Norge-sjef Stine Trygg-Hauger på Clas Ohlsons nye lager på Slependen.

Clas Ohlson lot seg overbevise: Nå vil de styrke nettbutikk-samarbeidene

Har solgt dingser via nettpartnere i Norge, Sverige og Danmark. Det ga mersmak.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom høsten har Clas Ohlson inngått samarbeid med ulike nettbutikker i både Norge, Sverige og Storbritannia.

De første månedene har gitt gode resultater, og nå vil den svenske alt-mulig-kjeden styrke og utvide denne modellen.

Fra september fikk for eksempel kunder av norske Kolonial.no utvidet vareutvalget med omtrent 200 Clas Ohlson-produkter. Nå inneholder én av ti handlekurver hos dem slike varer. Tallene er riktignok godt hjulpet av at julehandelen er i gang.

– Vi har hatt høye forventninger til samarbeidet med Kolonial.no og resultatet etter så kort tid viser at kundene setter pris på økt tilgjengelighet på våre varer. Det at smarte Clas Ohlson-varer finnes i en av ti handlekurver etter bare to måneder bekrefter at dette samarbeidet virkelig forenkler hverdagen for kundene våre, sier Stine Trygg-Hauger, adm. dir. i Clas Ohlson Norge i en pressemelding.

Tilsvarende samarbeid ble i fjor inngått med svenskenes svar på Kolonial, MatHem, og et pilotprosjekt er nylig gjennomført sammen med Amazon i Storbritannia.

I november inngikk de også et strategisk samarbeid med den digitale lagringstjenesten Vinden.

Utvider fortløpende

I halvårsrapporten til Clas Ohlson, som ble offentliggjort onsdag, understrekes det at mesteparten av handelen foregår i varehusene. De nye samarbeidene omtales likevel som et "viktig fokusområde".

"Vi har til hensikt å utvide vårt vareutvalg og skalere opp denne businessen," heter det i rapporten.

– Det er full klaff, både for oss og for kunden. Vi har siden oppstart lagt til nye produkter både tilpasset sesong og etterspørsel. Det er tydelig at utvalget fra vårt sortiment på Kolonial.no er en suksess og vi vurderer fortløpende en utvidelse av sortimentet på Kolonial.no, sier Trygg-Hauger.

Også Kolonial-gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas er fornøyd med samarbeidet.

– Det er gøy at våre kunder setter så stor pris på å kunne få varer som ikke er naturlige å finne i tradisjonelle dagligvarebutikker. Julelys, pepperkakedeig, middag og ladekabler viser seg å være en veldig god match, sier han.

Clas Ohlson-samarbeidet var kun et av flere grep Kolonial.no vil ta for å lokke kunder til tjenesten sin. Selskapet jakter fortløpende nye vertikaler, fortalte Munthe-Kaas til Shifter tidligere i år.