shifters julekalender

De har utviklet ultralokal markedsplass for over 200 barnehager

Shifter pakker opp én splitter ny startup hver dag frem til jul.

Tonje Berseth Nilsen, Tanya Farstad Valdø og Line Solheim står bak den helt nye ombrukstjenesten La Vandre. – Vi har i løpet av to måneder fått med oss over 200 barnehager og idrettslag, sier Valdø.
Publisert Sist oppdatert

I dagens kalenderluke: La Vandre, en digital ombrukstjeneste for klær.

Konseptet er å la foreldre og foresatte selge, gi bort eller kjøpe klær og utstyr - med sin egen skole eller sitt idrettslag som markedsplass.

– Løsningen fremmer ultralokal bærekraft med et minimum av miljøpåvirkning, og skåner travle småbarnsforeldre fra å måtte kjøre på kryss og tvers for å hente utstyr eller klær de ønsker å kjøpe brukt, sier medgründer Tanya Farstad Valdø.

Slik ser La Vandre-appen ut.

– Her får de sin egen lille «Finn-app» og muligheten til å kjøpe brukt fra foreldre i samme barnehage, skole eller idrettslag, uten å måtte pakke, sende, kjøre eller melde eller vente på kjøpere som ikke dukker opp, legger hun til.

Bak Bærum-selskapet står også Tonje Berseth Nilsen og Line Solheim.

Trioen lanserte tjenesten i høst, og alle utgifter er så langt tatt ut av egen lomme.

– Som småbarnsforeldre har vi førstehåndserfaring med den mengden klær og utstyr barna vokser ut av hver sesong. Å kjøpe nytt er både dyrt og lite bærekraftig, men skal man kjøpe brukt, krever det nokså stor innsats, sier Valdø.

– Skøytene må muligens hentes i Drammen, leggskinnene på Kolbotn og hjelmen på Stabekk. Da er det ofte fristende å dra på XXL for å spare tid, sier hun.

Savnet dette tilbudet selv

Gründerne hadde i mange år sittet i styret i en frivillig stiftelse - som to ganger i året arrangerer brukttøysalg i nærmiljøet.

– Selv om dette er en fantastisk mulighet til ombruk og bærekraft, har vi sett de store ressursene det krever å gjennomføre slike arrangementer, sier Valdø.

Dessuten savnet de et løpende tilbud gjennom året.

– Vi har ønsket en effektiv markedsplass for nærmiljøet, som gjør det enkelt å ta med tøy og utstyr til barnehagen for levering, eller svippe innom for å hente noe man har kjøpt på vei til nærbutikken, sier Valdø.

Hun fortsetter:

– På større markedsplasser og i Facebook-grupper drukner tøyet, man får henvendelser fra kjøpere som aldri dukker opp for å hente, eller man må ordne med frakt som gjør det både dyrere og mindre miljøvennlig å handle brukt.

– Responsen fra barnehagene har vært enorm

Hvor stort er det potensielle markedet?

– I første omgang satser vi på barnehager, skoler og idrettslag, men ser at løsningen også kan benyttes på andre områder.

– Videre er det ønskelig å se på det internasjonale markedet, da fortrinnsvis land med de samme årstidene som Norge.

– Hvilke bevis har dere for at dere er på rett vei - så langt?

– Responsen fra barnehagene har vært enorm, og også flere kommuner har vist stor interesse for løsningen. Vi lanserte løsningen 1. september, og har i løpet av to måneder fått med oss over 200 barnehager og idrettslag.

– Dette betyr at i underkant av 20 000 foreldre nå har tilgang på løsningen.

– Hva blir den største utfordringen fremover?

– Vi er alle i fulltidsjobb ved siden av driften av La Vandre, så tid er absolutt vår største utfordring, sier Valdø.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!