Morten Sæthre, daglig leder i Lilbit, viser frem siste generasjon av selskapets gps-enheter for hund og katt. At mange kunder har vært ganske så misfornøyde med tidligere generasjoner er selskapet mindre opptatt av å fortelle om.

De første produktene ble kalt «ubrukelig dritt» av sure kunder, men det snakker ikke gründerne så mye om til folkeinvestorene

Lilbit håver inn millioner i folkefinansieringskampanjen for sine nye gps-enheter for hund og katt. Den omfattende kundekritikken mot tidligere produkter sier selskapet minst mulig om i prospektet. Sjefen Morten Sæthre mener at selskapet har lært.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken kunne Shifter fortelle om den fremgangsrike investeringsrunden til selskapet, og hvordan det nå setter ny norgesrekord i folkefinansering, i skrivende stund over 26 millioner kroner. Blant annet bruker Lilbit AS følgende hovedargument overfor småinvestorene på Folkeinvest:

«Allerede mer enn 30.000 enheter solgt i 67 land. Markedsaksept oppnådd.»

Men alt er ikke like entydig positivt hvis man begynner å se grundigere under panseret. For at det handler om salg av tre tidligere generasjoner av gps-enheter som selskapet har kjøpt inn fra Kina, og solgt under andre navn, er det derimot ikke like enkelt å finne ut av.

På et bilde av historikken til selskapet, lenger ned på siden, står de nevnt med sine opprinnelige navn «Kompis» og «Tail It Pet». Ytterligere litt informasjon får man fra de svar som gründer, daglig leder og hovedeier i Lilbit AS, Morten Sæthre, har gitt på spørsmål fra nysgjerrige investorer.

Det er først i disse svarene at de potensielle investorene kan finne ut at en av de tidligere inkarnasjonene av selskapet Lilbit, Tail It, har fått ganske så heftig kritikk fra kundene, særlig på nettstedet Trustpilot.

«Ubrukelig dritt»

«Styr for all del unna!!!!! Jeg kjøpte Tail IT pet for å bruke på hund. Det viste seg å bli den verste opplevelsen jeg har hatt som kunde noensinne!», skriver en irritert bruker på Trustpilot i februar 2020.

«Ikke gjør samme tabbe som meg, styr unna et elendelig produkt og et useriøst firma!», skrev en annen i mars 2019.

«Ubrukelig dritt Kjøpte en Tail it Kompis. Når den faktisk oppdaterte posisjonen viste den på det beste 100 meter feil, men ofte var det snakk om et avvik på flere kilometer.», skrev en tredje i april samme år.

«Bad experience. I bought the tail it pet tracker for my cat. It worked only once in a while; the app could hardly ever update the position of the tracker. … 40 euro down the drain», skrev en internasjonal kunde så sendt som i juli i år.

– Trustpilot er en klagemur for misfornøyde kunder. Men vi har også over 6000 fornøyde kunder av Tail It, sier Morten Sæthre til Shifter.

Levde ikke opp til forventningene

Han har heller ingen problemer med å innrømme at de tidligere generasjonene ikke har klart å leve opp til kundenes forventninger:

– Teknologien og det brukene forventet at den skulle gjøre, samsvarte ikke, erkjenner Sæthre.

– Det å ha sanntidssporing, aktiv og passiv modus parallelt i et produkt, ble for komplisert for de fleste. Dermed fikk vi klager på unøyaktig gps når enheten var i passiv modus og dårlig batteritid når den var i sanntidssporing. Det er det vi får vi løst med vår nye enhet, fortsetter han.

– Burde ikke det ha vært bedre opplyst om disse problemene i folkefinansieringskampanjen?

– Jeg synes heller ikke vi prøver å skjule noe. I diskusjonsforumet svarer jeg jo på direkte spørsmål om både tidligere produkter og kritikken på Trustpilot, fortsetter han.

Klokkestopp i 2017

I beskrivelsen av Lilbit-tilbudet står det heller ikke noe om at selskapet i sin spede begynnelse het Gator Norge og begynte virksomheten med å kjøpe inn produktene sine fra Kina, nærmere bestemt gps-sendere for hund og gps-klokker til barn.

Gator-klokkene fikk en god del oppmerksomhet i 2017 da viste seg at de hadde store sikkerhetshull. I desember 2017 krevde Datatilsynet at selskapet måtte stanse all behandling av persondata, noe som i praksis gjorde dem umulig å bruke.

– Vi forstår vedtaket og erkjenner at rutinene rundt vår behandling av personopplysninger ikke er i henhold til kravene fra Datatilsynet, sa Morten Sæthre, til Stavanger Aftenblad, den gangen i rollen som markedssjef i Gator Norge.

I dag sier han:

– Vi fikk jo rettet opp i det til slutt. Men den saken lærte oss to ting. At kvaliteten på produkter fra Kina ikke var den beste, og at vi ikke hadde hundre prosent kontroll på data fordi vi kjøpte inn et produkt som noen annen hadde laget.

– Det var en sterkt bidragende årsak til at vi har brukt de siste tre årene på å utvikle et helt nytt produkt selv der vi har full kontroll i alle ledd. Vi har også flyttet produksjonen tilbake til Norge. Det at vi kommer til å lagre all data på egne servere, vil nærmest være et konkurransefortrinn for oss, mener Sæthre.

– Men dette er jo noe som det fleste mener er en veldig god gründererfaring – å lære av sine feil. Hvorfor ikke bruke det nærmest som et konkurransefortrinn, i stedet for å si minst mulig om det?

– Vårt nye produkt representerer et så stort skritt fremover, vi har valgt å løfte frem mulighetene med det, fremfor å skrive om tidligere generasjoner av produktet, sier Sæthre.

Komplisert navnekabal

Går man i dybden som folkeinvestor går det dessuten an å finne informasjon om historien til selskapet om man laster ned dokumentet «Nasjonalt prospekt Lilbit AS», og om kritikken fra kundene.

For kunder og potensielle investorer er det ikke like lett å følge selskapets historikk. Laster man ned dokumentet «Nasjonalt prospekt Lilbit AS» fra Folkeinvests sider får man vite mye om teknologiutviklingen som funnet sted, litt om kritikken fra kundene, men ingenting om den kompliserte navnekabalen underveis på reisen.

Morselskapet Libit AS skiftet navn fra TeleG så sent som 23. august i år. TeleG ble startet i 2017 som et tingenes mobilselskap. Som mobiloperatør til produktene som ble solgt via det som da het Gator Norge overtok TeleG da også eierskapet til 100 prosent.

Gator Norge ble, som startet i 2016, skiftet i juni 2018 navn til Tail it Technologies AS og i august i år byttet selskapet navn nok en gang, nå til Lilbit ODM. Selskapet skal stå for produksjon av GPS-enhetene Lildog og Lilcat. I tillegg er navnet Tail it AS videreført i et nytt datterselskap som overtar rettighetene til de gamle produktene selskapet har solgt.

Sist, men ikke minst: Det er morselskapet Lilbit AS som eier merkevarene Lildog og Lilcat og abonnementstjenestene på produktene som datterselskapene selger. Det er dette selskapet som etter planen skal børsnoteres i 2023.

Bruker penger fra exit

Om Morten Sæthres selv får man vite at han er offiser og pilot og at han har startet og solgt Dine Hjelpemidler, som selger utstyr til funksjonshemmede, og at han har startet og fortsatt leder Ladelys AS.

Salget av Dine Hjelpemidler ga Sæthre penger han har hatt god bruk for i utviklingen av Lilbit. Utviklingsarbeidet har som sagt blitt møtt med stor interesse fra både Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

Forskningsrådet har over tre år bidratt med drøyt åtte millioner kroner i skattefunnmidler. Innovasjon Norge på sin side gitt støtte ved fire tilfeller på totalt 12,15 millioner kroner.

– Hver gang Innovasjon Norge har krevd egenandel har jeg lånt inn penger fra mitt investeringsselskap, i stedet for å vanne ut dagens aksjonærer, sier Sæthre.

Totalt har han lånt ut seks millioner kroner via investeringsselskap MSA Invest. I tillegg har styreleder Egil Tegnander lånt ut omtrent én million av private midler. Disse lånene blir i forbindelse med emisjonen hos Folkeinvest konvertert til aksjer.

Det betyr de to står for mer en halvparten av de prekomitterte midlene på ni-ti millioner kroner i emisjonen.

Emisjonen på Folkeinvest verdsetter Lilbit AS 129,7 millioner kroner før penger. Ifølge prospektet eier Sæthre, gjennom MSA Invest, 80,05 prosent av Lilbit AS før emisjonen. Det betyr at i kroner har verdien på Sæthres eierandel er drøyt 100 millioner kroner.