ai

Boost.ai rykker opp til «global leder» i Gartner-kåring

AI-selskapet Boost.ai er anerkjent som en «Leader» i Gartner Magic Quadrant for konversasjonell AI, som det eneste selskapet som har rykket opp i lederkategorien i år. 

Jerry Haywood er CEO i Boost.ai

Det norske AI-selskapet Boost.ai har tatt et stort steg på den globale scenen. I den ferske 2025-utgaven av den anerkjente «Gartner Magic Quadrant for Conversational AI Platforms» har selskapet rykket opp i «Leaders»-kategorien.

Det løftes frem som en milepæl for selskapet som startet med å utvikle en AI-agent for norsk banksektor og nå håndterer milliarder av kundedialoger for globale merkevarer.

– Jeg er utrolig stolt over å kunne dele at Boost.ai er den eneste leverandøren som har beveget seg inn i lederkvadranten i år, skriver administrerende direktør Jerry Haywood i en kunngjøring.

Klatringen har skjedd raskt. For tre år siden ble selskapet definert som en «Niche Player» av Gartner. For to år siden tok de steget opp til «Challenger». Nå er de altså i toppsjiktet sammen med de globale gigantene.

Ifølge Haywood representerer anerkjennelsen tilliten fra kundene, det harde arbeidet fra teamet, og selskapets visjon om at konversasjonell AI skal være mer enn bare automatisering.

«Vi har gått fra å være en nordisk underdog til å bli en global leder, og denne anerkjennelsen validerer alt vi har bygget mot: en plattform som redefinerer hva som er mulig innen konversasjonell AI», fortsetter han.

Det er gratis for selskaper å bli omtalt i Gartners oversikt. Selskaper som kjøper tjenester og analyser av Gartner, ofte for betydelige beløp, skal på denne måten få innsikter som kan løfte dem i kåringene.

Ardoq-gründer Erik Bakstad har tidligere fortalt om hvordan Ardoq posisjonerte seg for å bli leder i sin kategori: