Sykkel

Bylastesykkel-gründere har investert tungt i økt kapasitet - nå får de betalt for pengebruken

De brente millioner på nye sykler, men storsatsingen ga Whee dobbelt så mange kunder og et grunnlag for neste steg. – Vi har knekt en kode, sier gründeren. 

Storfornøyd: (f. v.) CEO Cathrine Movold og CPO Kari Anne Solfjeld Eid smiler begge bredt over utviklingen i selskapet så langt i år
Publisert Sist oppdatert

På overflaten kan 2022-regnskapet til sykkelstartupen Whee tyde på et utfordrende år, men i realiteten ser det nå ut til å ha vært startskuddet for en kraftig vekst.

Siden samme tid i fjor har antallet kunder som benytter seg av sykkelabonnementstjenesten nemlig gått fra 147 til 297. Det betyr at selskapets Oslo-drift er lønnsom. I tillegg rapporterer selskapet om en dramatisk vekst i ventelistene.

– Alle pilene peker i riktig retning, sier daglig leder, Cathrine Movold.

«Planlagt» millionunderskudd

Fjorårets regnskap viste altså et driftsunderskudd på hele 7,8 millioner kroner. 

Movold forklarer imidlertid at underskuddet var nødvendig for å finansiere de investeringene som nå bidrar til vekst.

– Vi er bare tre år gamle og det er ikke unormalt å ha et negativt resultat de første årene, påpeker Movold.

Driftsunderskuddet skyldes store investeringer i sykler, større team, merkevare og annen forretningsutvikling. 

– Syklene er en betydelig investering for oss. Som oppstartsselskap har vi begrenset tilgang til lånefinansering.  Derfor har vi måttet bruke mye egenkapital, forklarer Movold.

Med flere sykler har de altså muligheten til å leie ut til flere. Likevel er det fortsatt 158 personer som står på venteliste

Whee fikk finansielle muskler etter en vellykket kapitalinnhenting på 9,3 millioner kroner mot slutten av 2022, der Katapult var en av de største investorene.

– Jeg vil si at det alltid har gått bra, men at vi har blitt litt mer robuste, sier Movold.

– Vi har knekt noen koder, sier gründer og produktsjef Kari Anne Solfjeld Eid.

– Stor betalingsvilje

Innkjøpene og økningen i antall kunder ser ut til å gi avkastning i form av inntekter.

Forrige måned genererte selskapet en samlet inntekt på 516.345 kroner. Til sammenligning hadde selskapet en månedlig inntekt på 139.300 kroner samme måned i fjor.

Dette utgjør en økning på rundt 270 prosent, og det er med andre ord all grunn til å glede seg over 2023-tallene.

Ifølge Movold har de også klart å redusere driftskostnadene.

– Vi ser at segmentet vi tilbyr er voksende, og det er stor betalingsvilje, sier Movold. 

Dette er Whee

  • Ble startet opp i 2020. 
  • Er en sykkelabonnenttjeneste.
  • El-syklene man kan leie hos dem skiller seg fra endre ved å større plass til last. 
  • Whee eier 320 slike sykler i Oslo og leier ut til 297 kunder i hovedstaden.
  • CEO er Cathrine Movold. CPO og gründer er Kari Anne Solfjeld Eid. 
  • Startupen er en av 50 nominerte som har blitt plukket videre ut til å vinne European Startup prize. 
  • Regnskapet for i fjor viste et underskudd på 7,8 millioner og en driftsinntekt på litt over tre millioner.

– En familiesykkel

Movold og Eid mener også at veksten kan tilskrives økende interesse for lastesykler som et alternativ til biltransport i byen.

Syklene skiller seg fra andre el-sykler ved å ha større lastekapasitet, som muliggjør transport av passasjerer og matvarer mens man navigerer gjennom byens gater.

– Det er stor betalingsvilje. Mange av våre kunder er opptatt av å leve mer klimavennlig, men driveren er den effektive hverdagstransporten, forteller Eid og legger til:

– Det er en familiesykkel, og fungerer mer som en bilerstatter.

Plass: Bakpå er det blant annet plass til passasjerer.

Leie istedenfor å eie

Whee tilbyr altså abonnement for fler-måneders utleie, og tar ansvar for alt av reparasjon og vedlikehold. 

– Hvorfor tror dere folk velger å leie syklene fremfor å kjøpe de selv?

–   Å kjøpe tilsvarende sykler som privatperson vil koste over 70.000 kroner. I tillegg kommer usikkerheten om hvorvidt det vil være verdt det i det lange løp, påpeker Eid. 

De tror nettopp trenden om å leie fremfor å eie vil fortsette:

– Kundene trenger ikke bekymre seg for service, forsikring eller bytte til vinterdekk. Så vi passer veldig til den generasjonen som vil ha det så problemfritt som mulig, sier Eid. 

Bysykkel: Whee-syklene skiller seg fra de andre el-syklene ved at de kan ta mer last.

Sikter mot europa 

Per i dag er sykkeltjenesten kun tilgjengelig i Oslo. Movold og Eid har imidlertid store ambisjoner om å ekspandere til Europa. 

Movold tror potensialet kan være større utenlands:

– Vi kan ikke erstatte bilen på Røros for eksempel. Det er noen forutsetninger som gjør at man trenger bil mange steder i Norge og det anerkjenner vi, understreker hun. 

Sykkelverkstedet: Whee har blant annet verksted på Thorsov i Oslo. Sykkelreparatør Saška Anicic i bildet.

– Vi er interessert i å konkurrere der vårt verdiforslag ikke må subsidieres, men der vi åpenbart er konkurransedyktige mot bil, sier Eid.

Blant annet ser de et stort vekstpotensial i byer som Paris og London, der biltrafikk fører til mye kø. 

– Det er så utrolig ineffektivt å bruke to tonn med plast og metall for å transportere stort sett bare ett menneske, sier Eid.

Selskapet er for tiden derfor i gang med en folkefinansiering i håp om å hente inn frisk kapital til å ta ut markedspotensialet i Oslo og internasjonalt

– Hvor avhengig er dere av folkefinansieringen?

– Det er ikke for å drifte her i Oslo, understreker Eid og legger til:

– For å kunne ta ut det potensialet som ligger ute i markedet trenger vi økt egenkapital for å utvide flåtefinanseringsavtaler, og vi må investere mer i egen organisasjon, utvikling og innovasjon.

De mener nettopp folkefinansiering blant annet kan gjøre de mer synlig for flere kunder. 

– Det er gode synergier mellom folkefinansiering og synlighet for tjenester som er rettet mot private forbrukere, enten gjennom direkte salg eller via bedriftsavtaler, sier Eid.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.