MEDIA

Dansk podkast-startup henter en halv milliard kroner fire år etter oppstart

Finansieringen «vil påvirke» investeringene som gjøres i norske profiler og innhold.

Daglig leder i Podimo Norge, Fride von Porat.
Publisert Sist oppdatert

Danske Podimo, en abonnementstjeneste for podkaster og lydbøker, har sikret totalt 44 millioner euro fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), HighlandX og Chr. Augustinus Fabrikker. Summen tilsvarer 499 millioner norske kroner.

Det går frem av en pressemelding fra selskapet. 

Podimo tilbyr flere norske podcaster som en del av abonnementstjenesten. For det norske markedet vil finansieringen påvirke investeringene som gjøres i norske profiler og innhold, ifølge daglig leder i Podimo Norge, Fride von Porat.

– Investeringsbeløpet gjør det mulig for Podimo å fortsette vår sterke vekstkurve, samtidig som vi retter selskapet mot lønnsomhet, sier Morten Strunge, administrerende direktør i Podimo. 

– Vi jobber for å skape en solid forretningsmodell som sikrer suksess for alle involverte i lydunderholdningsbransjen. 

Siden lanseringen i Danmark i 2019, har abonnementstjenesten utvidet til syv markeder og økt abonnentbasen med over 80 prosent i 2023. Selskapet har i dag over 220 ansatte fordelt på 20 forskjellige land.

Brukerne lytter gjennomsnittlig 20 timer månedlig, ifølge selskapet. 

Podimo markedsfører seg som en helhetlig plattform for innholdsskapere, og utnytter lyttedata og ekspertteam lokalt for å hjelpe skaperne med å utvikle formatet, dyrke programmets publikum og skaperens fanbase. 

Podimo er den første podkastappen som tester funksjoner som «samtalebasert søk», en brukervennlig chatbot som hjelper lyttere med å oppdage sin neste favorittpodkast eller lydbok. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.