FINANSIERING

De avslører pandemiens permanente påvirkning, og har planen klar for å bygge bedre byer

Oppstartsselskapet Plaace systematiserer unik data om bygulvet. Det har vekket interessen til kunder av alle størrelser, og nå kaster investorene seg på.

Tobias Martinsen (CMO), Peder Søholt (CTO), produktsjef Marthe Prestegaard, og Snorre Jordheim Myhre (CEO) i Plaace.
Publisert

Oppstartsselskapet Plaace er et produkt av det første akseleratorprogrammet til Antler på norsk jord. Selskapet ble stiftet under den første pandemibølgen, og gjennom de påfølgende utviklet gründerne Tobias Martinsen (CMO), Peder Søholt (CTO) og Snorre Jordheim Myhre (CEO) en tjeneste som systematiserer data om det såkalte bygulvet.

Produktet omfatter alt fra bevegelsesmønster til informasjon om hva og hvor mye som kjøpes i gitte områder. Denne innsikten kan for eksempel brukes til å matche ledige butikklokaler med de beste leietakerne.

Da Plaace hentet penger høsten 2020 hadde oppstartsselskapet et såkalt «minimum viable product» (MVP) på plass og et pilotprogram med store kunder som eiendomsutvikleren Heimstaden innenfor døra. Senere har de gått ut i markedet med en gratisversjon av tjenesten, og på sensommeren i fjor lanserte Plaace den betalte utgaven som selskapet skal tjene penger på.

Med den har Plaace sikret omkring 20 betalende kunder og tilhørende abonnementsinntekter. Blant dem er det et stort spenn; konserner som Posten, Møller Eiendom og Cushman & Wakefield; retailere som Jernia, og offentlige kunder som Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Ting tar jo lenger tid enn man forventer. Ifølge planen for halvannet år siden skulle vi nesten vært enhjørning nå. Men aktivitetsmessig har vi gjort det meste av det vi planla, og vi har skapt et produkt som genererer millionomsetning fra fornøyde kunder, sier daglig leder Jordheim Myhre.

I planen som ble lagt for halvannet år siden, lå det at kontoen skulle gå tom i vår. Som sagt, så gjort. Derfor brukte Plaace årets første kvartal på å snakke med investorer. Nå har selskapet hentet 16,3 millioner kroner i frisk kapital.

Bygger tilhengerskare

Mesteparten kommer fra de nye eierne Obos Ventures og Schibsted-eier Blommenholm Industrier, samt investeringsselskapet Vater.

Askeladden-partnerne Nicolai Bauer og Lasse Smedvig deltar også, sammen med den tyske engleinvestoren Konstantin Oetker. I tillegg skyter flere eksisterende investorer inn mer kapital.

Bli bedre kjent med investorene og søk blant 140 andre i Shifters database

– Helt fra oppstarten har vi likt å bygge en tilhengerskare. Vi har hele tiden prøvd å mobilisere folk som er tjent med å bruke produktet, sier Jordheim Myhre.

Det mener han de har fått til. Obos trenger informasjon om hvordan de best utnytter bakkeplanet i sine boligblokker, som er øremerket næringsvirksomhet. Blommenholm Industrier har gjennom linken til Schibsted dybdekunnskap om markedsplasser. Askeladden er stadig på jakt etter de beste lokasjonene for sine billigkonsepter, enten det er snakk om hurtigfrisør, massasje, kjapp pizza, tannlege eller spillbar.

– Det er jo ikke slik at man ikke har jobbet datadrevet og innsiktsbasert til nå, men det er ingen tvil om at det har vært mye nettverk, magefølelse og erfaring i denne bransjen. Så det gir oss muligheten til å treffe mer riktige og gode beslutninger, sier Lars Iver Strand i Obos.

Pandemiens påvirkning

At pandemien medførte brudd i en del mønster og endret atferd, påvirket ikke Plaace negativt, ifølge Jordheim Myhre.

– På ett vis kan man si at plattformen har vært enda mer relevant, for det har gått så mye opp og ned innen handels- og serveringsmarkedet. Det har vært større behov for å «tracke» det for brukerne våre.

Ifølge Plaace sin data har aktivitetsnivået faktisk ikke gått noe særlig ned innen verken eiendom eller handel underveis i pandemien. Tvert imot har handelen økt, særlig på kjøpesentre og utenfor bysentrum. Innen servering har det naturlig nok vært mer ujevnt.

– Men det har vært veldig mye posisjonering. Bare se på hvor mange aktører som har stått klare for å åpne i kjølvannet av korona, påpeker Jordheim Myhre.

Tyskland og Storbritannia neste

Nå jekker Plaace opp ambisjonene. Pengene som er hentet inn skal primært brukes på å utvide organisasjonen; det skal ansettes alt fra tekniske ressurser til folk innen analyse, markedsføring og kundeservice.

Samtidig planlegger selskapet å utvide virksomheten til flere markeder, i første omgang Tyskland og Storbritannia.

– Det er såpass store markeder og det skjer mye der. Dynamikken i markedene er ganske lik som i Norge og det er en grei konkurransesituasjon, sier Jordheim Myhre.

Samarbeid i sentrum

Han trekker også frem et samarbeid de har med Telia om mobildata, som trekker dem i retning de markedene hvor telekomselskapet allerede opererer. Dermed er Sverige høyaktuelt, hvor også deres nye eier Obos er til stede.

– Ulempen med det, med internasjonale VC-øyne, er at det er litt likt det norske markedet. Man får ikke så mye igjen for investeringen i datasett og ny markedsoperasjon.

– Er det ikke en svakhet å være så avhengig av en tredjepart, som i tilfellet med Telia?

– Vi har flere andre alternativer. Unacast (norsk startup, journ.anm), for eksempel, har datasett i hele Europa. Det handler mer om at vi har et veldig godt samarbeid med Telia.

Neste runde

Pengene skal vare i halvannet år. Deretter sikter Plaace på en større investeringsrunde med internasjonale venturekapitalister.

Allerede i denne runden meldte flere internasjonale aktører sin interesse, ifølge Jordheim Myhre.

– Mange er klare for neste runde. Den typiske tilbakemeldingen deres nå, var at de gjerne vil se at det funker i et annet marked også.

Det skal helst skje mot slutten av året eller starten av neste år, ifølge gründeren.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*