Knut-Magnar Aanestad, tidliger innovasjonsdirektør i Kluge. Nå medgründer i en legaltech-startup.

Advokat-tjenesten som leser kontrakter på autopilot kaprer storkunder

Tidligere innovasjonssjef i Kluge, Knut -Magnar Aanestad, har blitt med på eiersiden i den svenske startupen som nå satser tungt i Norge. — Det tar bort mye av det arbeidet som advokatene ikke har lyst til å gjøre, som tar tid, som er flaskehalser i en hverdag hvor de burde bruke tiden på andre ting, sier han.

Publisert

Knut-Magnar Aanestad, har lenge vært en profilert «innovasjonsadvokat», og har brukt store deler av arbeidstiden sin på å digitalisere advokatselskaper. Han brøt ut fra advokatselskapet Kluge i 2019 for å bygge et konsulentselskap, men fra februar i år, ble han med i gründerteamet til selskapet Maigon, som er en utbryter-startup fra det svenske advokatselskapet Sync.

Han går nå inn på eiersiden og skal lede utrullingen av produktet i Norge.

— Hva er Maigon?

—Det er en løsning, hvor du kan ta en type kontrakt, sende den på epost til en spesifikk adresse, så vil du få tilbake en gjennomlest kontrakt med forslag til punkter du bør se nærmere på og punkter som er ok. Det er som å sende en kontrakt til en advokat, sier Aanestad til Shifter.

Maigon vil, ifølge Aanestad, lese og forstå kontrakten, forstå de juridiske konseptene og sette dette opp mot en predefinert regelmatrise.

— I hvilken grad kan man stole på dette?

—Vi har testet det mye, og har store krevende kunder som nå har brukt systemet. De kommer tilbake og ønsker å utvide samarbeidet med oss. Det beste beviset er når kunder fester like mye tillit til dette som om et menneske skulle gjennomgå kontrakten, sier han.

I første omgang har de fokusert på såkalte NDA-kontrakter (Non Disclousure Agreement), men planen er å utvide kontraktstype for kontraktstype.

Han forteller at de har tre avtaletyper de tilbyr som tjeneste, men har fem nye på vei inn.

— Veien dit er å ta avtaletype for avtaletype og skape verdi på veien, sier han.

Bruker standardteknologi- verdien ligger et annet sted

—Teknologien er sammensatt og ofte hyllevare. Det vi gjør, er å bruke ulike standardteknologier som passer til det spesifikke formålet. Noen ganger er det mønstergjenkjenning, andre steder bruker vi «transformere», som er «state of the art AI», men det viktigste er at vi trener opp systemet, så det blir stadig bedre, og vi gjør det fra et juridisk perspektiv, ikke teknisk. Det betyr at sjefsutviklerne våre er jurister som ser på om sluttproduktet leverer den verdien det skal levere, sier han.

Han ramser opp flere fordeler ved å bruke en «datamaskin» fremfor å bruke et advokatmenneske.

—Du får gevinster som høy konsistens. Det er ikke garantert med flere ulike advokater. Den blir heller ikke påvirket av om du har en dårlig dag eller ikke, og ikke minst det sparer selskapet for kostnader og tid, og gjør at de kan bruke sine ressurser på mer kompliserte ting, sier han.

Ifølge Aanestad ligger ikke verdien i selve teknologien, men i dataene de får fra å trene systemet: Innholdet.

Har tiltrukket seg disse kundene

—Vi har mange svenske kunder, som Volvo Cars, Husqvarna, Dustin og Lantmännen. I Norge har vi blant annet Nordic Semiconductor som bruker det for lese alle NDA-er, og det er bare et fåtall av disse som sendes til juridisk avdeling. I starten har vi redusert trafikken av NDA-er til juridisk med 60 prosent, men på sikt vil vi ligge på 90 prosent, sier han.

De jobber også med å få om bord et norsk advokatselskap, men vil ikke røpe hvilket.

Spiser seg inn på advokatselskapene

Ifølge Aanestad kan dette være starten på den hittil uteblitte AI-revolusjonen som skulle ramme de store advokatselskapenes salærer.

De lever fortsatt i beste velgående.

—Jeg tror dette er første steg i å spise smuler av kaka som ellers ville gått til advokatfirmaene. Jeg har opplevd i salgssituasjoner at folk som har vært i advokatfirmaer sier: Dette er jo jobb jeg gjorde.

Han mener dette, og andre initiativer vil representere undervurdert innhugg i advokatselskaper på sikt.

— Hvis du spør inhouse-advokater i store selskaper om hvor mye de bruker på eksterne advokatressurser er svaret ofte: Ja, jeg vet jeg bruker alt for mye eksternt Mye mer strukturert arbeid inhouse hos alle kunder er en undervurdert konkurrent til advokatfirmaene, sier han.

Skal hente 10 millioner

De største eierne i Maigon er svenske Sync. Men planen er å hente mer ekstern kapital gjennom høsten.

—Det er et spor vi jobber med samtidig, men det jobbes mest med i Sverige. Vi har imidlertid også begynt å se oss om etter investorer i Norge, sier han.

—Hvor mye skal dere hente?

—Det er et hett marked akkurat nå, så vi kunne sikkert ha hentet mer, men vi ser på rundt 10 millioner.

— Helt til slutt. Hvorfor er du overbevist om at dette vil lykkes?

—Fordi det tar bort mye av det arbeidet som advokatene ikke har lyst til å gjøre. Det tar tid og er flaskehalser i en hverdag de burde bruke tiden på andre ting. Inhouse-advokatene er presset, sier han.