-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
utdanning
Da professoren ble flomfast på hytta, kom han på ideen: Nå retter han eksamener med AI-hjelp
Professor Olav Tenstad ved Universitetet i Bergen har utviklet en AI-løsning som skal effektivisere retting av eksamener og forbedre eksamenstilbakemeldinger.
– Dette semesteret tester vi løsningen som beslutningsstøtte i sensurarbeidet på medisinstudentenes eksamen, sier professor Olav Tenstad ved Universitetet i Bergen (UiB).
Han presiserer at sensur og karaktersetting er et menneskelig ansvar, og at ingen karakterer settes automatisk.
Han viser oss inn i et tomt forelesningslokale der det bruker å være fullt av medisinstudenter, vegg-i-vegg med Haukeland universitetssjukehus. Nå gjør studentene de siste forberedelsene på lesesalene før avsluttende eksamen.
Tenstad har selv ansvar for 200 studenter ved Institutt for biomedisin ved Det medisinske fakultet her.
Han tar oss med tilbake til sensommeren 2023. Da ble han flomfast på hytta i én uke, og fikk tid til å reflektere. Tenstad hadde merket at sensur og eksamensbegrunnelser spiste opp feriedagene hans, og ønsket å endre dette.
Mer enn en bokstavkarakter
Tenstad brukte den ekstra tiden på hytta til å begynne å lage et system for at studentene skulle få mer enn bare en bokstavkarakter, men også se an hvordan de lå an i forhold til de andre studentene på de ulike emnene.
Fra hyttekontoret startet Tenstad med et Python-skript, hjulpet av kunstig intelligens. Han ringte svigersønnen Christian Bru, som hadde erfaring med AI-utvikling fra Tietoevery.
Fire måneder senere var prototypen klar for testing. Den kunne vurdere og gi tilbakemeldinger på studentenes kortsvaroppgaver.
– Studentene likte det. Særlig fordi de er vant med å få veldig lite tilbakemeldinger på sine besvarelser, sier Tenstad.
Duoen etablerte selskapet Fjordbyte, hjulpet av Vestlandets Innovasjonsselskap. Deretter kom også Erik Røed og Ole Magnus Broch Tenstad med i kjerneteamet. Målet for selskapet er å videreutvikle og kommersialisere løsningen.
Støtte og entreprenørprogram
Fjordbyte har fått 825.00 kroner i utviklingsmidler og intensivmidler fra UiB. Selskapet har også deltatt i TILT – et entreprenørskapsprogram for forskere.
Målet til Fjordbyte er både å effektivisere sensur-jobbingen med å bruke AI som beslutningsstøtte og gi studentene mulighet til å få umiddelbare læringsfremmende tilbakemeldinger.
Slik det er i dag kan studentene kreve å få begrunnelse for karakteren og dette er noe som er vanlig å gjøre, som fører til stor belastning for underviserne.
– Og det arbeidet faller ofte på meg, i tillegg til selve sensureringen, sier Tenstad.
– Jobber beinhardt
– Vi jobber beinhardt for å rekke over alt, og det gjelder å prioritere tiden nå i startfasen, sier Tenstad.
Han deler nå tiden sin mellom studentene, forskning og oppstartsselskapet.
– Det er arbeidsomt, men gøy. Jeg slipper å tvinne tommeltotter, sier Tenstad.
Målet med teknologien, foruten å effektivisere sensur-oppgavene, er krystallklart.
– Vi ønsker å frigjøre tid til å gi studentene en læringsopplevelse som AI alene ikke kan tilby.