sport

Bergenser lanserer offisiell Argentina-klokke

Mens andre feiret at Lionel Messi endelig vant sitt etterlengtede VM-gull, la gründer Paal Friele Grung en plan.

Paal Friele Grung på kamp med Diego Maradonas tidligere klubb, Boca Juniors, i forbindelse med at han var i Buenos Aires for å rigge til for levering og lansering av VM-klokken fra Berg Watches.
Publisert

«Det hadde vært gøy å lage en klokke på dette,» tenkte bergenseren bak Berg Watches da Argentina hadde fått senket Frankrike i den avgjørende straffesparkkonkurransen.

Shifter har tidligere skrevet om gründer Paal Friele Grung som først ble kjent her i Shifter for å ha lansert verdens første ur med rem av lakseskinn. Siden har han laget klokker for flere sportsklubber. Via kontakter på LinkedIn fikk han denne gangen en dialog med det argentinske fotballforbundet. De tente på ideen, og lot nordmannen og hans selskap få en global lisens på en VM-klokke med Argentina-design.

– Vi er jo langt billigere priset enn veldig mange av de andre merkene som lager klokker for fotballag. I et land som Argentina er det en fordel, tror Paal Friele Grung.

Foto med spillere

Lisensen gir Berg Watches lov til å selge Argentina-klokker over hele verden. Det følger også en viss markedsføring via forbundet, og nylig la argentinerne ut en nyhetsmelding om klokken på sine nettsider. Fremover skal de ifølge Paal Friele Grung synliggjøre det norske gründerproduktet i sosiale medier.

– Vi har hatt en litt rolig lansering nå, men skal legge inn mer muskler utover våren. Det blir spennende å se hva som skjer når det pushet fra forbundet kommer. I mars skal vi også ha en fotoseanse med noen av spillerne, sier Berg-sjefen.

– Med Messi?

– Ikke alle spillerne, da. Bare noen.

Fans over hele verden

Selv om Lionel Messi ikke skulle dukke opp med et norskdesignet ur på armen, har Paal Friele Grung klokkertro på at potensialet er stort. Foreløpig dreier det seg om 9999 kvartsklokker og 2022 automatiske klokker.

– Det er argentinske fans over hele verden. Noen av verdens største befolkninger anser seg som «argentinere» fotballmessig. Vi skal lansere i både Bangladesh, Indonesia og Kina, sier han.

Salget vil skje både via egne nettsider og gjennom egne salgskanaler som er nærmere knyttet til forbundet. Dersom Berg klarer å selge ut alle klokkene, vil det nå i første omgang bety en omsetning på rundt 36 millioner kroner. Samtidig tror han en suksess med det første partiet med klokker kan gi et videre samarbeid med flere aktører i Argentina – for eksempel med både managere og enkeltspillere som mulige merkevarer.

Kommersiell strategi

Ifølge pressemeldingen fra det argentinske fotballforbundet er klokke-avtalen en del av et arbeid med å ta merkevaren «argentinsk fotball» ut i verden etter VM-seieren. I meldingen beskrives samarbeidet som en «milepæl».

– Vi er glade for å kunne jobbe sammen om å utvikle kommersielle aktiviteter som styrker merkevaren vår, sier markedssjef i det argentinske fotballforbundet, Leandro Petersen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!