Video

Illustrasjonsfoto. Foto: Unsplash

YouTube Shorts med over 2 milliarder månedlige brukere

Under sin kvartalspresentasjon på tirsdag, kunngjorde Google at over 2 milliarder innloggede brukere nå ser på YouTube Shorts hver måned. Dette tallet har økt fra 1,5 milliarder innloggede brukere som ble kunngjort i fjor.

Publisert Sist oppdatert

YouTube Shorts er Googles satsning på korte vertikale videoer, som har blitt stadig mer populært blant brukerne. Den økende bruken av Shorts har gitt YouTube en solid posisjon i møtet med konkurransen om videooppmerksomhet fra TikTok og Instagram Reels.

YouTube Shorts har nå over 2 milliarder innloggede brukere som ser på innholdet hver måned, skriver Techcrunch

Det lyktes ikke Shifter å finne tilsvarende, oppdaterte tall for TikTok. Det beste vi fant, fra en kilde det er grunn til å stole på, er fra Statista. Der opplyses det at TikTok har omlag 1 milliard månedlige brukere

Ser man derimot på tid brukt per økt, så ligger TikTok et hestehode foran.

Når det gjelder bruk blant unge (mellom 4 og 18 år), ser det ut til at TikTok er overlegen i forhold til Youtube.

I en artikkel fra Techcrunch i januar 2023, hevdes det at i 2022 brukte Youtube-seere i snitt 67 minutter på tjenesten om dagen, mens TikTok-brukerne brukte i snitt 107 minutter på tjenesten om dagen, hele 60 prosent mer.