Søksmål

Meta-eide Facebook . (AP Photo/Michael Dwyer, File)

Trekker søksmål mot Datatilsynet

Facebook-eieren dropper søksmål mot det norske Datatilsynet. 

Publisert Sist oppdatert

Teknologiselskapet Meta – som blant annet eier Facebook, Whatsapp og Instagram – har besluttet å trekke søksmålet mot det norske Datatilsynet.  

Det bekrefter Datatilsynet til NRK. 

Datatilsynet har sendt et krav på 82 millioner kroner mot Meta til Statens innkrevingssentral, og sier Meta har trukket søksmålet.

Datatilsynet varslet i sommer at Meta skulle få dagbøter på én million kroner for brudd på personopplysningsloven. 

Meta saksøkte Datatilsynet for avgjørelsen, men tapte senere i Oslo Tingrett der det ble avgjort at teknologiselskapet ikke lenger får bruke persondata til målrettet reklame uten å innhente samtykke. 

Vedtaket ble senere utvidet til å gjelde hele EØS av det Europeiske Personvernrådet (EDPB) i oktober. 

Nå trekkes altså selve søksmålet, men Meta har varslet motstand mot både det norske vedtaket og at det utvides til å gjelde hele EU og EØS.

En talsperson for Meta sier til NRK at de har til hensikt å betale boten, men at saken ikke er trukket for godt. De mener det er mer riktig å si at saken er satt på vent i påvente av at anken mot personvernrådet er blitt behandlet i EU-domstolene.

– Vi fikk denne uken beskjed om at Meta ønsket å trekke saken, men uten at de trekker sine krav. Det vil si at de kan reise saken når som helst. De har ikke gitt opp kravet sitt mot tilsynet, sier direktør Line Coll i Datatilsynet til NRK. 

– Ulovlig

Datatilsynet mener at Metas markedsføring er ulovlig fordi den innebærer en svært inngripende overvåking av brukerne. Selskapet har ikke fulgt opp forbudet mot å bruke persondata til overvåkingsbasert reklame, ifølge tilsynet.

Personvernrettighetene til norske Facebook- og Instagram-brukere blir krenket for hver dag Meta ikke innretter seg, skrev Datatilsynet i en pressemelding da vedtaket ble kjent.

Siden har Meta blant annet innført en betalingstjeneste som gjør at man ikke blir vist målrettet reklame.