shifters julekalender

70 vedlagte PDF'er ble starten på økonomens transport-startup

Shifter pakker opp én splitter ny startup fem dager i uken frem til jul.

Deler av Hera-teamet, fra venstre: Medgründerne Heidi Grande og Inger-Lovise Fjellgaard. Sara Grette (til høyre) er også medgründer, men ikke lenger involvert. Hera utvikler et digitalt system for håndtering av fraktbrev for transportører.
Publisert Sist oppdatert

I dagens kalenderluke:

Hera Solutions, en startup, og ennå ikke et selskap, som utvikler et digitalt system for håndtering av fraktbrev for transportører.

– Fraktbrevet kommer direkte inn i appen og deles fra leverandør til transportør og mottaker. Dette gjør vi i tett samarbeid med transportbransjen og sjåførene som skal bruke løsningen, sier gründer Inger-Lovise Fjellgaard.

– Vi legger vekt på hovedfunksjoner som signering, verifisering og kommentering - slik at sjåførene slipper å forholde seg til flere funksjoner enn nødvendig, legger hun til.

Teamet består også av medgründerne Einar Fredrik Barth-Heyerdahl og Heidi Grande, i tillegg til Johan Grahn. Sistnevnte jobber med UX og UI-design.

På nyåret får gjengen også tre nye tilskudd på teknisk utvikling.

70 PDF'er i én epost

Fjellgaard er utdannet økonom og jobbet sist som sesongmedarbeider i regnskapsavdelingen til en lokal lakseoppdretter.

– En av de første dagene på jobb mottok jeg en faktura på mail for transport av laks, hvor det fulgte med nærmere 70 vedlagte PDF’er, som var innskannede fraktbrev.

Gründeren fortsetter:

– Ettersom jeg kjenner mange yrkessjåfører, har kjørt postleveranser og sett alle fraktbrevene som transport av varer medbringer, var det ingen tvil om at dette var et problem som ventet på en bedre løsning enn alternativene som er på markedet.

I kombinasjon med tilknytning til det tekniske miljøet ved NTNU i Trondheim, gründernes mastergrader og egne erfaringer, ble konseptet påbegynt i januar.

– Vårt ønske er at lastebilsjåføren skal få bruke tiden sin på det hun eller han gjør best, nemlig kjøre lastebil, og at tungvint papirarbeid er en del av fortiden.

214 millioner kroner går tapt - bare i Norge

Gründeren mener dagens manuelle og ineffektive prosess, resulterer i en tapt fortjeneste på 214 millioner norske kroner årlig.

– Vårt første produkt, som er under utvikling, er en app hvor sjåføren vil ha oversikt over fraktbrevene som tilhører godset, ha muligheten til å notere på det og signere - før det så sendes tilbake til kontoret helt digitalt. Vi påbegynner utvikling av et grunnsystem for administrativ håndtering nå etter jul, slik at transportselskapene kan ha full oversikt over deres fraktbrev, status på frakten og eventuelle avvik før fakturering, sier hun.

– Hvorfor er dette et behov verdt å dekke?

– Norge står overfor en sjåførkrise, behovet for transport øker - og det er færre som utdanner seg til å bli lastebilsjåfør. Vi ser en bransje som skriker etter innovative løsninger for bedre å utnytte de ressursene vi har allerede, ved at mer av tiden kan gå til å transportere gods - og at tungvint papirarbeid kan høre fortiden til.

– Hvor stort er det potensielle markedet?

– Markedet i Norge består av 3034 transportselskap, hvor 80 prosent er små til mellomstore bedrifter med under åtte biler. Vår kunde er små til mellomstore transportselskap, som står for cirka 2400 bedrifter, sier Fjellgaard.

– Har blitt kontaktet av potensielle investorer og nøkkelpersoner i bransjen

Europa vil senere være et naturlig mål for skalering, forteller gründeren videre.

– Siden oppstart i januar har vi vært heldige å ha med oss to transportselskaper, i tillegg til en utrolig dyktig nøkkelperson i Norges Lastebileier-Forbund, som har gjort at vi har fått innsyn i interne system, prosesser og arbeidsmetoder fra de fleste regionene.

Selskapet har også oppsøkt nærmere hundre transportselskaper og vært med på en rekke lastebil-turer for å grave seg dypt ned i problematikken, forteller Fjellgaard.

– Vi har også blitt kontaktet av potensielle investorer og nøkkelpersoner i bransjen, som har vist stor interesse for både problem og produkt, sier gründeren.

Hera har så langt fått tilgjengelige midler fra Trønderenergi-Bidraget og NTNU Discovery - og planlegger å søke støtte fra Innovasjon Norge i løpet av 2023.

– Vi ser for oss å rigge for skalering ved hjelp av investorkapital i løpet av tredje kvartal i 2023, og ser det som aktuelt å tilføre kapital i etterkant av gjennomført pilot.

I februar står også selskapsetablering på planen, forteller gründeren.

– Vi skal også lage nye rammer og strukturer for Hera Solutions som selskap og Hera Road som produkt. Dette kommer vi til å gjøre ved hjelp av 6AM akseleratorprogrammet som vi er stolte over å få være en del av det neste halve året.

– Hvordan tilbringer du julen?

– Akkurat nå sitter jeg på en solseng i Spania og deler mobilnettet til macen, slik at jeg kan få jobbet litt. Denne julen har jeg reist til Gran Canaria med pappa, med ingen andre planer enn å spise god mat, drikke god drikke - og kjøre rundt og utforske øya i to uker.

– Selv om jeg aldri har vært flink til å ta helt ferie, så tenkte jeg å gi det et forsøk denne turen. Teamet hjemme i Norge har stålkontroll, og jeg jobber remote fra Spania når det trengs. Feliz navidad!

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!