Creaza står bak flere digitale læremidler som inviterer elever og lærere til å lage digitale fortellinger, podkaster, filmer, tankekart og presentasjoner, med mer.

Creaza mener de fant den perfekte balansen mellom «ed» og «tech»

Edtech-selskapet har nesten tredoblet teamet etter at trafikken eksploderte i fjor. Nå fyller de opp med 12 millioner kroner til videre vekst.

Publisert Sist oppdatert

Creaza ble startet allerede i 2007, men kanskje var det norske edtech-selskapet litt forut for sin tid, forteller daglig leder Carl Morten Knudsen, også utdannet lærer.

Selskapet hadde planer om å vinne verden, og det relativt fort, men nå ser Knudsen tilbake på et tiår fylt av mange opp- og nedturer, og lenge gikk det også sidelengs.

– Vi har endret strategien vår for å vokse nå, sier han, og viser til at de som nybegynnere blant annet var altfor teknologi-orienterte i møte med brukerne.

– Teknologi er bra, men det må ikke bli en barriere for læreren, sier Knudsen.

Nå utvikler Creaza produktet i et enda tettere samarbeid med dem.

– Det er en vanskelig balansegang, som også er kjempeviktig i vårt segment, å vite hvor mye "ed" og hvor mye "tech" du skal være. Du må utnytte teknologien for få ut mulighetene som ligger i pedagogikken. Det er helt avgjørende, sier Knudsen.

Hentet 12 millioner kroner

Creaza står bak flere digitale læremidler som inviterer elever og lærere til å lage digitale fortellinger, podkaster, filmer, tankekart og presentasjoner, med mer.

De har ifølge Knudsen 50 prosent markedsandeler i den norske grunnskolen og cirka 30 prosent markedsandeler i Sverige, i tillegg til kunder i videregående skole.

Nå har selskapet fylt opp med 12 millioner kroner i frisk kapital for å styrke posisjonen i Norden. Pengene kom fra eksisterende aksjonærer som Inspera Gruppen, Stellanor og Honningkrukka. Aschehoug er også på eiersiden.

Knudsen forteller at de for tre år siden også begynte å utvikle innhold som dekker alle mål i læreplanen, slik forlagene gjør. Mange edtech-selskaper leverer derimot mer spesialiserte løsninger og apper, for eksempel i lesing og regning.

– Vi skiller oss også ut ved at eleven får være en kreativ produsent i egen læring.

Han mener de i tillegg er en "match made in heaven" med den nye læreplanen i Norge, som nettopp fokuserer på dybdelæring og å være nysgjerrig og undrende.

– Der har det digitale mye å spille på, sier Knudsen.

Dobbel bruk

Selskapet har det siste året vokst fra å være seks til 16 ansatte, herunder utviklere og lærere som utvikler innholdet til tjenesten.

Det har stadig gått fremover i edtech-markedet, forteller Knudsen, men det eksploderte etter 12. mars i fjor.

– Vi så dobbel bruk med en gang skolene stengte, og vi hadde aldri hatt mer trafikk, samtidig som flere av oss var hjemme med barn, sier han.

Creaza skal nå fokusere hundre prosent på Norge og Sverige i en periode, men etter hvert spisse produktet til engelskspråklige land - så fort «det kan fly uten en stor salgsorganisasjon på bakken».

Kanskje allerede i 2022, røper han og legger til:

– Produktet må kunne stå godt på egne ben og være enkelt å ta i bruk. Du må også ha en veldig god onboarding av lærere og elever og en god support-tjeneste.

Et utvalg av de ansatte i Creaza i de nye lokalene sentralt i Oslo. Daglig leder Carl Morten Knudsen til venstre.

Økte inntektene

Creaza flyttet i fjor inn i lokaler sammen med edtech-aktører som ovennevnte Inspera, som står bak en ledende digital plattform for testing og vurdering i skolen, i tillegg til den internasjonale aktøren Wevideo og norske Kikora.

Sistnevnte har utviklet et populært matematikk-læremiddel til bruk i skolen.

– Dette utgjør godt over hundre mennesker som jobber med edtech hver dag, noe som gir oss veldig gode muligheter til samarbeid, men også sparring og forståelse, sier Knudsen.

Selskapet gjorde i fjor et inntektshopp fra 9,3 millioner kroner til 11,8 millioner kroner. Resultatet endte i 2020 på knapt en halv millioner kroner.