Regnskap

Askeladden & Co-utfordrerne i Artapluss lanserer regnskapsbyrå

Ardan skal revolusjonere regnskapsbransjen og tilby bedre styringssystemer med data og innsikt.

Bernhard Rostad er gründer i regnskapsbyrået Ardan
Publisert

De Stavangerbaserte startup-byggerne i Artapluss har bestemt at det Norge trenger nå, er et nytt regnskapsbyrå.

Derfor ble Ardan lansert sist uke med Hans Bernhard Rostad som gründer, og Artapluss som bakspillere. Startupfabrikken står bak flere konsepter, blant annet Mano Pizza, mathallen Food Family og tannlegetjenesten Mint Dental.

Så mulighet i mangel på innovasjon

Rostad som har bakgrunn fra økonomistyring i Nordic Choice Hotels og som konsulent i Capgemeni, forklarer satsingen med mangel på innovasjon fra de etablerte aktørene.

– Vi ser at teknologien har utviklet seg i økende tempo de siste årene, vi har en gyllen mulighet til å bruke det beste markedet kan levere fra start og bli et veldig effektivt og transparent alternativ.

Ardan skal ifølge ham ta i bruk det meste av ny tilgjengelig teknologi for å gjøre regnskapsføringen så sømløs som mulig. Samtidig skal autoriserte regnskapsførere ta seg av bokføringen og sørge for at ting blir gjort korrekt.

– Hvordan kom du i kontakt med Artapluss?

– De hadde et konsept jeg trodde på fra både et kunde- og forretningsmessig perspektiv. Min bakgrunn og motivasjon passet godt til caset.

Det hjalp også at han er kompis med en av gründerne i Mano Pizza.

Tilbyr data og innsikt

– Vi mener en vinneroppskrift er å lage et byrå hvor det er en vinn-vinn situasjon med kunden. Kunden vil ha mest mulig for minst mulig. Vi skal levere det konvensjonelle tjenestespekteret veldig effektivt ved kombinasjonen av fokus på intern organisering, arbeidsprosesser og rett teknologi. Videre vet vi at rapporteringslaget i dagens regnskapssystemer har lav detaljgrad og gir lite merverdi. Derfor jobber vi frem en effektiv løsning for å fremstille informasjon kunden kan bruke til styring. Vi har en god løsning i dag, og ambisjonene våre strekker seg langt både for den enkelte kunden og innsikt på aggregert nivå til verdi for kundene våre.

– Og så tilbyr vi fastpris.

Det siste er det flere som har begynt med som et svar til en bransje hvor uoversiktlig og lite forutsigbar fakturering gjør det vanskelig for kunden å forstå hva de betaler for, blant annet Askeladden & Cos Randi Regnskap.

Rostad forteller at han har valgt de første 25 kundene med omhu.

– Nå skal vi få på plass at det grunnleggende, så bygger vi sten for sten. Dashboard med styringsdata kommer snart. Så skal vi gjøre kontinuerlig forretningsutvikling gjennom å finne ut hva kundene våre har behov for, for eksempel alt de må gjøre av backoffice-oppgaver som gjerne kan falle på regnskapsbyrået.

Fremover skal selskapet vokse organisk og stort sett med hjelp av egne løpende inntekter.

– På sikt får vi se om vi skal hente inn flere for å støtte opp om en større vekstambisjon.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!