet?

– Jeg har kjempetro på neste generasjon når det kommer til alt som har med bærekraft å gjøre. Men det må allerede nå skapes gode rollemodeller. Ja, vi er langt fremme i Norge i forhold til en del andre land, men det er fortsatt lang vei å gå. Ennå tjener en mann gjennomsnittlig 170.000 kroner mer enn det en kvinne gjør for samme jobben. Det handler om å gi alle like muligheter, opp gjennom hele karrieren.

– Vi tenker jo gjerne på kjønn eller etnisitet når det snakkes om mangfold. Men hva med mangfold i sosial bakgrunn?

– Det er mange eksempler på diskriminering der ute. Vi må ha klare å ha mange tanker i hodet samtidig. Men starter vi med en mer kjønnbalansert arbeidsstokk, gir dette positive ringvirkninger på alle de andre mangfoldsindikatorene også, tror jeg.

Heidi Aven har vært drivkraften bak SHE i flere år, før hun nå har gått av som sjef.

Heidi Aven blir

Heidi Aven har vært den altomfattende sjefen for SHE siden start, men har ikke tenkt til å gi seg i selskapet.

– Hva blir din rolle nå?

– Jeg blir en potet som kan brukes der det trengs. Jeg har fortsatt et stort engasjement, men nå skal vi rigge selskapet for videre vekst og da er det viktig at man fyller på med kompletterende kompetanser. Der utfyller jeg og Astrid hverandre på en veldig god måte.

– Det virker til at du har vært overalt i selskapet?

– Ja, det stemmer og det er krevende over tid, derfor er det fint at vi blir flere i teamet. SHE har vært mitt «hjertebarn» siden start – og det blir jo selvfølgelig uvant å ikke være involvert i alle detaljer, men jeg og Astrid har allerede jobbet sammen med SHE-Indexen – der EY har vært en sponsor– i flere år, så dette blir veldig bra, sier Aven.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*