exit

Celsia solgt for tresifret millionbeløp: – Vi er veldig stolte. Nå feirer vi med skitur og en pils 

Kjøperen ISS er majoritets-eid av Deutsche Börse AG.

Fjellfeiring: Gründere og lederteam feirer med skitur på Norefjell, fra venstre gründerne Morten Hillbom, Petter Reistad, Cathrine Dehli, produktsjef Anders Habostad, foran leder for forskning og utvikling Issaaf Kattan. Salgsleder Natalia Müller var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Publisert Sist oppdatert

Aksjonærene i Celsia, med gründerne i spissen, har inngått en avtale om salg av selskapet til ISS-Corporate som er en del av Institutional Shareholder Services (ISS). 

Gründerne eide til sammen 60 prosent av selskapet og bekrefter at selskapet er solgt for et tresifret millionbeløp.  

Shifter snakker med gründer Petter Reistad kort tid etter at salgsnyheten er ute. 

– Gratulerer, hva føler du nå? 

– Jeg er veldig stolt og giret for det som kommer. Det er veldig sterk konkurranse på markedet, og det haster med å komme oss ut i de store markedene i Europa. Dette blir vår måte å få det til på. Med ISS får vi tilgang til en stor kundegruppe med mange av verdens største selskaper og en veldig sterk støtte i ryggen. Nå har vi satt punktum for den første fasen for selskapet og er klare for aggressiv internasjonal ekspansjon.

– Hvordan kom salget i stand? Har dere vært i dialog med flere? 

– Vi skulle egentlig bare hente penger til videre vekst og vurderte ulike alternativer for å hente venture-kapital. Plutselig begynte vi å få oppkjøpstilbud – tilbud som bare ble bedre og bedre jo lenger tid vi brukte på å tenke på det. Da begynte vi å vurdere det seriøst. Skal man vinne et hyperkompetitivt marked som skapes i hele Europa og veldig snart verden, må man ha riktig rigg på plass. Det alternativet vi har valgt nå er uten tvil det mest spennende for mulighetene våre. 

Fornøyd gründer-trio: Salgsprosessen har gått over et par måneder. Onsdag denne uken signerte de avtalen og torsdag ble det offentliggjort, fra høyre Morten Hillbom, Petter Reistad og Cathrine Dehli.

– Hva kan du si om avtalen? 

– Det var godt over hva selskapet tidligere er blitt verdsatt til. Vi har solgt for et tresifret millionbeløp. Jeg kan si det klassiske – alle parter er veldig fornøyde. Dette har vært en beslutning drevet av et samstemt styre, der investorer og gründere kan stille seg bak tilbudet vi endte opp med. Jeg sitter med en følelse av at både kjøper, selger, ansatte og gründere er fornøyde. 

– Hvordan feirer dere? 

– Vi feirer stort! Helt tilfeldig så er vi på kvartalssamling på Norefjell nå. Både jeg og flere av de ansatte er tidligere langrennsløpere, så det blir nok en lang skitur senere i dag, før vi dundrer løs på afterski. 

– Du sier at første fase av selskapet nå er over. Hvordan vil du oppsummere første fase? 

– Den har vært helt rå. Vi har gått fra null til mer enn ti millioner i årlige gjentakende inntekter og landet utrolig sterke navn som kunder, inkludert Storebrand, Entra og Aker. Vi har kunder i 12 land og har særlig greid å skape en solid merkevare i Norge og i Norden, som utstråler kvalitet og som folk stoler på. 

– Hva er planen videre nå? Blir dere med videre? 

– Alle blir med videre, inkludert gründere og ansatte. Vi skal umiddelbart skalere opp produktteamet med 50 prosent og samarbeide tett med salgsapparatet til ISS. ISS satser tungt på bærekraft og Celsia vil være spydspissen i denne satsingen. De store vinnerne i denne transaksjonen er kundene våre.

Søker banebrytende løsninger 

ISS er majoritets-eid av Deutsche Börse AG og er verdens ledende leverandør av løsninger for selskapsstyring og ansvarlige investeringsløsninger.

– Som selskaper over hele verden søker banebrytende løsninger og tjenester som svar på et raskt skiftende regulatorisk landskap, er ISS-Corporate glade for å svare på disse kravene gjennom denne transaksjonen, sier Marija Kramer, leder for ISS-Corporate. 

– Vi ønsker Celsia-teamet velkommen til ISS-Corporate-familien og ser frem til å fortsette å tilby våre kunder bransjeledende løsninger som omfatter bærekraft, styring, kompensasjon og cyberrisiko.

– Med dette spranget posisjonerer Celsia seg for videre sterk vekst gjennom ISS sin betydelige kundebase og brede partner nettverk, forteller Anders Østensvig i DNB Ventures som var hovedinvestor da Celsia hentet kapital i september 2022.

Den gangen ble selskapet verdsatt til 100 millioner kroner.

– Når reisen nå ender etter kun 20 måneder er det med en blanding av vemod og glede. Samarbeidet med gründerteamet har vært svært godt, og det har vært inspirerende å jobbe med så flinke mennesker. Samtidig ser også vi hva det vil bety for selskapet å få en sterk industriell eier, så gründerne har hatt vår fulle støtte til salgsprosessen, sier Østensvig til nettstedet.

Celsia gjennomførte allerede i 2022 et omfattende pilotprosjekt, der flere av DNBs kunder fikk tilgang til Celsias løsninger for bærekraftsrapportering. Siden da har DNB og Celsia samarbeidet tett, både kommersielt og som Celsias største investor.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Jeg er imponert over engasjementet så mange i DNB har vist for oss, fortsetter Reistad. Vi har blitt invitert med på arrangementer, linket opp med relevante team og ressurspersoner i selskapet, og hatt finansdirektør Ida Lerner direkte involvert som vår «executive sponsor» for samarbeidet.

Sender staffetpinnen videre

Nå gir DNB, som har vært største eier i Celsia siden 2022, stafettpinnen videre til ISS-Corporate. Andre investorer i selskapet er blant andre Sparebank 1 SR Bank, Bonheur, RunwayFBU, Firda og Startuplab.

Celsia har blant annet Entra, Aker og Storebrand på kundelisten som for tiden er på mer enn 300 selskaper.

Ifølge ISS sparer enkelte selskaper opp mot 80 prosent, sammenlignet med konvensjonelle tilnærminger til rapportering, i en prosess som er anslått av EU til å koste selskaper 320 000 euro per år. 

Ved midten av 2027, når rundt 50 000 selskaper i EU- og EØS-området må implementere rapporterings-krav, anslås de samlede rapporteringskostnadene å være 9,9 milliarder euro, hvorav 10 prosent forventes å gå til SaaS-leverandører.