Skipperi er et slags Airbnb for fritidsbåter.

Delingstjeneste for båt seiler inn i norske farvann

1300 svensker står i kø for å prøve båtdelingstjenesten som til sommeren ankrer opp i Oslofjorden.

Publisert

Siden oppstarten i 2017 har det finske selskapet Skipperi kapret posisjonen som den ledende båtdelingstjenesten i Norden.

Selskapet tilbyr abonnement på fritidsbåter fra partnerne Yamarin og Yamaha, samt en teknologiplattform à la Airbnb, hvor privatpersoner kan leie ut egne fartøy.

Nå setter startupen kursen mot Norge. Til våren legger selskapet til kai ved fire marinaer i Oslo og omegn.

– Vi ser på oss selv som et nordisk selskap, og har bevist at modellen vår fungerer. Dessuten er nordmenn gal etter båt, og har utrolige farvann som kan utforskes. Så det er en veldig naturlig utvidelse, sier den finske gründeren Anna-Leena Raij.

Konkurransen

Til å begynne med vil det være 20 tilgjengelige båter i Norge gjennom abonnementstjenesten, samt 350 andre fartøy i Sverige, Finland, Danmark og New Zealand.

Selskapet tror imidlertid at de vil få vind i seilene tidlig. I Sverige står 1300 på venteliste for å få teste tjenesten. Målsetningen er derfor å tilby en flåte på 140 båter i Norge allerede neste år.

Fra før opererer selskapet Kruser med en lignende modell i Norge, dog utelukkende med elektriske båter.

– Vi har konkurranse i alle land. Vi vektlegger eventyret og jobber for å få folk ut av byene. Det skiller oss fra konkurrentene, som gjerne konsentrerer seg mer om båtliv i og nær byer. Prismessig sikter vi også på familier, sier Raij.

Allerede denne sesongen regner Skipperi med at deres båter vil bli brukt til 1800 turer.

Privatmarkedet

I Finland og Sverige er over 800 privateide båter tilgjengelig i appen. Variasjonen er stor; alt fra flytende saunaer til større seilbåter.

– Alt som flyter, mer eller mindre, sier Raij om hva som kan leies ut via plattformen.

Skipperi tar 13,5 prosent av utleiesummen, som selv settes av utleieren.

Basert på erfaringene har selskapet et mål om å få 100 norske tilbydere om bord i år, og 400 neste år.

– Mange skryter av tilbudet på slike plattformer, men det hjelper lite om det ikke er noen som leier der, sier Raij.

Millionbusiness

Hun forteller at den mest populære båten i fjor, en skjærgårdscruiser tilpasset en familie på fire, dro inn 35.000 euro, drøye 350.000 kroner, på én sesong. Blant seilbåtene dro den mest populære inn 16.000 euro.

– Mange eier, og bruker, egen båt i Norge. Men denne tjenesten er aktuell, også for dem. De kan for eksempel leie ut sin egen båt, og leie en seilbåt i stedet. Det gir fleksibilitet, sier gründeren.

I år styrer selskapet, som har 24 heltidsansatte, mot en omsetning på 7 millioner euro, drøye 70 millioner kroner, hvorav omtrent seks millioner fra abonnementstjenesten.

Sikkerheten

Selskapets erfaring fra Finland og Sverige viser at rundt 30 prosent av dem som tar i bruk tjenesten er landkrabber, og har lite eller ingen erfaring med båt.

Derfor tilbyr Skipperi opplæring og rådgivning i appen. I løpet av året eller neste år skal det også innføres en «eksamen» som alle Skipperi-kunder må gjennomføre før de kan ta i bruk tjenesten. De som er helt ferske, skal også tilbys praktisk trening.

I Sverige og Finland er det imidlertid ingen krav til sertifisering for å føre fritidsbåt. I Norge må alle som er født etter 1. januar 1980, som vil føre fartøy på over åtte meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter, ha båtlappen.

– Det er første gang vi møter på den problemstillingen, og vi jobber med en løsning hvor man kan laste opp førerbeviset i appen, sier Raij.

Eierskap

I dag eier gründerne over 50 prosent av selskapet, og et knippe teknologiinvestorer har skutt inn til sammen 1,7 millioner euro siden oppstarten.

Til høsten vil Skipperi hente mer kapital for å akselerere veksten, og tar sikte på en A-runde. Hittil har selskapet kun finske investorer på dekk, men Raij mener mannskapet bør utvides med flere nordiske eiere.